printlogo


کد خبر: 199823تاریخ: 1397/7/16 00:00
باوجود مخالفت‌های گسترده مراجع تقلید و هشدار کارشناسان درباره تبعات امنیتی لایحه CFT ، آخرین لایحه FATF هم در مجلس تصویب شد
عابرباج!

گروه سیاسی: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یا  CFT بعد از چندین ماه کش‌وقوس و به‌رغم مخالفت‌‌های صریح و گسترده علما، مراجع و همچنین کارشناسان اقتصادی، روز گذشته در مجلس تصویب شد.
CFT تنها لایحه از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF بود که در چند ماه گذشته با رای نمایندگان مسکوت مانده و به‌خاطر ابعاد مبهم و مشکوک آن به تصویب مجلس نرسیده بود. هر چند این لایحه ابتدا قرار بود به مدت 2 ماه (تا مرداد 97) مسکوت بماند اما مخالفت گسترده کارشناسان اقتصادی، دانشجویان، علما، مراجع و نهادهای حوزوی همچون جامعه مدرسین در این مدت موجب شد روند عدم بررسی آن تا روز گذشته در مجلس ادامه یابد. آیات عظام مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی در چند نوبت نسبت به تصویب این لایحه هشدار داده بودند. آیت‌الله یزدی نیز 2 روز پیش در نامه‌ای از رئیس و نمایندگان مجلس خواست ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) و سایر مراجع عظام تقلید (دامت‌برکاتهم) مراقبت کنند کاری به‌زیان مملکت و نظام جمهوری اسلامی در مجلس به‌تصویب نرسد. به‌رغم این مخالفت‌ها، نمایندگان در نشست علنی دیروز (یکشنبه، 15 مهرماه) مجلس شورای اسلامی با 143 رأی موافق، 120 رأی مخالف و 5  رأی ممتنع از مجموع 271 نماینده حاضر در جلسه با الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم موافقت کردند. جلسه بررسی CFT ساعت 8:30 صبح دیروز با ریاست علی لاریجانی و با حضور سرپرست وزارت اقتصاد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، محمود علوی وزیر اطلاعات و عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی آغاز شد. همچنین نمایندگان قبل از آغاز جلسه علنی دیروز به مدت یک ساعت و نیم جلسه غیرعلنی داشتند. در ابتدای جلسه علنی دیروز 49 نماینده برای مخالفت با لایحه CFT و ۲۱ نماینده برای سخنرانی در موافقت با این لایحه ثبت‌نام کردند. در جلسه دیروز، قاضی‌زاده‌هاشمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم را قرائت کرد که ماده واحده این لایحه به این شرح است: «به دولت جمهوری اسلامی ایران اجازه داده می‌شود کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم (مصوب 18/9/1378برابر با 9 دسامبر 1999 مجمع عمومی سازمان ملل متحد) مشتمل بر یک مقدمه، 28 ماده و یک پیوست را با اعلام شروط زیر پذیرفته و سند ذی‌ربط را مطابق مقررات تبصره این ماده نزد امین اسناد تودیع کند. دولت موظف است به‌محض آگاهی نسبت به اعتراض احتمالی سایر اطراف متعاهد، گزارشی جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به مجلس شورای اسلامی تقدیم نماید».
