printlogo


کد خبر: 199904تاریخ: 1397/7/18 00:00
پاسخ دادستان دیوان محاسبات به استعلام وزارت کشور اعلام شد
شهرداران مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان
تمام همترازان بازنشسته، مشمول این قانون می‌شوند

گروه اجتماعی: دادستان دیوان محاسبات گفت: این دیوان در پاسخ به استعلام وزارت کشور اعلام کرد تمام شهرداران از جمله شهردار تهران مشمول قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند.
 فیاض شجاعی درباره روند اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان و ابلاغ این قانون به سازمان‌‌های گوناگون افزود: آمار تقریبی درباره مقامات بازنشسته که باید کنار بروند 170 تا 200 نفر و درباره  استانداران بازنشسته نیز همان رقم 15 نفر است که رئیس دیوان محاسبات پیش از این اعلام کرد اما  آمار نهایی بعد از رسیدگی دقیق اعلام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: دیوان محاسبات به تمام دستگاه‌‌های مشمول طی نامه‌ای اعلام کرده است تمام بازنشستگان باید تا 23 آبان‌ماه با دستگاه مذکور تسویه کنند مگر افرادی که شامل استثنائات قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند که آنان در دستگاه‌‌های خود باقی می‌مانند. وی به ایرنا گفت: ما منتظر سررسید موعد این زمان هستیم تا با دقت پیگیری‌‌های لازم را از دستگاه‌ها داشته باشیم. دادستان دیوان محاسبات تصریح کرد: قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان شامل افرادی می‌شود که از قبل حکم بازنشستگی دریافت کرده‌اند اما دوباره به کار گرفته شده‌‌اند و این به کارگرفتگی به نحو مطلق و عموم می‌تواند تحت هر عنوانی از جمله مدیریت، معاونت، مشاوره یا کارمند معمولی باشد.
استفاده از بازنشستگان به‌صورت پاره‌وقت
وی تصریح کرد: بر اساس این قانون به‌کارگیری بازنشستگان در همه دستگاه‌‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری شامل تمام وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌‌های دولتی و دستگاه‌‌‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است (مثل شرکت ملی نفت، بانک مرکزی و بیمه‌‌های دولتی) ممنوع شده است و دستگاه‌‌های موضوع این قانون صرفا در چارچوب تبصره 2 آن می‌توانند از خدمات بازنشستگان با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر به صورت پاره‌وقت حداکثر تا یک سوم ساعات اداری کارمندان رسمی با حق‌الزحمه متناسب با ساعات کاری آنها استفاده کنند.
قانون جدید شامل شهرداران می‌شود
دادستان دیوان محاسبات ادامه داد: شهرداری‌ها و شرکت‌‌های تابع شهرداری‌ها که بیش از 50 درصد سهام آنان متعلق به شهرداری‌هاست نیز از مصادیق موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند، از این رو شهرداران از جمله شهردار تهران نیز مشمول این قانون قرار می‌گیرند. شجاعی افزود: هیچ بازنشسته‌ای را در این دستگاه‌ها نمی‌توان به کار گرفت مگر اینکه شامل استثنائات ششگانه مقرر در قانون باشد. وی اظهار داشت: سمت‌‌های مذکور در بندهای «الف»، «ب» و «ج» ماده 71 قانون خدمات کشوری شامل روسای 3 قوه، معاون اول رئیس‌جمهوری، اعضای شورای نگهبان، نواب مجلس، وزرا، نمایندگان مجلس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و معاونان رئیس‌جمهوری استثنائات مقرر در این قانون هستند. دادستان دیوان محاسبات خاطرنشان کرد:  همچنین نیروهای مسلح با مجوز فرماندهی معظم کل قوا، بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه صرفا در این وزارتخانه، جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای 3 سال اسارت و فرزندان شهدا نیز از این قانون مستثنا هستند.
تمام همترازان مشمول قانونند
شجاعی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا همترازان وزرا شامل قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان می‌شوند، گفت: تمام همترازان بازنشسته، مشمول این قانون می‌شوند و اگر حتی شغل‌شان همتراز با یکی از موارد استثنائات هم باشد باید از آن شغل کنار بروند و بازنشسته شوند. دادستان دیوان محاسبات در ادامه به استعلام وزارت کشور از دیوان محاسبات درباره وضعیت استانداران بازنشسته اشاره کرد و گفت: این وزارتخانه از دیوان استعلام کرده که آیا این قانون شامل شهرداری تهران و شهرداران هم می‌شود که ما بررسی و اعلام کردیم قانون شامل شهردارانی که حکم بازنشستگی دارند، می‌شود و شهردار تهران نیز که قبلا به بازنشستگی نائل شده است، مشمول این قانون است.
اعاده به خدمتی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مشمول
دادستان دیوان محاسبات همچنین گفت: برخی این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اطلاق قانون به حدی است که شامل اعاده به خدمتی‌ها شود؟ که ما پاسخ دادیم با استناد به صراحت نظریه تفسیری مجلس شورای اسلامی در سوم خرداد ماه 1373 و تایید آن در 11 خرداد آن سال توسط شورای نگهبان، ممنوعیت اشتغال به‌کار بازنشستگان (و به طریق اولی ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان) شامل اعاده به خدمت آنان نیز می‌شود. شجاعی درباره خبر رئیس این دیوان مبنی بر اینکه هیأت مستشاری و دادستان دیوان محاسبات کشور در بهمن سال 96 تخلفات بانک مرکزی را محرز و به انفصال خدمت رئیس کل بانک مرکزی و معاونان وی رأی داده بودند، خاطرنشان کرد: بله! این موضوع همان‌طوری که رئیس دیوان محاسبات بیان کرد، صحت دارد.


Page Generated in 0/0099 sec