printlogo


کد خبر: 199741تاریخ: 1397/7/15 00:00
جوانان جهادی در مناطق مختلف کشور چه خدماتی انجام می‌دهند؟
خدمات‌رسانی «سفیران صالحین» در استان‌ها

 طرح شجره طیبه صالحین یکی از طرح‌هایی است که در حال حاضر در مساجد مختلف کشور در حال اجراست.  مجری و مسؤول تیم سفیران صالحین  با بیان جزئیات این طرح گفت: اجرای  این برنامه ابتدا از شهر اهواز آغاز شد. وی افزود: این طرح برگرفته از تشکیل حلقه‌های تربیتی و معرفتی در مساجد صدر اسلام است که طی 3 دهه گذشته پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از مساجد فعال فرهنگی کشور شکل گرفته  است.
طراح اصلی این طرح در وهله اول جوانان باانگیزه و آرمان‌گرای شهر اهواز به شمار می‌آیند که فعالیت‌های تربیتی فراگیر و گسترده‌ای را در اکثر مساجد این شهر اجرا و به‌گونه‌ای در زمینه جذب جوانان و نوجوانان موفق عمل کرده‌اند. ثبات قدم و عزم و اراده جدی فعالان فرهنگی مساجد اهواز در ادامه باعث شد
این طرح به عنوان طرح استراتژیک نیروی مقاومت بسیج در مقابله با جنگ نرم در همه پایگاه‌های بسیج مساجد  و محلات کشور به مرحله اجرا درآید.
سفیران صالحین اما حالا درست یک‌سالی می‌شود که شهر به شهر و استان به استان می‌چرخند و با مقام‌های محلی دیدار می‌کنند تا بتوانند کاری را به سرانجام برسانند که حس می‌کنند حلقه گمشده بسیج برای همگرایی و هم‌افزایی بیشتر نخبگان کشور است. پوریا بگری می‌گوید طرحی که تیمی جهادی آن را اجرا می‌کند اسمش را «سفیران صالحین» گذاشته‌اند.
 او درباره انگیزه راه‌اندازی این گروه جهادی می‌گوید: «طرح شجره طیبه صالحین به‌عنوان ستون فقرات بسیج برای اهداف والای نظام و تربیت و کادرسازی نیروهای جوان انقلابی 10 سال است فعالیت خود را در سطوح مختلف اقشار بسیج آغاز کرده است اما با این حال، نقص‌هایی در نوع اجرای طرح و نتایج آن دیدیم که تلاش کردیم با سفر به استان‌های مختلف و هم‌اندیشی با مسؤولان محلی، این نقایص را برطرف کنیم». بگری درباره انگیزه اصلی راه‌اندازی این گروه، بدون درخواست حمایت از نهادهای مختلف هم می‌گوید: «مقام معظم رهبری همواره بر اجرای کارهای خودجوش توسط جوانان مؤمن و انقلابی تاکید داشته‌اند و این حرکت صرفاً یک کار بسیجی‌وار در راستای تحقق اهداف والای شجره طیبه صالحین بود که با عنایت و لطف پروردگار توسط نیروهای جوان شکل گرفته است». او با بیان اینکه این طرح تربیتی صالحین در سطح مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و... فعال است، می‌گوید: «‌در این مدت شبکه تربیتی صالحین با راهنمایی‌های فکری و هدفمند علما و روحانیت و مربیان دلسوز هدایت شده و مقام معظم رهبری هم بر گسترش کمی و کیفی و فراگیر کردن این حرکت عظیم تربیتی تاکید دارند. ایشان در دیدار با فعالان این عرصه فرمودند روز به روز باید این حلقه‌ها را کامل‌تر کرد و دنیای اسلام محتاج چنین حرکت بسیجی است».
بگری با اشاره به اینکه با توجه به گستردگی این کار مهم باید در جهت شکوفایی و کیفیت بخشیدن به حلقه‌های صالحین تلاش مضاعف کنیم، می‌گوید: «با گذشت زمان در اجرای طرح حلقه‌های صالحین، متوجه کاستی‌هایی از جمله عدم نوآوری و کارهای خلاق در برنامه‌های حلقه شدیم که می‌تواند حرکت پرشور شرکت‌کنندگان در این طرح را با مشکل مواجه و طرح را از اهداف پیش‌بینی شده برای آنها دور کند. برای همین، تصمیم گرفتیم خودمان دست به کار شویم و راه‌حلی مناسب برای این مساله پیدا کنیم. مشکلات