printlogo


کد خبر: 199876تاریخ: 1397/7/17 00:00
آیت‌الله محسن اراکی، عضو هیأت‌رئیسه جامعه مدرسین ضمن تقدیر از مخالفان FATF منطق ضعیف کسانی که به آخرین لایحه این کنوانسیون رأی مثبت دادند را تشریح کرد
ترسوها به CFT رأی دادند

گروه سیاسی: به‌رغم مخالفت‌های گسترده مراجع تقلید، نیروهای مسلح و همچنین هشدار کارشناسان درباره تبعات امنیتی مربوط به CFT اما روز یکشنبه گذشته آخرین لایحه FATF هم در مجلس تصویب شد. در ادامه انتقادات و هشدارهای مطرح‌شده درباره لوایح مربوط، این موضوع بعد از رای مثبت مجلس به صورت ویژه‌ای همچنان در صدر توجهات و انتقادات گسترده است.از چهره‌های شاخص سیاسی، مذهبی و دانشگاهی تا کاربران شبکه‌های اجتماعی در واکنش‌های مختلف اقدام اخیر مجلس را در بوته نقد جدی قرار داده‌اند. در همین رابطه، آیت‌الله محسن اراکی، عضو هیات‌رئیسه جامعه مدرسین تاکید کرد آنها که رای به FATF ندادند اسم‌شان را اعلام کنند، از هیچ چیز هم نترسند و یقین هم داشته باشند که آینده از آن آنهاست و ملت ما از آنها قدردانی و تشکر خواهد کرد تا مردم بدانند چه کسانی در شرایط سخت پای قرآن ایستادند و چه کسانی نایستادند.
آیت‌الله اراکی در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به کسانی که در صدر اسلام از رفتن به جنگ سر باز می‌زدند، گفت: طبق آیات قرآن، کسانی که به CFT رای دادند 3 بهانه می‌آورند: اولا می‌گویند نمی‌توانیم «لا طاقه لنا»؛ دوم اینکه می‌گویند می‌ترسیم «إِنَّما ذلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ أَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم وَخافونِ إِن کُنتُم مُؤمِنینَ» و سوم اینکه می‌گویند ما تنها هستیم و عده دشمن خیلی زیاد است. اقتصاد ما، ارز ما همه دست دشمن است؛ خدا در جواب می‌فرماید: «من یتق‌الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لا یحتسب» مگر شما ایمان ندارید که خدا پشتوانه شماست، چرا از تنهایی می‌ترسید؟ «لَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ أَن یُجَهِدُواْ بِأَمْوَلِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ وَاللَّهُ عَلِیمُ بالْمُتَّقِینَ»
مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: منطق کسانی که به CFT رای دادند در این 3 عبارت خلاصه می‌شود: نمی‌توانیم، می‌ترسیم، تنها می‌مانیم اما در مقابل، متقین می‌گویند می‌توانیم، نمی‌ترسیم، خدا با ما است. این همان گفتمان مقام معظم رهبری و منطق قرآن است.
عضو هیأت‌رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: می‌گویند اگر FATF را نپذیریم پول به ما نمی‌دهند، ما را محاصره می‌کنند، ارز به ما نمی‌دهند و... مگر شما به‌خاطر این مسائل انقلاب کردید؟! مگر روزی که ما انقلاب کردیم همه دنیا پشت سر شاه نبودند؟ قول پشتیبانی از شاه را دادند ولی مردم پیروز شدند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به آیات 44 تا 47 سوره توبه تاکید کرد: «إِنَّمَا یَسْتَئْذِنُکَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْأَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فِی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَ»، کسانی که در مبانی دین و وعده‌‌های الهی شک دارند اینها هستند که از رسول خدا برای نرفتن به جهاد اذن می‌خواهند و بعد رسول خدا هم به اینها اذن می‌دهد، وقتی رسول اکرم می‌بیند بخشی از جامعه توان کار ندارد فشار نمی‌آورد، بالاخره باید این جامعه را نگه داشت، باید جامعه را مدیریت و رهبری کرد. اگر پیامبر اذن ندهد این بخش از جامعه مقابل رهبری خواهند ایستاد و برای جامعه مشکل‌ساز می‌شوند، این شأن رهبری‌‌های الهی است.
وی اضافه کرد: وقتی اواخر جنگ آمدند به امام راحل گفتند ما نمی‌توانیم، امام فرمودند جام زهر می‌نوشم، یعنی من با این‌کار در دل موافق نیستم ولی چاره‌ای ندارم. اگر همان روز ما ادامه می‌دادیم تا صدام را خودمان ساقط کنیم امروز اکثر مشکلات منطقه اتفاق نمی‌افتاد. ما باید از گذشته تاریخی خود عبرت بگیریم. امام فرمود جام زهر را می‌نوشم، یعنی این نیروهایی که ابزار من هستند و با آنها باید کارها را پیش ببرم گفته‌‌اند ما نمی‌توانیم، درحالی که امام چند ماه قبل از قطعنامه فرمود ما می‌توانیم؛ معنای رهبری این است که امام باید مدارا کند، «أَ نُلْزِمُکُمُوها وَ أَنْتُمْ لَها کارِهُونَ»، شأن رهبران الهی این نیست که به پیروان خود فشار آورند؛ وقتی می‌بینند پیروان‌شان سستی می‌کنند، همپای پیروان حرکت می‌کنند، مدارا می‌کنند.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تصریح کرد: من امروز از همین جا اعلام می‌کنم آنچه امروز در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد این موافق با مواضع مقام معظم رهبری نبود. مقام معظم رهبری قبلا اعلام موضع کرده بودند. چند سال است مقام معظم رهبری می‌فرمایند اقتصاد مقاومتی. یعنی از تحریم مالی و سیاسی دشمن نترسید و اعتماد به نیروی داخلی خودتان کنید. اما نتیجه این می‌شود که FATF و CFT را برای حل مشکلات اقتصادی تصویب می‌کنند! دلیل‌شان هم این است که اگر ما این کار را نکنیم دیگر کشورها ارتباط بانکی‌شان را با ما قطع می‌کنند. خب! قطع کنند. مگر قرار بوده ما با اعتماد به این و آن اقتصاد خودمان را بسازیم؟! پس اقتصاد مقاومتی چه می‌شود؟!
مدرس درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه عنوان کرد: مگر مراجع قم اعلام نظر نکردند؟! مگر حضرت آیت‌الله ‌العظمی مکارم‌شیرازی اعلام موضع نفرمود؟ مگر حضرت آیت‌الله ‌العظمی نوری‌همدانی اعلام موضع نفرمود؟ چرا به حرف بزرگان حوزه گوش نکردید و نمی‌کنید؟ حال که گوش نکردید پای حرف‌تان بایستید.
وی افزود: من پیشنهادم این است آنها که رای به FATF ندادند اسم‌شان را اعلام کنند. از هیچ چیز هم نترسند و یقین هم داشته باشند که آینده از آن آنهاست و ملت ما از آنها قدردانی و تشکر خواهد کرد تا مردم بدانند چه کسانی در شرایط سخت پای قرآن ایستادند و چه کسانی نایستادند.
آیت‌الله اراکی در پایان خاطرنشان کرد: رهبری قطعا با آنچه امروز در مجلس تصویب شد مخالف هستند. اینکه گفته شود ما با دفتر مقام معظم رهبری تماس گرفتیم و پیام آمد که مقام معظم رهبری مخالف «بررسی» نیستند، این یعنی مقام معظم رهبری آنچه را شما تحمل آن را ندارید نمی‌خواهند به شما تحمیل کنند ولی شما وظیفه دارید بر مبنای «ما می‌توانیم» عمل کنید. شما وظیفه دارید بر مبنای اقتصاد مقاومتی عمل کنید.

نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه: شورای نگهبان وظیفه دارد جلوی FATF را بگیرد
حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه در جمع تعدادی از پاسداران  در سخنانی به تبیین وظایف نیروهای انقلابی در رابطه با حوادث اخیر و خاصه FATF پرداخت و تاکید کرد: مقام معظم رهبری چند ماه قبل به صراحت فرمودند چیزی که استکبار می‌خواهد بر ملت ایران دیکته کند ملت ایران این پیمان را نباید امضا کند. مجلس شورای اسلامی تصویب کرد جمهوری اسلامی به کنوانسیون FATF بپیوندد، یعنی ما دست از حمایت از لبنان، سوریه و عراق برداریم. غیر از این است؟! وی تاکید کرد: شما به حرف‌های مقام معظم رهبری دقت کنید؛ عبارت را نگاه کنید چه خبر است! وظیفه ما در قبال این قانون چیست؟ شورای نگهبان امروز وظیفه دارد جلوی این حرکت را بگیرد. شما عبارت وزیر امور خارجه را نگاه کنید، می‌گوید؛ من و رئیس‌جمهور هیچ نامه و تعهدی را امضا نمی‌کنیم که با پیوستن به این قانون به اصطلاح استکباری مشکلات کشور حل  شود. اگر این قانون را امضا نکنیم فشار آمریکایی‌ها بر ما بیشتر می‌شود یعنی ما با فشار آمریکایی‌ها این کار را انجام می‌دهیم. غیرت ما کجا رفته؟ نباید فریاد بزنیم؟ نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه گفت: هر چه علمای قم پیغام دادند، همین 3 روز قبل نامه نوشتند به رئیس مجلس که این ننگ را از دامان مجلس پاک کنید. در این کشور دارد یک اتفاق می‌افتد فردا هم می‌گویند ورود شما به کشورهای دوست ممنوع است. هر جایی که قرار است از مظلوم حمایت بشود حق ندارید اسم لبنان و حزب‌الله را ببرید؛ شما حرف‌های آمریکایی‌ها را مرور کنید، این حرف بنده نیست! شیرازی درباره راهبردها و برنامه‌های آمریکا  علیه ایران در منطقه تصریح کرد: سران آمریکا و اسرائیل و سازمان سیا اعلام می‌کنند باید جلوی نفوذ ایران در منطقه را بگیریم؛ ما باید جلوی قدرت ایران و قدرت موشکی ایران را بگیریم. ما امروز اعلام می‌کنیم پشت سر ولایت ایستاده‌ایم. من قبلا ًدر جمع مردم گفتم تا زمانی که زنده هستیم اجازه نخواهیم داد هیچکس رابطه با آمریکا را برقرار کند. اجازه نخواهیم داد مبانی انقلاب، مبانی امام‌ و مبانی اعتقادی زیر سوال برود. حاضریم جان بدهیم، حاضریم خانواده‌مان قطعه قطعه شود اما  انقلاب آسیب نبیند. شکست انقلاب یعنی شکست اسلام، شکست جمهوری اسلامی یعنی شکست قدرت مسلمانان در دنیا و پیروزی آمریکایی‌ها.


Page Generated in 0/0134 sec