printlogo


کد خبر: 199843تاریخ: 1397/7/17 00:00
پیش‌بینی‌ها از انتشار خبرهای تازه‌ای در روزهای آینده حکایت دارد
مسجل شدن رفتن افشانی از شهرداری تهران

گروه اجتماعی: با تاکید رئیس دیوان محاسبات مبنی بر اینکه شهردار تهران هم مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود، رفتن افشانی از شهرداری مسجل شده و این در حالی است که به احتمال بسیار محسن هاشمی جایگزین وی خواهد شد و شاهد تغییراتی در شورا خواهیم بود.
به گزارش تسنیم، یکم شهریور 96 نخستین جلسه شورای شهر تهران به ریاست محسن هاشمی‌رفسنجانی برگزار شد و در این جلسه محمدعلی نجفی با 21  رای  از سوی اعضای شورای شهر تهران به عنوان شهردار تهران (شانزدهمین شهردار تهران) انتخاب شد.
برخلاف انتخاب شهردار تهران از سوی اعضای شورای شهر تهران و با توجه به فرآیند صدور حکم مسؤولیت نجفی، شهردار وقت تهران از سوی وزیر کشور، اعضای شورای شهر تهران در دومین جلسه خود تا صدور حکم مسؤولیت شهردار وقت تهران، مصطفی سلیمی را با 20 رای برای سرپرستی شهرداری تهران انتخاب کردند. محمدعلی نجفی (متولد 23 دی1330، تهران) پس از صدور حکم مسؤولیتش توسط وزیر کشور بر صندلی بلدیه پایتخت تکیه زد و کار خود را با صدور بخشنامه‌ها و تغییرات در سطوح معاونان، مدیران، روسای سازمان‌ها و دستگاه‌ها و شهرداران مناطق و نواحی آغاز کرد.
البته عمر فعالیت نجفی در شهرداری طولانی نبود، چرا که وی در روزهای پایانی اسفندماه سال گذشته موضوع استعفای خود را به دلیل بیماری مطرح کرد و در جلسه 19 فروردین  شورای شهر تهران استعفای نجفی بررسی شد که مورد قبول اعضای شورا قرار نگرفت و شورایی‌ها دوباره به نجفی به عنوان شهردار تهران رأی مثبت دادند اما ساعاتی نگذشت که دوباره نجفی استعفای دوم خود را تقدیم هیأت رئیسه شورا کرد و در نهایت این بار اعضای شورای شهر تهران با 15 رأی موافق، 5 رأی مخالف و یک رأی سفید با استعفای شهردار تهران موافقت کردند.
پس از پذیرش استعفای نجفی، شهردار وقت تهران در پنجاه‌وپنجمین جلسه شورای شهر تهران، دوباره انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و اعضا از 2 گزینه محمد حقانی، عضو سابق شورای شهر تهران و سمیع‌الله حسینی‌مکارم، معاون مالی و اداری شهرداری تهران، در نهایت اقدام به انتخاب سمیع‌الله حسینی‌مکارم  با 14 رأی از 21 رأی اخذشده  کردند.
پس از انتخاب دومین سرپرست برای شهرداری تهران در این دوره، دوباره موضوع انتخاب شهردار تهران در دستور کار اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و در همین رابطه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران 28 فروردین 97 در جمع خبرنگاران فرآیند انتخاب شهردار تهران را تشریح کرد و گفت: «شهردار تهران 23 اردیبهشت انتخاب می‌شود. امروز جلسه هم‌اندیشی با حضور اعضا برگزار و مقرر شد ملاک‌مان برای انتخاب شهردار همان فرآیند و معیارهای گذشته باشد و کلیات آن تغییری نکرد  و در همین رابطه 7 گزینه نهایی شهرداری تهران یکشنبه 16 اردیبهشت به صحن علنی شورای شهر می‌آیند و برنامه‌های خود را در حضور رسانه‌ها بیان می‌کنند و از میان این 7 نفر، 2 گزینه نهایی انتخاب می‌شوند و در نهایت دوباره  این 2 گزینه به صحن می‌آیند اما این بار، برای نخستین‌بار 2 گزینه نهایی باید تیم همکاران خود را تا حدودی معرفی کنند و در نهایت در تاریخ 23 اردیبهشت‌ماه گزینه انتخابی شورای شهر برای پست شهرداری تهران معرفی می‌شود