printlogo


کد خبر: 199869تاریخ: 1397/7/17 00:00
گزارش

پیروزی سوری‌ها به شکست طرح «معامله قرن» منجر می‌شود
اسد: توافق ادلب موقتی است
گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری سوریه با اعلام موضع‌گیری خود درباره توافق روسیه و ترکیه درباره ادلب گفت: توافق روسیه و ترکیه برای اجتناب از حمله نظامی در استان ادلب در شمال غرب سوریه توافقی «موقتی» برای ممانعت از خونریزی است اما دولت سوریه هدف بازیابی تمام مناطق خاک سوریه را دنبال می‌کند. بشار اسد، یکشنبه در نشست کمیته مرکزی حزب بعث سوسیال حاکم یادآوری کرد: آنچه در سوریه رخ می‌دهد را نمی‌توان از آنچه به عنوان «معامله قرن» مطرح می‌شود، جدا دانست. این موضوعی قدیمی در مساله فلسطین است اما اخیرا با هدف بهره‌برداری از خروج بسیاری از کشورها از تقابل با دشمن اسرائیلی دوباره رو شده است. رئیس‌جمهور سوریه درباره عملیات ادلب نیز گفت: آنچه امروز از جار و جنجال‌های پیش از عملیات ادلب شاهد هستیم به این خاطر است که این عملیات برای آنها سرنوشت‌ساز است، چرا که پیروزی سوری‌ها موجب شکست برنامه‌های‌شان می‌شود و بازگشت ادلب به آغوش سوریه خطری در مقابل طرح‌های‌شان در منطقه است. طرح‌هایی از جمله «معامله قرن» یا دیگر طرح‌ها. وی تصریح کرد: موضع کشور در قبال توافق ادلب و بقیه مناطق و خاک سوریه که هنوز تحت سیطره تروریست‌ها هستند، مشخص است ما تمام خاک سوریه را پس می‌گیریم و توافق ادلب موقتی است. اسد اعتراض غرب به حمله علیه ادلب را «اقدامی هیستریک» توصیف کرد و افزود: هیستریک غرب قبل از آغاز کارزار ادلب ناشی از این است که این استان برای آنها سرنوشت‌ساز است و پیروزی نظامی دولت سوریه طرح‌های آنها علیه کشور را با شکست روبه‌رو می‌کند. 

استقبال شبکه روسی از سخنان سردار سلامی
تمرین شنای نتانیاهو در مدیترانه
شبکه آرتی(راشا تودی سابق) به استقبال سخنان طعنه‌آمیز یکی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رفته و آن را واکنش ایرانی‌ها به ایران‌هراسی رهبران اسرائیلی دانسته است.
این در حالی است که به دنبال حمله 2 هفته پیش جنگنده‌‌های رژیم صهیونیستی به نزدیکی پایگاه نظامی روس‌ها در لاذقیه و سپس عملیات ایذایی یک اف16 اسرائیلی که منجر به انهدام یک هواپیمایی شناسایی ایل20 ارتش روسیه و کشته شدن 15 افسر اطلاعاتی این کشور شد، رسانه‌‌های روسیه خود به دنبال تسویه حساب با اسرائیلی‌‌‌هایی هستند که حال آنها را دیگر نه دوست، بلکه خیانتکار می‌خوانند. تارنمای این شبکه روسی در بخش انگلیسی خود عکسی از بنیامین نتانیاهو را در حال شنا در آب‌های مدیترانه در ساحل بندر قیصریه که مربوط به 16 آگوست 1997 است، منتشر کرده و تیتر «تمرین شنای نتانیاهو» را برای نقل سخنان جمعه پیش سردار حسین سلامی در جمع فرماندهان سپاه در اصفهان برگزیده است. در این گزارش به نقل از سلامی آمده است: «نتانیاهو باید بداند که هیچ راهی جز فرار از منطقه ندارد، پس لازم است شنا کردن در دریای مدیترانه را یاد بگیرد».
در ادامه گزارش آرتی می‌خوانیم: «اظهارات او (سلامی) به دنبال سخنرانی یک هفته قبل‌تر نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایراد شد که در آن مدعی شد دشمنش، ایران «تسلیحات هسته‌ای مخفی دیگری در تهران دارد؛ یک زرادخانه اتمی برای ذخیره حجم زیادی از تجهیزات و مواد قوی به جا مانده از برنامه هسته‌ای مخفی ایران!» وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه آن حرف‌های نتانیاهو تنها باعث شده «جهان با صدای بلند به چنین اظهارات اشتباه، بی‌معنا و بیهوده و نمایش دروغین بخندد» به او جواب داده است. محمدجواد ظریف همچنین در صفحه توئیتر نوشته است که اسرائیل تنها کشور در منطقه (خاورمیانه) است که برنامه تسلیحاتی هسته‌ای مخفی شامل سلاح‌‌های هسته‌ای واقعی دارد. سوریه محور اختلاف دیگری بین ایران و رژیم صهیونیستی است و تنش‌ها پس از آنکه طرف اسرائیلی به بهانه جلوگیری از احداث پایگاه‌‌های نظامی ایران در سوریه، این کشور را مورد حمله قرار می‌دهد بیشتر شده‌‌‌ است. چند روز پیش بود که نتانیاهو کمک نظامی تاریخی 38 میلیارد دلاری از سوی واشنگتن را مورد تقدیر قرار داد، بویژه که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود این کمک‌ها برای حفاظت از اسرائیل در مقابل همه‌گونه خصومت بویژه از سوی «گروه‌‌های تروریستی مورد حمایت ایران» انجام شده‌‌‌ است. نتانیاهو قدردانی‌‌‌‌اش از حمایت‌‌های بی‌سابقه آمریکا را در توئیتر نشان داد، حال آنکه ایران کماکان آمریکا را متهم به دخالت در اوضاع خاورمیانه می‌کند و در عین حال ترامپ را نصیحت می‌کند که اگر نفت ارزان‌‌‌‌‌‌تر می‌خواهد باید دست از تحریم‌‌های ضدایرانی بکشد.


Page Generated in 0/0072 sec