printlogo


کد خبر: 199709تاریخ: 1397/7/15 00:00
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای به علی لاریجانی و نمایندگان مجلس نسبت به عواقب تصویب FATF هشدار داد
آزمون آقای رئیس

گروه سیاسی: رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نامه‌ای خطاب به رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره بررسی FATF، از آنها خواست کاری نکنند که به‌زیان مملکت و حاکمیت جمهوری اسلامی تمام شود و در تاریخ کشور نقطه‌ ضعف مجلس به‌حساب آید.
این هشدار کم‌سابقه رئیس جامعه مدرسین به نمایندگان و رئیس مجلس شورای اسلامی پس از آن بود که اعلام شد بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT در دستور کار امروز مجلس قرار گرفته است. این لایحه به واسطه نتایج مبهم و مشکوک آن همواره در ماه‌های گذشته با انتقاد کارشناسان و مراجع عظام تقلید روبه‌رو بود تا جایی که نمایندگان خردادماه امسال تصمیم گرفتند بررسی آن را به‌مدت چند ماه مسکوت بگذارند.  جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خردادماه امسال نیز در جلسه‌ای که با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس برگزار کرده بود، نسبت به عواقب و زیان‌های تصویب لایحه FATF هشدار داده بود. در آن جلسه که 19 خرداد گذشته در قم و به ریاست آیت‌الله یزدی برگزار شد، اعضای جامعه مدرسین به صراحت اعلام کردند با تصویب این لایحه مخالف هستند. با این حال برخی حاضران آن جلسه بعدا تصریح کردند که لاریجانی موافق تصویب FATF بود. به نظر می‌رسد عدم توجه مجلس به نصایح جامعه مدرسین درباره لوایح مرتبط با FATF و بویژه CFT و در دستورکار قرار دادن دوباره این لایحه، موجب شده این نهاد حوزوی دوباره به رئیس و نمایندگان مجلس نامه نوشته و هشدار خود را تکرار کند.
طبق این گزارش در پی قرار گرفتن لایحه «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (FATF)» در دستور کار روز یکشنبه مورخ15/7/97 مجلس شورای اسلامی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم طی نامه‌ای از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» و سایر مراجع عظام تقلید «دامت برکاتهم» مراقبت کنند مصوبه‌ای به‌زیان مملکت و نظام جمهوری اسلامی در مجلس به‌تصویب نرسد.
متن این نامه که به امضای آیت‌الله یزدی، رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه رسیده، بدین شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر علی لاریجانی(دام عزه)
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی (دام‌توفیقاته)
با سلام و احترام، با توجه به رهنمودها و تذکرات مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید قم و نگرانی‌های اعضای محترم جامعه مدرسین که غیر از جلسه حضوری که داشتیم یک جلسه کامل دیگر آثار مثبت و منفی آنچه در دستور کار روز یکشنبه 15 مهر 97 قرار دارد یادآوری گردید، متذکر می‌شویم کاری نشود که ضمن مخالفت با مقامات ذکرشده، به‌زیان مملکت و نظام جمهوری اسلامی و در تاریخ کشور نقطه‌ ضعف مجلس به‌حساب آید.
مخالفت حوزه علمیه قم با لوایح مرتبط با FATF البته محدود به جامعه مدرسین نبوده و تعدادی از مراجع عظام تقلید نیز در چند ماه گذشته بارها نسبت به تصویب آن هشدار داده‌اند. هفته گذشته آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه مبادا FATF مانند برجام شود و وکلای مردم باید در خانه ملت مراقب باشند، گفت: در این میان حوزه علمیه نیز وظیفه دارد بیدار بوده و با تمام قوا با این قرارداد مخالفت کند.
وی با اشاره به مفاد این قرارداد یادآور شد: از طریق این قرارداد می‌خواهند برای مقابله با تروریسم قواعدی وضع کنند و همه در این باره همپیمان شوند ولی اختیار را به دست تحریم‌کنندگان ما و حامیان صهیونیست‌ها می‌دهند. آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: همپیمانان در این قرارداد اسرائیل کودک‌کش و عربستان سعودی را تروریست ندانسته ولی حزب‌الله لبنان را تروریست قلمداد می‌کنند؛ چنین قراردادهایی با هدف جلوگیری از پیشرفت نظام اسلامی پیگیری می‌شود.
شهریورماه گذشته نیز آیت‌الله‌‌‌العظمی مکارم‌شیرازی با اشاره به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF گفته بود: در اینکه باید منابع تأمین مالی تروریسم را کور کنیم شکی نیست اما در اینکه چه کسی تروریست است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهد ابهام وجود دارد؛ آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریست می‌دانند ولی معلوم نیست داعش، جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریست بدانند. دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است. به گفته آیت‌الله مکارم،  اینکه چه کسی نظارت می‌کند و بر چه اطلاعاتی نظارت می‌شود - ما خودمان که نظارت می‌کنیم تا تخلفی انجام نشود - این موضوعات مبهم بوده و شفاف نیست که با بررسی دقیق باید ابهامات برطرف شود؛ سوال اینجاست که آیا مساله نظارت یک‌طرفه است یا ما نیز می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم.
به گزارش «وطن امروز»، «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی»، «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم»، «اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم» و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) 4 لایحه مرتبط با FATF ‌هستند که در چند ماه اخیر در دستور کار اصلی نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان، دولت و همچنین مجمع تشخیص مصلحت برای بررسی بود. ابهامات گسترده کارشناسان و بسیاری از مسؤولان و نهادها اما موجب شد در نهایت تنها لایحه اصلاح قوانین مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس و شورای نگهبان تصویب شود. لایحه اصلاح قانون مبارزه با پولشویی 2 بار توسط شورای نگهبان رد شد و «الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی» (پالرمو) نیز از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام مغایر سیاست‌های کلان کشور در موضوع اقتصاد مقاومتی اعلام شد. «الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم» نیز با تصمیم نمایندگان مجلس چندین ماه مسکوت مانده و قرار است امروز در دستورکار قرار گیرد.  الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا CFT تنها لایحه از لوایح  چهارگانه است که به خاطر ابعاد امنیتی فراوان، ایرادات و انتقادات زیادی را برانگیخته و به همین خاطر هم هیچ‌وقت در دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نبوده است.

