printlogo


کد خبر: 199717تاریخ: 1397/7/15 00:00
بارش شدید باران وضعیت 4 استان را بحرانی کرد
جان‌باختن 7 نفر در سیل شمال

گروه اجتماعی: بارش شدید باران که از جمعه‌شب گذشته در استان‌های شمالی آغاز شده، بیشترین آسیب را در برخی نواحی مازندران برجا گذاشته است. بارش باران، رعد و برق و گاه توفان در شهرهای فریدونکنار، تنکابن، ساری، محمودآباد، جویبار، بابل، بهشهر، سوادکوه، قائمشهر، نوشهر، چالوس و آمل شدید گزارش شده که در پی آن به تاسیسات زیربنایی و منازل در این شهرها خسارت وارد شده است تا آنجا که ۱۵ خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی بویژه در نوشهر، چالوس و تنکابن پر از آب شده است.
به گزارش ایسنا، با وجود آنکه هشدارهای لازم به ساکنان مازندران و مسافران این استان‌ شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما باز هم مردم گرفتار شدند. مسافران شمال روز گذشته نیز در راه بازگشت به خانه‌های‌شان در جاده‌های مازندران گیر افتاده‌ بودند و ترافیک شدیدی ایجاد شده بود. بر اساس گزارش‌ها، سد رامسر در آستانه سرریز شدن و پل نیاسته این شهرستان خم شده و در حال ریزش است. شرایط در رامسر و تنکابن بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش‌آموزان تعطیل شده‌ است. اما تنها مازندران نبوده که از سیل  آسیب‌دیده، بلکه شهرستان‌های صومعه‌سرا، رشت، چابکسر، قلعه رودخان، رودسر، لاهیجان، ماسال و تالش در استان گیلان و چندین شهرستان در استان گلستان نیز دچار خسارت شده‌اند.
جزئیات خسارت بارندگی در گلستان
در همین باره، مجتبی جمالی، مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان آخرین وضعیت خسارت باد و بارندگی شدید در استان را تشریح کرد و گفت: میزان بارندگی در ایستگاه‌‌های باران‌سنج حدود 60 میلیمتر گزارش شده و رعد و برق‌‌های شدید رخ داده است. همچنین شهرستان‌‌های غربی استان از جمله بندرگز، کردکوی، ترکمن، گرگان و علی‌آباد کتول دچار آب‌گرفتگی شدند. وی اضافه کرد: با توجه به سیلابی شدن رودخانه زیارت و النگدره، محدودیت آب شرب شهری در گرگان و در بندرترکمن به دلیل قطع برق تاسیسات و چاه‌ها رخ داده است.
2 فوتی و یک مفقودی در گیلان
همچنین مهدی ولی‌پور، مدیرعامل هلال‌احمر گیلان اظهار داشت: 13 تیم جمعیت هلال‌احمر گیلان با حضور در مناطق شهرستان‌های آب‌گرفته در حال کمک و امداد‌رسانی به آسیب‌دیدگان هستند. وی اضافه کرد: شهرستان‌های آستارا، لنگرود، املش، صومعه‌سرا، رضوانشهر، تالش، رودسر و فومن از روز گذشته دچار آب‌گرفتگی معابر در مناطق شهری و روستایی شدند. همچنین پل ارتباطی منطقه قلعه رودخان به فومن و پل  قدیمی جیرده در منطقه شفت تخریب شده و بر اثر سقوط خودرو در رودخانه حویق تالش 2 نفر فوت و یک نفر مفقود شده است.