رئیس‌جمهور تضمین دهد
نمایندگان مخالف تصویب CFT در مجلس روز گذشته ضمن یادآوری وعده‌‌های چند سال قبل مقامات دولتی مبنی بر حل مشکلات کشور با تصویب برجام، خواستار تضمین کتبی روحانی در قبال وعده حل مشکلات بانکی با تصویب CFT  شدند. در همین راستا سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با تصویب لایحه CFT گفت: آقای رئیس‌جمهور دستخطی بنویسد و بگوید اگر ما عضو این کنوانسیون شدیم و مشکلات حل نشد بنده را استیضاح کنید. آقای رئیس جمهور این تعهد را به ما بدهد، اگر این تعهد داده شد نمایندگان نیز برای عضویت در این کنوانسیون بدون چون و چرا رای خواهند داد. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان به صراحت اعلام کردند که این کنوانسیون‌ها در اتاق فکر استکبار جهانی پخت‌وپز می‌شود، ادامه داد: ایشان فرمودند که این کنوانسیون‌ها نباید تصویب شود. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: چرا مردم را می‌ترسانید و می‌گویید اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم پروژه‌های عمرانی اجرا نمی‌شود، چرا دروغ می‌گویید؟ چرا می‌گویید مشکل مالی و پولی ما حل نمی‌شود، چرا می‌گویید کالاهای اساسی به کشور نمی‌آید و مردم گرسنه می‌مانند. با مردم روراست باشید. وی اضافه کرد: در زمان تصویب برجام هم گفته می‌شد اگر این اتفاق بیفتد مشکل مالی و گرفتاری‌های مردم حل می‌شود، مگر در 20 دقیقه برجام تصویب نشد و همچنان هم مجلس مورد اتهام ملت ایران است. در این هنگام علی لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت در واکنش به این اظهارنظر نقوی گفت: برجام در 20 دقیقه تصویب نشد، ما 4 جلسه درباره آن صحبت کردیم. نقوی‌حسینی در پاسخ به لاریجانی گفت: اینگونه نبود و تنها در 20 دقیقه تصویب شد. علی لاریجانی بار دیگر در پاسخ به وی گفت: شما خلاف می‌گویید و اگر این موضوع را قبول ندارید به مشروح مذاکرات مراجعه کنید.
وی ادامه داد: آقای لاریجانی! چرا پس از بیانات صریح رهبر معظم انقلاب جلسه‌ای نگذاشتید و به نمایندگان نگفتید که مطالبات رهبر انقلاب از نمایندگان چیست؟ نماینده ورامین در مجلس با خطاب قرار دادن ظریف وزیر امور خارجه اظهار داشت: آقای ظریف! مگر ما برجام را تصویب نکردیم، در آن شرط هم گذاشتیم؛ چه دستاوردی برای مردم داشت؟ آقای طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد رفت FATF را امضا کرد و ما عضو آن شدیم، چرا مشکلات همکاری پولی و مالی ما حل نشد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: قوه مقننه 3 لایحه مقابله با پولشویی، مقابله با تروریسم و پالرمو را تصویب کرد کدام یک از آنها مشکل ما را حل کرد، چرا به مردم و نمایندگان دروغ می‌گویید؟ اگر CFT  هم تصویب شود مشکل مالی و پولی ما حل نمی‌شود.
قرائت نامه دفتر رهبر انقلاب درباره لوایح چهارگانه
لاریجانی در پاسخ به اخطار سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس درباره معایب «FATF»، نامه مقام معظم رهبری را که از سوی دفتر ایشان به رئیس مجلس ابلاغ شده است قرائت کرد.
جناب آقای دکتر لاریجانی
رئیس محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و تحیت؛
در پی استفساریه تلفنی جنابعالی نسبت به مخالفت و عدم مخالفت مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) با بررسی لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها در مجلس شورای اسلامی، به‌دنبال فرمایشات معظم‌له در دیدار نمایندگان، مقام معظم رهبری فرمودند «آنچه که من در دیدار با نمایندگان راجع‌به لوایح چهارگانه و کنوانسیون‌ها گفتم، مربوط به اصل کنوانسیون‌ها بود، نه کنوانسیون خاص، لذا با بررسی این لوایح در مجلس مخالفتی ندارم تا مسیر قانونی خود را طی کند، تدبیر فوق قبلاً در زمان استفسار به‌طور شفاهی به جنابعالی ابلاغ شده بود».
ظریف: من و روحانی تضمین نمی‌دهیم!