آرای نمایندگان درباره «CFT» باید شفاف و علنی اخذ شود
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خواستار برگزاری جلسه علنی مجلس برای بررسی CFT شد. حمیدرضا حاجی‌بابایی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه امروز بحثFATF از مباحث مهم کشور است، گفت: موافقان پیوستن ایران به این کنوانسیون ادعا می‌کنند با تصویب این موضوع در کشور مشکلات حل می‌شود و قیمت دلار پایین می‌آید. البته مخالفان تصویب این کنوانسیون مدعی هستند یکی از دلایل گران شدن دلار در کشور اجرای ناخواسته FATF بود که مرزها بسته و مشکلات عدیده‌ای برای کشور ایجاد شد. وی با تاکید بر اینکه مشکلات اقتصادی با زندگی و معیشت مردم گره خورده است، ادامه داد: مردم می‌خواهند مطلع شوند و حق هم دارند در جریان موضوعات مختلف قرار گیرند. نماینده مردم همدان در مجلس با بیان اینکه پیشنهاد شده یکشنبه (امروز) مجلس 6 تا 8 صبح برای بررسی CFT جلسه داشته باشد، افزود: اصلاً مشخص نیست چرا جلسه‌ای که مشخص نیست علنی است یا غیرعلنی، رسمی است یا غیررسمی باید برگزار شود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اعلام اینکه امروز ساعت 6 و 45دقیقه جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی برای بررسی لایحه الحاق به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم CFT و اجرای شروط FATF برگزار می‌شود، اظهار داشت: پیشنهاد فراکسیون این است که جلسه همان ساعت 8 صبح به صورت علنی برگزار و مشروح این جلسه نیز از رسانه ملی به صورت زنده پخش شود. رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس عنوان کرد: مردم باید در جریان اظهارات مخالفان، موافقان و نمایندگان دولت درباره بحث FATF قرار گیرند. حاجی‌بابایی با بیان اینکه پیشنهاد فراکسیون نمایندگان این است که باید 2 برابر تعداد مقرر در آیین‌نامه، نمایندگان در موافقت و مخالفت درباره این لایحه صحبت کنند، گفت: باید آرای نمایندگان درباره کلیات و جزئیات CFT به صورت شفاف و علنی اخذ شود تا مشخص شود چه نماینده‌ای موافق و چه نماینده‌ای در مخالفت با این لایحه رای داده است.


Page Generated in 0/0068 sec