کشته شدن 4 نفر در مازندران
ذکریا اشکپور، سخنگوی اورژانس مازندران هم از برق‌گرفتگی یک نفر بر اثر صاعقه در فریدونکنار خبر داد و افزود: این جوان در بیمارستان فوت کرده است. یک فرد دیگر نیز در ساری در خودروی خود نشسته بود که دچار برق‌گرفتگی شد. یک فرد نیز در شهرستان بهشهر دچار برق‌گرفتگی شده است. هر دوی این افراد نیز فوت شده‌اند. وی همچنین از فوت یکی از رانندگان تاکسی شهر چالوس به دلیل خفگی ناشی از گرفتار شدن ماشین در آب‌گرفتگی زیرگذر تازه‌آباد خبر داده و تصریح کرد: با وجود حضور نیروهای آتش‌نشانی و امداد اورژانس، متاسفانه این حادثه منجر به فوت این شهروند چالوسی شد.
جان‌باختن یک نفر در شهرستان شیروان
همچنین امین‌رضا مرآتی، فرماندار شیروان در خراسان‌شمالی از فوت یک نفر از اهالی این شهرستان به دلیل سیل خبر داد. از سوی دیگر، محمدرضا نازک‌کار، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان نیز گفت: در حاصل حاضر به دلیل حجم بارندگی 34 محور درگیر شده که بیشتر محورهای فرعی و روستایی است. وی مسدود شدن محورها را ناشی از تخریب پل و آب‌گرفتگی دانست و اضافه کرد: اکثر محورهایی درگیر در شهرستان های تالش، رضوانشهر، صومعه‌سرا، فومن، شفت، رودسر و لنگرود قرار دارد که بیشترین بارش‌ها را داشتند. به همین دلیل 3 پل تخریب کامل شده است.
کمک‌رسانی به روستاها با قایق
علی فتح‌اللهی، فرماندار صومعه‌سرا نیز اظهار کرد: در برخی روستاهای صومعه‌سرا با اعزام قایق روند کمک‌رسانی در حال انجام است و به دلیل رانش و طغیان رودخانه بیشترین مشکل در دهستان تنیان گزارش شده است. دلایل اصلی افزایش خسارت و بروز سیلاب، تراز منفی خانه‌ها نسبت به جاده‌های اصلی و فرعی، رعایت نکردن حریم رودخانه‌ها توسط افراد و حجم زیاد زباله‌های ریخته شده در رودخانه‌ها عنوان شده است.
طغیان رودخانه‌های چابکسر
علی وارسته، سرپرست فرمانداری رودسر هم با اشاره به خسارات سیل بیان داشت: رودخانه‌ها در بخش چابکسر به دلیل بارش شدید باران طغیان کرده‌اند و تاکنون بیشترین بارش باران استان در شهرستان رودسر ثبت شده است. روستاهای سرولات، میان‌ده و سیاهکلرود و در مرکز شهرستان رودسر نیز مزارع دچار آب‌گرفتگی زیادی شده‌اند.
بارش 300 میلیمتری در رودسر
همچنین کاظم یوسفی، معاون مدیریت بحران استانداری گیلان اظهار داشت: در کمتر از 24 ساعت 300 میلیمتر باران در رودسر باریده است و بسیاری از روستاهای گیلان دچار آب‌گرفتگی شده‌‌اند و راه ارتباطی بسیاری از روستاها به دلیل طغیان رودخانه‌ها مسدود شده است.
خسارت 800 میلیونی به لاهیجان
رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان لاهیجان نیز از خسارت حدود 800 میلیون تومانی سیل به شهرستان خبر داد. امیر جانبازی با اشاره به بارندگی حدود 150 میلیمتری در لاهیجان اظهار داشت: لاهیجان طبق گزارش‌های هواشناسی دومین شهرستان پرباران طی 2 روز اخیر بوده و همچنان این بارش‌ها به‌صورت خفیف در شهرستان ادامه دارد. رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان لاهیجان با بیان اینکه مدیریت بارش 150 میلیمتری باران در بازه زمانی کوتاه بسیار دشوار است، گفت: رانش سیل در شهرستان بخشی از شانه‌های خالی را در چند منطقه با خود برده یا در برخی نقاط دیگر در بخش پل‌ها خسارت‌هایی به گوشواره‌ها وارد شده است. جانبازی میزان خسارت به تأسیسات زیربنایی شهرستان را در پی سیل اخیر در مقایسه با سایر شهرستان‌ها کم برشمرد و گفت: خسارت تقریبی لاهیجان در سیل اخیر حدوداً 800 میلیون تومان برآورد می‌شود.
