printlogo


کد خبر: 199859تاریخ: 1397/7/17 00:00
شاخص بازار سرمایه طی 2 روز اخیر 8898 واحد افت کرد
بورس همچنان در سرازیری!

گروه اقتصادی: بازار سرمایه در روز تصویب کنوانسیون CFT در مجلس، با افت 7665 واحدی شاخص‌ها، به سهامداران این بازار روی خوش نشان نداد. خیلی‌ها معتقد بودند ریزش شدید شاخص‌ها، هیجانی بوده و بورس همچون یکی دو ماه اخیر رشد و نمو خود را از سر می‌گیرد اما دیروز نیز بازار سرمایه با افت شاخص‌ها همراه شد و شاخص بورس با افت  1232 واحدی در معاملات به کانال ۱۷5 هزار واحد رسید و نسبت به روز ماقبل خود همچنان سیر نزولی را تجربه کرد. در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 3 میلیارد و 254 سهم و حق تقدم به ارزش یکهزار و 187 میلیارد تومان در 168 هزار نوبت معامله شد و شاخص بورس با افت 1232 واحدی در ارتفاع 175 هزار و 185 واحد قرار گرفت. شاخص بورس در حالی سیر نزولی را در پیش گرفته است که رئیس سازمان بورس اعلام کرده است سهامداران هنگام کاهش قیمت‌ها باید از رفتارهای هیجانی بپرهیزند. شاپور محمدی می‌گوید نوسان قیمت سهام ذات بازار سرمایه است.
چرا بورس به تصویب CFT واکنش منفی نشان داد؟
دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اعلام کرد وقتی سرمایه‌گذاران حقیقی متعددی به طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند، این سرمایه‌گذاران که معمولا سطح تحلیل پایین‌تری دارند باعث بروز رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه می‌شوند. علی اسلامی‌بیدگلی در گفت‌وگو با ایلنا درباره علت واکنش منفی بازار سرمایه به تصویب CFT گفت: طی یکی دو روز گذشته، بورس به تصویب CFT واکنش منفی نشان داد. این واکنش بازار سرمایه ناشی از این است که وقتی سرمایه‌گذاران حقیقی متعددی به طور مستقیم در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند که معمولا سطح تحلیل پایین‌تری دارند باعث بروز رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه می‌شوند. وی با بیان اینکه در گذشته این رفتارهای هیجانی قابل کنترل بود، چرا که میزان سرمایه‌گذاران حقوقی چندین برابر سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار سرمایه بود، ادامه داد: اما در حال حاضر با ورود منابع مالی جدید در چند ماه گذشته توسط سرمایه‌گذاران حقیقی، تقریبا به لحاظ قدرت تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی با یکدیگر برابری می‌کنند، بنابراین فشار عرضه‌ای که توسط اشخاص حقیقی وارد شد در لحظه منجر به بروز رفتار معکوس در بازار سرمایه شد. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری افزود: همزمان متاسفانه برخی سرمایه‌گذاران حقوقی هم به‌رغم اینکه یک بنگاه را اداره می‌کنند تصمیمات‌شان را مانند سرمایه‌گذاران حقیقی اخذ می‌کنند که منجر به تشدید این رفتار در بازار شد. اسلامی گفت: امیدواریم در روزهای آینده بازار روند صعودی در پیش بگیرد اما باید 2 نکته در نظر گرفته شود؛ اول اینکه بخش عمده‌ای از رشد انتظاری بازار که ناشی از تغییر نرخ ارز بوده در ماه‌های گذشته رخ داد و دوم اینکه افزایش قیمت ارز الزاما منجر به افزایش درآمد همه بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس نخواهد شد.
 بازار سهام شاهد اصلاح طبیعی قیمت‌ها است
یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد در حال حاضر بازار سهام شاهد اصلاح طبیعی قیمت‌هاست. علی تیموری‌شندی در گفت‌وگو با فارس، پیرامون دلیل تداوم ریزش صف فروش و قیمت سهام در بازار و شائبه دست داشتن  صندوق‌های درآمد ثابت در سقوط نماگرهای بورسی عنوان کرد: کل حجم دارایی‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری درآمد ثابت در بازار سرمایه در حالی به حدود 120 هزار میلیارد تومان کاهش یافته که اگر با فرض رعایت سقف 5 درصدی خرید سهام، مجموع سبد دارایی‌های این صندوق‌ها معادل با 6 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود، این رقم باید ظرف 3 روز در بازار عرضه و هضم می‌‌شد. وی افزود: این در حالی است که در بازار سهام کنونی روزانه بیش از 2 هزار میلیارد تومان سهام از سوی سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود که ارزش سهام موجود در سبد دارایی‌های صندوق‌های با درآمد ثابت، عدد موثری برای بازار تلقی نمی‌شود. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: واقعیت بازار سهام کنونی حاکی از تاثیر شایعاتی از بابت لایحه FATF و نگرانی‌های ناشی از آن بوده که حتی با وجود تصویب بخشی از آن از سوی مجلس اما همچنان بازار سهام شاهد افت قیمت‌ها بود. وی ادامه داد: دلیل اصلی ریزش قیمت سهام در بازار عمدتا ناشی از ورود صاحبان پول و نقدینگی‌های جدیدی بوده که براساس دیدگاه سرمایه‌گذاری بلندمدت وارد بازار سهام نشده‌‌اند. وی با اشاره به اینکه از خردادماه امسال هر سهامداری که وارد بازار شده، از حدود 80 درصد سود برخوردار شده، عنوان کرد: رخدادها و نوسان‌های شدید قیمتی در بازار ارز و همچنین عقبگردهای پی‌درپی از نرخ 19 هزار تومان تا 12 هزار تومان برای هر اسکناس دلار باعث شده سهامداران تازه‌وارد در بورس تهران دچار هیجان و وحشت‌زدگی دوچندان شوند. بر همین اساس این تصور در بازار پدید آمده که ریزش قیمت ارز می‌تواند به افت شدید قیمت سهام و بر باد رفتن بازدهی‌های کسب شده بینجامد. تیموری‌شندی در برابر پرسش فارس مبنی بر اینکه رشد دسته‌جمعی یا افت یکپارچه قیمت سهام در بازار تا چه حد از فرآیند مهندسی شده  یا عمدی تبعیت می‌کند، پاسخ داد: روند بازار سهام هم اکنون طبیعی بوده و این در حالی است که وقتی انتظارات سرمایه‌گذاران مبنی بر رشد بازار سهام و خرید سهام و سایر دارایی‌های مالی با هر وضعیت خوب و بدی است، می‌توان انتظار داشت در فرآیند اصلاح نیز مجموع بازار سرمایه با افت قیمت‌ها مواجه باشد.
 


Page Generated in 0/0153 sec