printlogo


کد خبر: 199922تاریخ: 1397/7/18 00:00
چهارگوشه

عفو عمومی دمشق  برای نظامیان فراری
رئیس‌جمهوری سوریه دیروز دستور عفو عمومی افراد فراری از خدمت سربازی چه در داخل و چه در خارج از این کشور را صادر کرد. ریاست‌جمهوری سوریه در بیانیه‌ای تاکید کرد این عفو عمومی شامل تمام کسانی می‌شود که قبل از این تاریخ از خدمت ارتش سوریه فرار کرده‌اند و شامل افرادی که متواری شده و از دست عدالت فرار کرده‌اند نمی‌شود، مگر در صورتی که این افراد خود را تا 4 (برای افراد فراری در داخل کشور) و 6 ماه (برای افراد خارج از کشور) به مراجع مربوطه معرفی کنند. این دستور همچنین شامل عفو عمومی کل مجازات‌ مربوط به جرائم ذکر شده در قانون خدمت زیر پرچم شماره ۳۰ مصوب ۲۰۰۷ و اصلاحیه‌های آن می‌شود.

دعوت کیم از پاپ  برای سفر به کره‌شمالی
کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان برای سفر به کشورش دعوت کرد.  طبق این گزارش، مون جائه‌این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی دعوتنامه کیم را هفته آینده طی دیدار با پاپ فرانسیس به وی خواهد داد. کیم در سومین دیدار با مون که ماه گذشته در پیونگ‌یانگ انجام شد درباره تمایلش برای  دعوت از پاپ فرانسیس گفته بود. شنبه آینده رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی برای سفر به چند کشور اروپایی شامل فرانسه و ایتالیا عازم قاره سبز خواهد شد. سفر رسمی وی به واتیکان و دیدارش با پاپ روزهای ۱۷ و ۱۸ اکتبر انجام می‌شود.

افزایش خشونت در کشمیر در آستانه انتخابات
با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات در کشمیر که قرار است هفته آینده برگزار شود، هند تعداد نیروهای نظامی مستقر در این منطقه را افزایش داده است. نیروهای امنیتی کشمیر شبکه‌ها مجازی و خبرگزاری‌ها را محدود کرده‌اند تا اخبار واقعی از خشونت‌های انجام شده در این سرزمین منتشر نشود. قرار است در انتخابات کشمیر نمایندگان این منطقه در مجلس ملی هند مشخص شوند. از سوی دیگر و همزمان با نزدیک شدن به انتخابات دوره‌ای و محلی کشمیر، رهبران جدایی‌طلب حبس خانگی شده‌اند. کشمیر بزرگ‌ترین منطقه مسلمان‌نشین هند است که بر سر حاکمیت آن با پاکستان دچار اختلاف است. درگیری در کشمیر از سال 1989 بیش از 68 هزار کشته بر جای گذاشته است.

استعفای نیکی هیلی
به دنبال استعفای سفیر و نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد او تا پایان سال در سمت خود باقی می‌ماند. دونالد ترامپ دیروز در حالی این موضوع را در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که ساعتی پیش از آن خبر موافقت او با استعفای هیلی منتشر شده بود. ترامپ در این کنفرانس گفت هیلی 6 ماه پیش به وی گفته بود می‌خواهد در پایان دوره 2 ساله سفارتش در سازمان ملل، مدتی استراحت کند. هیلی نیز در ادامه این کنفرانس خبری خطاب به خبرنگاران تأکید کرد که برای رقابت‌های ریاست‌جمهوری 2020 نامزد نخواهد شد اما برای انتخاب دوباره ترامپ در کارزار او فعالیت خواهد کرد. این در حالی است که ترامپ گفته از نیکی هیلی در سمت‌های دیگر استفاده خواهد کرد.


مادر شهیدان مغنیه درگذشت
آمنه سلامه، مادر شهیدان جهاد، فواد و عماد مغنیه (فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله لبنان) دوشنبه‌شب دار فانی را وداع گفت. آمنه سلامه به «ام المقاومه» و «ام عماد» معروف بود. سال گذشته نیز حاج فایز مغنیه پدر شهیدان مغنیه به دیار باقی شتافت. عماد مغنیه معروف به «حاج رضوان» که معروف‌ترین فرزند حاج فایز و‌ ام‌عماد بود، سال 2008 میلادی بر اثر انفجاری در دمشق به شهادت رسید. شهیدان جهاد و فواد مغنیه 2 فرزند دیگر آنها نیز سال‌ها پیش از آن در لبنان به شهادت رسیدند. همچنین فرزند عماد مغنیه، جهاد در سال 2015 میلادی بر اثر حمله رژیم صهیونیستی در قنیطره سوریه به شهادت رسید.
 


Page Generated in 0/0048 sec