خسارت بیش از 6 میلیارد تومانی به فومن
همچنین رئیس ستاد مدیریت بحران شهرستان فومن با اشاره به افزایش خسارت‌های سیل به بخش‌های زیربنایی شهرستان گفت: به راه افتادن سیل در پی بارش‌های اخیر تاکنون بیش از 6 میلیارد تومان خسارت به شهرستان وارد کرده است. محمود قاسم‌نژاد با اشاره به شرایط بحرانی فومن در پی بارش‌های شدید طی 2 روز اخیر اظهار کرد: منطقه آلیان و توسه‌کله بخش سردار جنگل بیشترین خسارت را دیده‌‌اند که بخش اعظم آنها ناشی از آب‌گرفتگی معابر و منازل و تخریب تأسیسات و شبکه‌ها بوده است. فرماندار فومن با اشاره به تخریب 3 ‌دهنه پل در شهرستان فومن بیان کرد: این پل‌ها توسط دهیاران و با هزینه‌های بخش دولتی و خیرین ساخته‌شده بود که هم‌اکنون تخریب‌شده است. قاسم‌نژاد با اشاره به خسارت‌های ناشی از جاری شدن سیل در فومن در بخش مرکزی این شهرستان گفت: پل کلفت در بخش مرکزی که در سیلاب‌های گذشته در معرض آسیب بود به‌طورکلی تخریب‌ شده است.
خسارت 5/1 میلیاردی به شبکه برق مازندران
قاسم شهابی، مدیرعامل شرکت توزیع برق استان مازندران نیز از خسارت 5/1 میلیارد تومانی بارش باران و رعد و برق به شبکه برق این استان خبر داد. به گفته وی در حال حاضر شرایط برق‌رسانی استان به حالت عادی برگشته است.
تعطیلی مدارس
در همین حال، به علت بارندگی‌‌های اخیر و طغیان رودخانه‌ها مدارس برخی مناطق شهرستان صومعه‌سرا و بخش اطاقور در شهرستان لنگرود تعطیل شد. حسینعلی طالبی، سخنگوی آموزش‌وپرورش مازندران نیز از تعطیلی مدارس غرب مازندران خبر داد و گفت: مدارس 6 شهرستان رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، نوشهر، چالوس و نور در نوبت صبح روز شنبه 14 مهر تعطیل شد.
امدادرسانی به 900 آسیب دیده
غلامعلی فخاری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر مازندران با اشاره به اینکه بر اثر بارش باران و وقوع سیل ۹۰۰ نفر در سطح این استان آسیب‌دیده بودند که به آنها امدادرسانی شده است، اظهار داشت: این آمار افزایش می‌یابد. تاکنون به ۱۸۷ خانوار امدادرسانی شده و 250 نفر اسکان داده شده‌اند. همچنین 174 منزل مسکونی نیز دچار آب‌گرفتگی شده بود که به وسیله تلمبه برطرف شد.
کاهش ۱۵ درجه‌ای دما
علاوه بر این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش ۱۰ تا ۱۵ درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز در 2 روز آینده خبر داد و اظهار داشت: در 2 روز آینده بر اثر جریانات سرد شمالی؛ ابرناکی همراه با بارش باران، گاهی به شکل رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و کاهش محسوس دما (حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه سلسیوس) در نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز اتفاق می‌افتد. مدیر کل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: یکشنبه ۱۵ مهرماه بیشترین مقدار بارش همراه با وزش باد و گاهی با رعد و برق در استان‌‌های گیلان، البرز، تهران، غرب سمنان و جنوب و غرب مازندران پیش‌بینی می‌شود.


Page Generated in 0/0066 sec