printlogo


کد خبر: 199894تاریخ: 1397/7/17 00:00
دلار دوباره وارد کانال 14 هزار تومان شد
جهش دوباره نرخ ارز و سکه

محمد نجارصادقی: دیروز قیمت دلار در بازار آزاد جهش 1000 تومانی داشت و کانال 14 هزار تومان را رد کرد. قیمت سکه هم در اتفاقی باورنکردنی 330 هزار تومان رشد را تجربه کرد. به گزارش «وطن امروز»، بازار ارز دیروز مانند روز قبل از آن پرنوسان بود. به نظر می‌رسد دوباره بانک مرکزی تسلط خود را روی قیمت ارز در بازار آزاد از دست داده است. دیروز هر دلار آمریکا در ساعات ابتدایی روز 13300 تومان و هر یورو 16600 تومان معامله می‌شد اما ظرف چند ساعت روند افزایشی قیمت شروع شد تا اینکه قیمت‌ها در پایان روز بسیار خارق‌العاده بود. بر این اساس، قیمت دلار 14100 و قیمت یورو 17100 تومان در ساعات پایانی روز گذشته شد. اما عجیب‌تر از بازار ارز، اتفاقاتی بود که دیروز در بازار طلا و سکه رخ داد. قیمت سکه که در بدترین و پرنوسان‌ترین روزها هم روزانه 300 هزار تومان جهش را تجربه نکرده بود، دیروز این موضوع را به خود دید. دیروز قیمت سکه امامی با جهشی 330 هزار تومانی نسبت به روز یکشنبه به 4 میلیون و 150 هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی هم با 150 هزار تومان افزایش به 3 میلیون و 800 هزار تومان رسید.
صرافی‌ها چند می‌فروختند؟
عمر فعالیت صرافی‌ها در بازار آزاد هنوز یک هفته نشده است اما اخبار جسته و گریخته‌ای از نفروختن ارز مسافرتی و ارزی که باید طبق دستورالعمل بانک مرکزی بفروشند، وجود دارد. در هر صورت صرافی‌ها هنوز مانند دلالان پراستقبال نیستند و فروشندگان ترجیح می‌دهند سراغ فروشندگان غیررسمی بروند. دیروز صرافی‌ها قیمت دلار را 13900، یورو را 16200، پوند را 17300 و لیر ترکیه را 2600 تومان تابلو کرده بودند.
تخلف بانک ملی در نرخ‌گذاری ارز
با وجود اینکه صرافی بانک ملی در میدان فردوسی قیمت ارزهای خود را  همواره بین 2 الی 3 هزار تومان کمتر از دلالان و صرافان تابلو می‌کرد اما رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی این بانک را مخل در روند کاهش قیمت ارز اعلام کرده است. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه قیمت دلار باید حدود ۷هزار تومان باشد، گفت: هفته گذشته با نزول قیمت دلار، بانک ملی با صدور اطلاعیه‌ای و اعلام نرخ خرید، سرعت کاهش قیمت را کند کرد. این تصمیم مخالف سیاست‌های ارزی و تخلف محسوب می‌شود. وی درباره روند کاهش قیمت دلار، گفت: محاسبه کارشناسی ارزش رابطه ریال و دلار بر اساس تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی بیانگر این است که نرخ دلار در بازار آزاد باید حدود 50 درصد از نرخ ارز ترجیحی بالاتر شود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس محاسبات نرخ دلار در بازار باید حدود 7هزار تومان باشد، ادامه داد: زمانی که روند کاهشی قیمت دلار در روزهای گذشته آغاز شد، بانک ملی متاسفانه با تعیین نرخ حدود 11هزار تومانی برای هر دلار، مانع منطقی شدن قیمت دلار شد. پورابراهیمی تصریح کرد: در هر صورت بانک ملی با تعیین نرخ ارز در شرایطی که قیمت دلار کاهشی بود تخلف و شیطنت انجام داده که قابل پیگیری است. وی تصریح کرد: برخی عوامل مایل به کاهش قیمت دلار و منطقی شدن نرخ ارز نیستند که بخشی از موضوع به نظام بانکی ارتباط دارد که نقش کارگزاری ایفا می‌کند، البته علاوه بر بانک‌ها برخی‌ها نیز مایل به کاهش قیمت ارز نیستند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هر صورت قیمت ارز باید براساس ساز و کار بازار تعیین شود و نرخ ارز در بازار واقعی شود.
مراقب سکه‌های تقلبی باشید
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران از افزایش معاملات سرپایی و عرضه سکه و برخی مصنوعات تقلبی طلا در بازار خبر داد و گفت: اتحادیه به دنبال آن است تا دست دلالان را از بازار سکه و طلا کوتاه کند. آیت محمدولی در گفت‌وگو با پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر ورود دلالان ارز به بازار دلالی سکه و طلا گفت: در چند وقت اخیر بازار ارز شاهد تغییر و تحولاتی بود و بر همین اساس نیز برخی دلالان که در بازار ارز فعالیت داشتند حالا در بازار سکه نسبت به معاملات سرپایی اقدام می‌کنند که ریسک بسیار زیادی دارد و همین مساله نیز باعث شده تعدادی سکه تقلبی وارد بازار شود، البته اتحادیه این موضوع را تایید نمی‌کند اما با توجه به خبرهای منتشر شده از مسؤولان نظارتی، بهتر است مردم مراقب سکه‌ها و انواع مصنوعات تقلبی باشند. به مردم پیشنهاد می‌کنیم صرفا سکه و طلای خود را از فروشگاه‌های سکه و طلای معتبر و دارای مجوز از اتحادیه تهیه کنند تا در صورت وجود هرگونه مشکلی بتوانند موضوع تخلف را از اتحادیه طلا و جواهر پیگیری کنند. رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه نگاه دولت برای بازار طلا و ارز ایجاد ثبات می‌کند، گفت: در حال حاضر دولت و نهادهای ذی‌ربط در حوزه طلا و ارز به دنبال ایجاد ثبات و پیگیر روند نزولی قیمت‌ها تا رسیدن به قیمت واقعی هستند که در چند روز گذشته مشهود بوده و در همین راستا اتحادیه طلا و جواهر  در حال مدیریت و هماهنگی با سایر نهادها به منظور کنترل بازار طلاست.
www.tgju.org متعلق به اتحادیه نیست
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با «وطن امروز»، درباره سایت منتسب به این اتحادیه که هر روز اقدام به انتشار قیمت طلا و ارز می‌کند، گفت: این سایت هیچ ارتباطی با اتحادیه ندارد و حتی اتحادیه از آن شکایت کرده است. وی درباره چگونگی قیمت‌دهی به فروشندگان طلا و سکه با توجه به عدم نرخ‌دهی سایت معتبر از سوی اتحادیه، گفت: اتحادیه ایجاد سایت و فعالیت مجاز در فضای مجازی و اعلام نرخ را در دستور کار قرار داده و تا ماه آینده این خلأ رفع خواهد شد؛ هم‌اکنون اعلام نرخ سکه به صورت سنتی و تلفنی انجام می‌شود که بزودی به روش آنلاین اعلام خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0065 sec