کوچک و بزرگ دیگری هم وجود داشت. مثلاً بسیاری از نخبگان، علما و مسؤولان استانی اطلاع دقیقی از چگونگی اجرای دقیق حلقه‌های صالحین  و ماهیت آن نداشتند و همین سبب می‌شد بسیاری از کارهای مجموعه عظیم صالحین در کشور نادیده باقی بماند و هیچ حمایتی هم از آنان برای تکمیل و تداوم طرح‌ها و برنامه‌های آنها انجام نشود. همین دغدغه سبب شد  به فکر راه‌اندازی گروهی جهادی بیفتیم و آتش به اختیار بتوانیم این مشکلات کوچک و بزرگ را برطرف کنیم و سعی کردیم با تشکیل تیم جهادی سفیران صالحین نسبت به رفع آنها اقدام کنیم».
مبتکر تیم جهادی سفیران صالحین با تاکید بر اینکه سعی کردیم با اجرای طرح سفیر، مروج برنامه‌های مختلف و خلاق حلقه‌های صالحین در سراسر کشور باشیم، عنوان کرد: « طرح سفیران صالحین را تا به حال  در سطح کشور دنبال کرده‌ایم و تاکنون به استان‌های خوزستان، لرستان، قم، البرز، تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان، یزد، فارس، ایلام، همدان، اردبیل، کردستان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان‌شرقی، زنجان، گلستان و بوشهر سفر داشته‌ایم و در حال حاضر آماده سفر به استان خراسان شمالی به عنوان بیستمین سفر استانی هستیم». او می‌گوید: «هدف اصلی از این سفرهای استانی جمع‌آوری اطلاعات درباره کارهای ابتکاری و خلاقیت‌های صالحین در استان‌ها، تاکید بر اهمیت مساله تربیت سفیر‌صالحین برای هر استان و ترویج گفتمان صالحین میان علما و نخبگان و مسوولان استان‌هاست».
 وی اضافه کرد: «نتیجه این سفرها هم در نوع خود جالب است؛ سفرهایی که اگر انجام نمی‌شد، این نتایج را هم هرگز به خود نمی‌دید. تاکنون بیش از 32 طرح ابتکاری در این رابطه شناسایی و جمع‌آوری شده که می‌تواند به سایر استان‌ها و حلقه‌های صالحین سراسر کشور تسری یابد. از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح باشگاه ورزشی صالحین، هسته‌های امداد (جهت مقابله با آسیب‌های محله)، مسجد دانش‌آموزی، خانه‌های صالحین (خانواده صالحینی)، سیمای صالحین محله، طرح صدیق (تربیت مسجدی)، فروشگاه اقتصاد مقاومتی، مدرسه صالحین و ... اشاره کرد».
بگری با اشاره به اینکه در استان‌ها دیدارهایی با نمایندگان ولی فقیه، علما، ائمه جمعه و جماعات، حوزه‌های علمیه، نخبگان، مسؤولان و متولیان سپاه و بسیج در امر صالحین برگزار و   در آن جلسات برای اجرای بهتر طرح حلقه‌های صالحین هم‌اندیشی شد، افزود: نکته قابل تاملی که در این دیدارها برای ما پیش آمد این بود که در بعضی از این نهادها، مسؤولانی بودند که هیچ اطلاعی از ماهیت حلقه‌های صالحین نداشتند و کار ما این بود که به‌صورت کامل، این طرح و ویژگی‌هایش را تبیین کنیم که الحمدلله این دیدارها در آگاهی بخشیدن آنها نسبت به صالحین هم بسیار مؤثر بود و منجر به نتایج جالب توجهی نیز شد».
وی ادامه داد: منبع پوشش اخبار فعالیت‌های ما وب‌سایت صالحین بود که جا دارد همین جا از روزنامه‌های سراسری و خبرگزاری‌ها که طی این مدت گزارشات این فعالیت مردمی  را انعکاس دادند تشکر کنم و این را هم بگویم که رئیس مرکز فضای مجازی صالحین سازمان بسیج اخیرا طی تماس تلفنی با بنده یک اتفاق جالبی را بیان کردند که در تیرماه امسال از کشور هلند چند حمله سایبری جهت غیرفعال کردن سایت صالحین سفیران  انجام شده که بحمدالله ناکام هم ماندند و علت آن هم ناراحتی آنها از پوشش فعالیت‌های خبری سفیران صالحین بوده است.


Page Generated in 0/0086 sec