printlogo


کد خبر: 199763تاریخ: 1397/7/15 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از علل تداوم چالش‌های فعلی اقتصادی
دولت دست دست می‌کند
عضو انجمن اقتصاددانان در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»: در دولت به جای ارائه راهکارهای کارشناسانه و تدابیر لازم برای بهبود اقتصادی کشور جدال وجود دارد

اسدالله خسروی: اقتصاد ایران در 6 ماه اخیر روزهای پرتنش و متلاطمی را گذرانده و نتیجه این تلاطم افزایش بی‌سابقه قیمت‌ها و گرانی غیرقابل باور بوده است. حتی کاهش نرخ ارز نیز نتوانسته زیان به وجود آمده را جبران کند و سطح قیمت‌ها متناسب با کاهش نرخ ارز کاهش نداشته است. نمایندگان مجلس و کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت برای عبور از بحران اقتصادی باید برنامه‌ای قوی و جامع داشته باشد و تحول بزرگی در برنامه‌های خود ایجاد کند اما در عمل اینگونه نیست و دولتی‌ها به جای همت و کار مضاعف، دست دست می‌کنند. دکتر محمدباقر صدری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران‌ در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره وضعیت کنونی اقتصاد کشور گفت: داستان بحران اقتصادی کشور داستان امروز و دیروز نیست اما این بحران در سال 97 عمیق‌تر شده است.  بزرگ‌ترین علت بروز چنین پدیده‌ای، بی‌تدبیری مسؤولان اجرایی در اداره امور کشور است، چرا که سیاست‌گذاری‌های غلط و بی‌توجهی دولت به بهبود معیشت مردم باعث شده بار سنگین این بی‌تدبیری‌ها و ناتوانی‌ها بر دوش مردم بیفتد.وی با بیان اینکه کنترل اوضاع و احوال اقتصاد در پی بی‌تدبیری و ناکارآمدی از دست دولت خارج شده، گفت: مجموعه دولت هیچ توجهی به معیشت مردم ندارد و نظارتی بر رشد سرسام‌آور قیمت‌ها به چشم نمی‌خورد. وی اضافه کرد: دولت برای رهایی از بحران اقتصادی و جلوگیری از فشار مضاعف بر مردم باید راهکارهای کارشناسی با تشکیل تیم‌های تخصصی و اتاق‌های فکر ارائه می‌کرد تا از این بحران عبور کند. صدری به تهدید تحریم ترکیه از سوی آمریکا و شخص ترامپ اشاره کرد و گفت: پس از تهدید ترکیه از سوی ترامپ، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بلافاصله موضع‌گیری کرد و برای جلوگیری از بحران اقتصادی در کشورش، اقتصاددانان و کارشناسان را فراخواند تا برای حل مشکلات پیش رو چاره‌اندیشی کنند. وی افزود: اردوغان ابتدا اعلام کرد خانواده‌هایی که درآمد آنها کمتر از 1500 لیر است، بیکاران، دانشجویان و اقشار ضعیف جامعه مورد حمایت دولت قرار می‌گیرند. همچنین اعلام شد ارگان‌های دولتی و خصوصی نباید قیمت کالاها را بی‌منطق افزایش دهند. این اقتصاددان اضافه کرد: اما دولت روحانی که طی 5 سال اخیر فقط به برجام دل خوش کرده بود با نخستین تهدید، خود را باخت و نتوانست برای جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، بحران ارزی و سایر مسائل اقتصادی چاره‌اندیشی درستی کند. وی افزود: به جای ارائه راهکارهای کارشناسانه و اندیشیدن تدبیری برای بهبود اقتصادی کشور متاسفانه در درون دولت جدال وجود دارد و دولت موقعیت اقتصاد کشور را بخوبی درک نمی‌کند. وی افزود: فشار اقتصادی اکنون بر خانوارها بویژه کم‌درآمدها مستولی شده است، چرا که هزینه‌های زندگی بشدت بالا رفته و قدرت خرید مردم روزبه‌روز کاهش می‌یابد.
تأمین معیشت هر روز دشوارتر از دیروز
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: میزان ارزبری برخی از کالاها با میزان افزایش قیمت کالاها در بازار تناسبی ندارد. زهرا سعیدی تصریح کرد: باید توجه داشت هزینه‌های خانوارها با رشد قابل توجهی روبه‌رو شده و مردم در دیدار با نمایندگان مجلس از بابت این موضوع گلایه جدی دارند. سعیدی افزود: مردم عزیز اطلاع داشته باشند، نمایندگان در جریان سختی وضعیت تأمین معیشت و گرانی‌ها هستند و در این راستا برای اصلاح شرایط اقتصادی تلاش می‌کنند.
شرکت‌های لبنی در قیمت‌گذاری‌ها خودمختار  شده‌اند
ظاهرا عدم برخورد وزارت صنعت در سنوات گذشته با شرکت‌های لبنی موجب شده این شرکت‌ها در حوزه قیمت‌گذاری به خودمختاری برسند و هرازگاهی قیمت‌ها را افزایش دهند. به گزارش میزان، اوایل مردادماه بود که قیمت محصولات لبنی با مجوز ستاد تنظیم بازار حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و رسما گران شد. هر چند پیش‌تر از رسمی شدن افزایش قیمت از سوی ستاد تنظیم بازار شرکت‌های لبنی چندین بار خودسرانه نسبت به افزایش قیمت‌ها اقدام کرده بودند و این مجوز موضوع تازه‌ای نبود، بلکه تنها به افزایش قیمتی که خیلی زودتر شرکت‌های لبنی نسبت به آن اقدام کرده بودند رسمیت بخشید. در حالی که مصرف‌کنندگان امیدوار بودند با این مجوز افزایش قیمت حداقل تا ۶ ماه قیمت محصولات لبنی ثابت بماند اما این پایان کار نبود و در حالی که حدود 2 ماه از تغییر قیمت‌ها گذشته بود، شرکت‌های لبنی مجددا همانند دفعات گذشته اقدام به افزایش قیمت‌ها کردند. صنایع لبنی افزایش قیمت شیر و گران شدن مواد بسته‌بندی و پتروشیمی را از جمله دلایل افزایش مجدد قیمت محصولات لبنی عنوان می‌کنند. افزایش قیمت محصولات لبنی در حالی انجام شد که حسن یونس‌سینکی، معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت، هفته گذشته در این باره اعلام کرده بود به طور مفصل در ستاد تنظیم بازار بحث شد و مقرر شد یک کارگروه تشکیل شود اما اکنون افزایش قیمتی نداشتیم. در حالی معاون وزیر صنعت از افزایش نیافتن قیمت سخن می‌گوید که قیمت‌های درج شده روی محصولات لبنی حکایت از چیز دیگری دارد، همچنین خریداران نیز این موضوع را تایید نمی‌کنند، ظاهرا شرکت‌های لبنی با توجه به اینکه برخورد آنچنانی با آنها در تخلفات گذشته از سوی وزارت صنعت انجام نشده در قیمت‌گذاری جداگانه و خودمختار عمل می‌کنند و کاری به ستاد تنظیم بازار و مصوبات آن ندارند. بنا به این گزارش، بی‌توجهی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و نهادهای نظارتی به رشد غیرقانونی قیمت‌ها در بازار بویژه افزایش قیمت محصولات لبنی، موجب می‌شود علاوه بر کاهش مصرف لبنیات توسط قشر کم‌درآمد جامعه، تاثیر بسزایی نیز روی کالاهای دیگر در بازار بگذارد.


Page Generated in 0/0063 sec