printlogo


کد خبر: 199921تاریخ: 1397/7/18 00:00
اخبار

انفجار مهیب یک انبار مهمات در شمال اوکراین
تخلیه 10 هزار نفر از چرنیگوفسکی»
گروه بین‌الملل: بیش از 3 انفجار در شمال اوکراین یک انبار مهمات ارتش این کشور را به تلی از خاکستر مبدل کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد این دومین انفجار بزرگ در یک سال گذشته در اطراف کی‌یف، پایتخت اوکراین است. در حالی که اوکراین محلی برای حضور نیروهای امنیتی خارجی و جاسوسان مختلف از کشورهای غربی است به نظر می‌رسد تخریب زیرساخت‌ها و انبارهای مهمات آن در دستور کار سرویس‌‌های خارجی است که خواستار وابستگی بیشتر اوکراین به نهاد‌‌های امنیتی غربی هستند. وزارت حوادث غیرمترقبه اوکراین اعلام کرد که در انبار نظامی در منطقه مسکونی «چرنیگوفسکی» این کشور که دچار انفجار و آتش‌سوزی شده حدود 88 هزار تن مهمات نظامی وجود داشته است. نخستین انفجار در این انبار نظامی که رسانه‌های اوکراینی آن را بزرگ‌ترین حادثه در کشور نامیده‌اند، در ساعات اولیه بامداد دیروز رخ داد و متعاقب آن 3 انفجار دیگر نیز اتفاق افتاد که منجر به آتش‌سوزی گسترده‌ای شد. مقامات کی‌یف اعلام کرده‌اند که کسی در این حادثه آسیب ندیده است، البته حدود 10 هزار نفر از منطقه تخلیه شده‌اند. این آتش‌سوزی مساحتی بیش از 6 هزار هکتار را فراگرفت و در فاصله 20 کیلومتری از محل انفجار، حرکت قطارها و وسایل نقلیه متوقف شد. حریم هوایی در این منطقه نیز به روی هواپیماها بسته اعلام شد. شورای امنیت اوکراین امکان وقوع خرابکاری و عمدی بودن این انفجار را بعید ندانسته است. پرونده قضایی برای پیگیری این حادثه باز شده است. در همین حال، یورونیوز در گزارشی آورده است ولادیمیر گرویسمن، نخست‌وزیر اوکراین در صفحه توئیتر خود اعلام کرد که به محل حادثه می‌رود. سال گذشته انفجاری مهیب در یک انبار نظامی در منطقه وینیتسیا در ۲۷۰ کیلومتری غرب کی‌یف روی داد. مقامات اوکراین به دنبال وقوع آن حادثه مجبور شدند دستور تخلیه ۲۴ هزار نفر از محل سکونت خود را صادر کنند.


شاهزاده سعودی: مردم قیام کنند
شاهزاده سعودی از مردم خواست در صورت ثابت‌شدن ترور جمال خاشقجی، در روند تغییر سیاسی عربستان از طریق نافرمانی مدنی شرکت کنند. خالد بن‌فرحان آل‌سعود، شاهزاده جدا شده از خاندان آل‌سعود در اشاره به پرونده ناپدیدشدن خاشقجی گفت از زمان قدرت گرفتن محمد بن‌سلمان، عربستان شاهد تغییر سیاست در ابعاد مختلف بوده است که علاوه بر سرکوب و بازداشت مخالفان داخلی، سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان نیز در عربستان بازداشت شد. این شاهزاده سعودی با بیان اینکه رژیم سعودی سرنگون خواهد شد، افزود هر چند نقض حقوق‌بشر و نقض آزادی مطبوعات در عربستان قدمت دارد اما در سال‌های اخیر اقدامات جنایتکارانه مقامات عربستان بسیار زیاد شده است که در همه زمینه‌ها مورد تایید دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا بوده است. طبق این گزارش، در یک سال گذشته بویژه بعد از انتصاب محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد عربستان که سیاست‌های آمریکا و رژیم اسرائیل را در منطقه دنبال می‌کند، ده‌ها نفر از بازرگانان، روحانیون، شاهزادگان، علما، شعرا، اساتید دانشگاه و فعالان مدنی بویژه تعدادی از زنان این کشور دستگیر و زندانی شده‌اند. گفتنی‌ است نام خاشقجی نیز در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم آل‌سعود قرار داشت و وی از بیم بازداشت شدن، در خارج از عربستان زندگی می‌کرد.

سرنگونی 3 پهپاد سعودی در جیزان
وزارت دفاع یمن بیانیه‌ای را درباره پیروزی‌های به دست‌آمده ارتش در عملیات‌های روز دوشنبه نیروهای یمنی در منطقه مرزی جیزان واقع در جنوب عربستان منتشر کرد. در این بیانیه آمده است: نیروهای ویژه ارتش یمن در این عملیات‌ها موفق شدند بر 2 برج «ام‌بی‌سی» و «الرابعه» و تعدادی روستا در جیزان مسلط شوند. طبق این بیانیه، نیروهای یمنی 3 پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی را در منطقه «وادی جاره» در جیزان هدف قرار دادند. سه تانک آبرامز، 5 خودروی نظامی و ۴ خودروی مجهز به دوشکا نیز در عملیات منحصربه‌فرد نیروهای یمنی در جیزان منهدم شدند. وزارت دفاع یمن اعلام کرد عملیات‌های ذکر شده ارتش، دوشنبه همزمان با دومین سالگرد کشتار شرکت‌کنندگان در مراسم ختم اکتبر سال ۲۰۱۶ انجام شده است.
 


Page Generated in 0/0053 sec