printlogo


کد خبر: 199814تاریخ: 1397/7/16 00:00
چهارگوشه

کشته‌شدن 42 سرباز سعودی  در ماه گذشته
شبکه تلویزیونی المسیره که ارگان رسانه‌ای انصارالله محسوب می‌شود، روز گذشته در گزارشی، از کشته‌شدن 42 نظامی عربستانی و زخمی شدن 24 تن دیگر در جبهه‌های مختلف جنگ یمن خبر داد. در حالی‌که خبرگزاری رسمی عربستان با کتمان تعداد تلفات، مدعی شده است 32 نظامی این کشور در جریان جنگ یمن کشته شده‌اند. در میان کشته‌شدگان نظامیان سعودی، 2 افسر درجه‌دار وجود دارند که بر اثر سقوط هواپیمای نظامی عربستانی در استان المهره کشته شده‌اند. در تحولی دیگر، یگان پهپادی و توپخانه‌‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، طی عملیاتی مشترک، مقرهای نیروهای ائتلاف سعودی و شبه‌نظامیان تحت فرمان آن را در ساحل غربی هدف قرار دادند که طی آن، شماری از این نیروها کشته و زخمی شدند و خسارات مادی زیادی به تجهیزات آنها وارد آمد.

فرزند مبارک به سیاست بازمی‌گردد
برخی منابع آگاه اعلام کردند جمال مبارک، فرزند حسنی مبارک از طریق یک حزب که شخصیت‌های مهم و بانفوذی عضو آن هستند، به عرصه سیاست بازخواهد گشت. این منابع به نام حزب یادشده و اسامی شخصیت‌های بانفوذ اشاره‌ای نکرده و تنها اعلام کردند در صورت رفع تمام موانع بر سر راه انجام فعالیت‌های سیاسی جمال مبارک، وی به عرصه سیاست بازمی‌گردد. جمال مبارک در دوره ریاست‌جمهوری پدرش ریاست کمیته سیاسی حزب ملی منحله را بر عهده داشت و مبارک قصد داشت قدرت را در میان پسران خود موروثی کرده و جمال را به جای خود رئیس‌جمهور کند که این مسأله یکی از دلایل آغاز انقلاب مردمی مصر در سال ۲۰۱۱ بود. پرونده کلاهبرداری جمال و علاء، پسران مبارک از بورس همچنان باز است و اخیرا نیز دادگاه قرار بازداشت آنها را صادر کرد اما با قرار وثیقه آزاد شدند.

نتانیاهو و پوتین دیدار می‌کنند
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از برنامه دیدار خود با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در آینده نزدیک خبر داده است. پوتین و نتانیاهو روز دوم مهرماه پس از سرنگونی هواپیمای ایل-20 روسیه در آسمان سوریه تلفنی گفت‌وگو کردند. رئیس‌جمهوری روسیه در آن گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که تدابیر جدیدی برای تامین امنیت نیروهای روسیه در سوریه اندیشیده خواهد شد. هفته گذشته روسیه چند مجموعه سامانه پدافند هوایی اس300 و نیز جنگ‌افزارهای الکترومغناطیسی برای ایجاد اخلال در سامانه‌‌های ناوبری هواپیماهای مهاجم به سوریه و موشک‌‌‌هایی که به این کشور پرتاب می‌شود به سوریه ارسال کرد که رژیم صهیونیستی در گذشته با درخواست از کرملین همواره مانع ارسال آنها شده بود.

ماهیگیری فلسطینیان محدودتر می‌شود
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واکنش به ادامه تظاهرات مسالمت‌آمیز فلسطینیان در نوار مرزی باریکه غزه، تصمیم به کاهش مسافت مجاز برای ماهیگیری فلسطینیان در آب‌های منطقه از ۹ مایل به ۶ مایل گرفت. آویگدور لیبرمن همچنین تصریح کرد که گذرگاه تجاری کرم ابوسالم در مرز غزه نیز به همین سبب تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود. این اقدام لیبرمن در پی ناتوانی رژیم صهیونیستی در توقف تظاهرات بزرگ بازگشت در مرز غزه و به منظور اعمال فشار بر فلسطینیان ساکن این منطقه انجام می‌شود. لیبرمن قبلا نیز چنین تصمیمی را اتخاذ کرده بود اما راه به جایی نبرده بود و مردم غزه بر ادامه تظاهرات بازگشت تا تحقق اهداف آن از جمله لغو محاصره اصرار دارند.

دیدار پمپئو با کیم
وزیر خارجه آمریکا روز گذشته در سفر به کره‌شمالی، با رهبر این کشور دیدار و درباره مذاکرات 2 کشور به منظور خلع سلاح اتمی شبه‌جزیره کره گفت‌و‌گو کرد. مایک پمپئو در صفحه توئیتر شخصی خود عکسی از دیدارش با رهبر کره‌شمالی در پیونگ‌یانگ منتشر کرد. وزیر خارجه آمریکا روز شنبه به توکیو رفت و با شینزو آبه، نخست وزیر این کشور آسیایی دیدار کرد و گفت به دنبال همکاری نزدیک با ژاپن درباره کره‌شمالی است و قول داد مساله شهروندان ربوده شده ژاپنی در کره‌شمالی را در دیدارش با مقام‌های این کشور به میان بکشد.
 


Page Generated in 0/0061 sec