در ادامه جلسه دیروز و پس از نطق نقوی‌حسینی که خواستار تضمین کتبی رئیس‌جمهور جهت حل مشکل مبادلات بانکی با تصویب CFT شده بود، وزیر امور خارجه گفت: نه بنده و نه آقای رئیس‌جمهور نمی‌توانیم تضمین دهیم که با پیوستن به لایحه حمایت مالی از تروریسم مشکلات‌مان حل خواهد شد اما می‌توانیم تضمین بدهیم که با نپیوستن به این لایحه آمریکا بهانه مهمی را برای افزایش مشکلات ما پیدا خواهد کرد. این ادعای محمدجواد ظریف در حالی است که 3 سال قبل و در بحبوحه تصویب برجام در مجلس، رئیس جمهور و مسؤولان دولتی بارها وعده حل همه مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی کشور را با تصویب برجام داده بودند.  ظریف در ادامه سخنانش مجددا از برجام حمایت کرد و افزود: ایران در شرایط دشوار با نگرش دقیق و با بررسی جدی در محافل رسمی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی هم تلاش کرده بهانه‌های آمریکا را بگیرد و هم تلاش کرده زمینه‌ای برای مداخلات آمریکا فراهم نکند.
درخواست ۱۳۵ نماینده برای انتشار آرای CFT
پس از پایان رای‌‌‌گیری دیروز نمایندگان پیرامون CFT، حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، نماینده مردم قم و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامه 135 نماینده به علی لاریجانی، گفت: در این نامه از رئیس مجلس خواسته‌‌‌‌‌ایم رای ما درباره لایحه کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم برای درج به رسانه‌ها ارائه شود. وی در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: مردم نامحرم نیستند، به همین دلیل باید رای نمایندگان ملت برای مردم شفاف باشد و همه بدانند نمایندگان به چه طرح یا لوایحی رای داده‌اند.
ذوالنوری با بیان اینکه برخی نمایندگان برای فرار از پاسخگویی حاضر به شفافیت آرا نیستند، خاطرنشان کرد: نماینده باید پاسخگوی عملکرد و رای خود در مجلس باشد، از این رو می‌خواهیم رأی‌مان را به بازدید مردم بگذاریم تا مشخص باشد ما چه رایی داده‌ایم.
حجت‌الاسلام ذوالنوری روز گذشته در زمان قرائت گزارش کمیسیون امنیت ملی در صحن نیز از رئیس مجلس انتقاد کرد و گفت: باید نظرات مخالفان هم در گزارش می‌آمد که لاریجانی گفت این مصوبه کمیسیون است نه نظر شخصی.
دست‌نوشته‌های  جالب نمایندگان
در جریان بررسی CFT در نشست علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی، جمعی از نمایندگان با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی نسبت به تصویب این لایحه اعتراض کردند. از میان دست‌نوشته‌ها جملاتی همچون «من اطلاعات اقتصادی کشور را در جنگ اقتصادی لو نمی‌دهم»، «نه به شفافیت برای دشمن»، «با تصویب CFT سفره مردم را کوچک نکنید»، «تاریخ شاهد باش من به کنوانسیون‌های استعماری رأی نمی‌دهم» و «تصویب FATF مساوی خودتحریمی» به چشم می‌خورد.

تجمع دانشجویان انقلابی مقابل مجلس
جمعی از دانشجویان انقلابی دانشگاه‌های مختلف تهران و مردم صبح دیروز در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. بنا بر این گزارش، دانشجویان با در دست داشتن دست‌نوشته‌هایی همچون «مشکلات اقتصادی با FATF حل نخواهد شد»، «حرف ملت ما نه به FATF»، « برخلاف برجام FATF حتی ضمانت هم ندارد»، «سکوت صداوسیما تیشه بر ریشه امنیت ملی»، «مجلس و دولت بیدار شوند»،  «برجام هسته‌ای را برد، FATF امنیت و اقتصاد را می‌برد»، «استقلال کشور را به بازی نگیرید» و « FATF خسارت جبران‌ناپذیر»  از نمایندگان مجلس خواستند با عدم رای به لوایح FATF، جلوی خطرات احتمالی را بگیرند. جمعی از نمایندگان سابق مجلس، چهره‌های سیاسی و اساتید دانشگاه نیز در جمع دانشجویان و مردم حاضر شدند. دانشجویان با خود تومارهایی مبنی بر مخالفت مردم با لوایح FATF به همراه داشتند. جمعی از دانشجویان هم کنار دیوار مجلس شورای اسلامی زنجیره انسانی تشکیل داده و با سر دادن شعارهای «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل»، «نماینده ملت FATF خیانت» اعتراض خود را نشان دادند.
 


Page Generated in 0/0073 sec