printlogo


کد خبر: 199847تاریخ: 1397/7/17 00:00
نگاهی به مهم‌ترین آثار هنری پیرامون شهید حججی
گروه فرهنگ و هنر: همان یک فریم عکس کافی بود تا محسن حججی، جوان 26ساله نجف‌آبادی به کابوس رسانه‌ای داعش و وحدت میلیون‌ها ایرانی بدل شود. همان یک فریم اسارتی که هیچ اندوه و ترسی در آن به چشم نمی‌آمد و تا بخواهی در صورتش افتخار و غرور به چشم می‌آمد. از شهادت محسن حججی در نیمه مرداد 96 تا امروز هنرمندان زیادی تلاش داشتند تا به نوبه خود ادای دینی در معرفی این شهید به مردم داشته باشند؛ از موسیقی و هنرهای تجسمی گرفته تا ادبیات و شعر و حتی سینما. البته مورد آخر، یعنی سریال شهید حججی به دلایل گوناگون به مرحله تولید نرسید اما هنوز آثار برجسته‌ای بودند که یادآور شهادت «علی‌اکبر قرن 21» باشند.

«قصه‌های پهلوون محسن»
این کتاب ۱۲ قصه از زندگی واقعی شهید محسن حججی با اسم «قصه‌های پهلوون محسن  برای علی کوچولو و بچه‌ها» است که به همت علی چمن‌نژادیان سروده شده است. این کتاب زندگی حماسی شهید حججی را در قالب شعر حماسی بیان کرده است و در 10 هزار نسخه دارای نکات جالبی است که با توجه به بیانات مقام معظم رهبری برای کودکستان‌ها سروده شده است. این کتاب براساس زندگی واقعی شهید حججی و همسر ایشان خانم زهرا عباسی است و مورد تایید پدر شهید حججی و همسر شهید قرار گرفته است. قصه پهلوون محسن به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه چاپ شده است.
نگاه آخر
پس از شهادت شهید حججی، قاسم صرافان شعری درخشان سرود که با صدای حجت اشرف‌زاده ماندگار شد. «تصور هم نمی‌کردم ببینم کوه راه میره/ ببینم داره با لبخند به سوی قتلگاه میره/ رسیدی و همون‌هایی که چشماشونو می‌بستن/ حالا با دیدن چشمات میگن تا آخرش هستن/ تو بی‌سر سرتری از من چقدر زیباتری از من/ داری میری و با چشمات داری دل می‌بری از من»  اشرف‌زاده درباره این قطعه موسیقی نیز گفته بود: «زمانی که خبر شهادت او رسید، تمام اقشار جامعه را متاثر کرد و هر کس به‌نوع خود واکنش نشان داد، چون شهادت او خیلی مظلومانه بود ولی معتقدم اگر او و امثال او نبودند، ما هم امنیت نداشتیم».
تابلوی غیرت!
نقاشی حزن‌آفرین و تاثربرانگیز حسن‌ روح‌الامین دیگر اثر هنری بود که پس از شهادت محسن حججی خلق شد. روح‌الامین درباره اثرش چنین بیان می‌کند: «وقتی تصاویر شهید حججی را دیدم، به خودم گفتم برای این اتفاقی که افتاده است من نمی‌خواهم کاری کنم؟ تصویر معمولی این است که تکفیری‌ها او را کشتند اما حقیقت این است که شهید حججی به وصالی رسیده است که تمام خلقت آرزویش را دارند. ما اعتقاد داریم حضرت زهرا(س) به دیدار شهدا می‌آید و هر شخصی که می‌میرد هم امیرالمومنین(ع) را می‌بیند. اصلا هنر مهم نیست  باید به قول سردار سلیمانی برای شهیدی که نماینده تمام شهدای مدافع حرم است، کاری انجام می‌دادم.
علی کوچولو
یک سال پس از شهادت محسن حججی، در مرداد 97، مرکز ماوا نماهنگ «علی کوچولو» را به فرزند حججی تقدیم کرد. این نماهنگ الهام گرفته از برنامه کودک نوستالژیک علی کوچولو بود که با کارگردانی حامد حیدری و آهنگسازی استاد بابک بیات، همچنان در ذهن کودکان دهه‌های 60 و 70 ماندگار مانده است. در این نماهنگ که به صورت خلاقانه‌ای تصاویری را از دیروز و امروز ترکیب کرده و به اثر بدیعی رسیده است، تعداد زیادی از فرزندان مدافعان حرم حضور دارند اما شهید حججی و فرزند کوچکش علی، سوژه محوری آن بوده که مورد اقبال مخاطبان نیز قرار گرفت.


Page Generated in 0/0068 sec