و پس از آن باید فرآیند حقوقی آن طی شود». محمدعلی افشانی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم، محمد ابراهیم انصاری‌لاری، محمود حجتی، سید محمود حسینی، حجت‌الله میرزایی و پیروز حناچی 7 گزینه‌ای بودند که قرار بر این شد برنامه‌های خود را آماده و در صحن شورای شهر تهران ارائه کنند که در این میان انصاری‌لاری و حجتی انصراف خود را از نامزدی شهرداری تهران اعلام کردند اما سایر نامزدها با حضور در صحن شورا برنامه‌های خود را ارائه کردند.
در جریان بررسی جلسه علنی شورای شهر تهران، با دستور جلسه رأی‌گیری برای انتخاب 2 نامزد از میان 4 نامزد باقیمانده آغاز شد و این در حالی بود که همگان منتظر انتخاب2‌ نفر از میان 5 نفر بودند اما صبح نامه‌ انصراف حجت‌الله میرزایی از سوی رئیس شورای شهر تهران تأیید شد و به همین منظور اعضای شورا نام 2نفر را از بین سیدمحمدعلی افشانی، سیدمحمود حسینی، سمیع‌الله حسینی‌مکارم و پیروز حناچی در برگه‌های رأی نوشتند و داخل گلدان ریختند. خیلی زود نتیجه شمارش آرا مشخص شد؛ افشانی با 15 رای و حسینی‌مکارم با 11 رای کاندیدای نهایی تصدی پست شهرداری تهران شدند. حناچی و حسینی نیز به ترتیب در جایگاه سوم و چهارم قرار گرفتند. شصت‌وسومین جلسه شورای شهر تهران برای انتخاب شهردار تهران آغاز شد و بعد از رأی‌گیری، اعضای شورای شهر، افشانی را با 19 رأی به‌ عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند. با انتخاب افشانی به عنوان شهردار تهران، وی در ساختمان بهشت بر صندلی‌ای تکیه زد که پیش از نیز یک شهردار و 2 سرپرست بر این صندلی در این دوره تکیه زده بودند. افشانی فعالیت خود را آغاز کرد و تغییراتی را نیز همانند نجفی، شهردار سابق تهران در مجموعه شهرداری انجام داد؛ تغییراتی که بیشتر آنها قومیتی و حزبی بود اما عمر فعالیت افشانی نیز در شهرداری تدوام چندانی نداشت، چرا که با اصلاحیه قانون منع به کارگیری بازنشستگان، وی نیز باید ساختمان بهشت را ترک کند اگر چه هم‌حزبی‌های وی تلاش می‌کنند وی بماند. گفتنی است عادل آذر، رئیس دیوان محاسبات نیز درباره قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار داشت: پاسخ کتبی به وزارت کشور ارسال شده است که شهردار تهران هم مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می‌شود. بی‌شک در روزهای آینده اخبار جدیدی درباره  شهرداری تهران و جابه‌جایی‌ها منتشر خواهد شد.

شهرداران بازنشسته نمی‌شوند!
مشاور پارلمانی شهردار تهران گفت: نامه‌ای درباره بازنشستگی شهردار تهران از دیوان محاسبات دریافت نکرده‌ایم. داریوش قنبری با اشاره به صحبت‌های عادل‌آذر، رئیس دیوان محاسبات مبنی بر اینکه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شامل شهردار تهران می‌شود و همچنین پاسخ کتبی در این باره به شهرداری داده شده است، گفت: پاسخی به شهرداری نیامده است. وی ادامه داد: در ارتباط با  عدم شمولیت شهرداران در قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان قانون صراحت دارد به هر حال شهرداران استخدام نمی‌شوند و بحث بازنشستگی آنها مطرح نیست. وی بیان کرد: شهرداران برای دوره 4 ساله و از سوی شورای اسلامی شهر تهران انتخاب می‌شوند. شورای شهر می‌تواند فردی را انتخاب کند که در بخش خصوصی مشغول به فعالیت باشد، بنابراین بحث استخدام مطرح نیست، در نتیجه بحث بازنشستگی شهردار هم معنا و مفهومی ندارد.
 

 


Page Generated in 0/0461 sec