printlogo


کد خبر: 199761تاریخ: 1397/7/15 00:00
چهارگوشه

حکم حبس یک رئیس‌جمهور دیگر کره‌جنوبی
رئیس جمهوری پیشین کره‌جنوبی  در حالی به جرم فساد به ۱۵ سال حبس قطعی محکوم شد که رئیس‌جمهور پس از او نیز در زندان به‌ سر می‌برد. دادگاه عالی سئول روز جمعه، «لی میونگ‌ باک» را که در فاصله ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ رئیس‌جمهور این کشور بود به‌خاطر اثبات اختلاس 77/21 میلیون دلاری در دوران مدیریتش در شرکت هیوندای، پیش از ورود به کاخ آبی سئول و همچنین دریافت رشوه‌ای ۱۰ میلیون دلاری از صندوق مؤسساتی مانند سامسونگ به عنوان رئیس‌جمهور متهم  شناخت اما حکم اولیه حبس 20 ساله او را به‌خاطر کهولت سن 5 سال تخفیف داد. «چانگ کی‌سون» قاضی دادگاه سئول زمان اعلام حکم گفت: «چنین اقداماتی آن هم از سوی رئیس‌جمهور که رئیس دولت و رهبر قوه مجریه است، باید بشدت محکوم شود... زیرا چنین فعالیت‌هایی اعتماد به کل دفتر عمومی را تضعیف می‌کند.» او علاوه بر حکم زندان، لی 76 ساله را به پرداخت جریمه‌ای به مبلغ ۱۱.۵۰ میلیون دلار (۱۳ میلیارد وون) محکوم کرد. لی چهارمین رئیس‌جمهور کره‌جنوبی  است که به زندان می‌افتد. جانشین او در این سمت یعنی خانم «پارک گون‌ هه» نیز به اتهام فساد مالی محاکمه و به ۲۵ سال زندان محکوم شده است.

2کشته در انفجار پل محمدخان کابل
انفجار بمب در پل محمد خان کابل، مرکز افغانستان که در منطقه 12 شهری این شهر قرار دارد دست‌کم جان 2 تن را گرفت و شمار بسیاری از شهروندان افغان را مصدوم و روانه بیمارستان کرد. فرماندهی پلیس افغانستان می‌گوید این انفجار ناشی از یک مین مغناطیسی بوده است. پلیس افغانستان می‌گوید این کشته‌ها شامل نیروهای نظامی مسلح و پلیس هستند و زخمی‌ها را مردم عادی تشکیل می‌دهند. در همین حال یکی از فرماندهان امنیتی افغانستان در میان زخمی‌های این عملیات تروریستی دیده شده است.

1649 کشته  آمار تلفات زلزله اندونزی
با گذشت 9 روز از 4 زمین‌لرزه پی‌درپی در مناطقی از اندونزی، مقام‌های این کشور از بالا رفتن تلفات زلزله خبر داده و آماری تازه از کشته‌ها، مجروحان و مفقودان ارائه دادند. روز گذشته سازمان مدیریت بحران اندونزی اعلام کرد بر اثر 4 زمین‌لرزه ششم مهرماه در این کشور تاکنون ۱۶۴۹ نفر کشته و ۲۵۴۹ نفر زخمی شده‌اند. طبق اعلام این سازمان، از سرنوشت ۲۵۶ نفر که جزو مفقودان هستند اطلاعی در دست نیست. جمعه ششم مهر بود که ۴ زمین‌لرزه نسبتا قدرتمند پشت‌سر هم مناطقی از اندونزی را به لرزه درآورد و در برخی مناطق سبب وقوع سونامی شد. مقام‌های اندونزی با توجه به حجم بالای تخریب ناشی از زلزله و سونامی، از احتمال بالا رفتن آمار تلفات خبر داده‌اند.

دعوت رسمی ابوظبی از وزیر صهیونیست
دولت امارات که طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل به عمل آورده است با دعوت از میری رگو، وزیر فرهنگ و ورزش این رژیم که به داشتن مواضع ضد عربی و اسلامی مشهور است، گام دیگری در این راستا برداشت. به گزارش رسانه‌های منطقه‌ای، وزیر اسرائیلی برای شرکت در تورنمنت بین‌المللی جایزه بزرگ جودو به صورت رسمی به ابوظبی دعوت شده و او تصمیم به انجام این سفر دارد. وزیر فرهنگ و ورزش رژیم غاصب صهیونیستی به داشتن تمایلات نژادپرستی معروف است و همیشه از اقدامات این رژیم در کشتن زنان و کودکان شیرخواره فلسطینی و تخریب مسجدالاقصی حمایت کرده است. رگو به عنوان افسر در ارتش رژیم صهیونیستی خدمت کرده و حتی در مقطعی به عنوان سخنگوی این ارتش معرفی شد.

هشدار سازمان ملل درباره سقوط ارزش پول یمن
دفتر سازمان ملل در یمن اعلام کرد برنامه غذایی سازمان ملل و شرکای امدادرسانش ماهانه به حدود 8 میلیون یمنی که از گرسنگی شدید رنج می‌برند، کمک غذایی ارائه می‌دهند. دفتر سازمان ملل همچنین اعلام کرد: در صورت تداوم سقوط ارزش ریال یمنی، 5/3 تا 4 میلیون تن دیگر در وضعیت خطرناک قرار خواهند گرفت. قیمت کالاهای اساسی در 4 هفته گذشته به خاطر کاهش سریع ارزش ریال یمن بالا رفته است. قیمت مواد غذایی ۱۱ درصد افزایش داشته و وضعیت کنونی در یمن غیرقابل تحمل شده است و در صورت تداوم به نقطه غیرقابل بازگشت خواهد رسید.
 


Page Generated in 0/0078 sec