printlogo


کد خبر: 199924تاریخ: 1397/7/18 00:00
گزارش «وطن امروز» از غیرمنطقی بودن قیمت‌ها در بازار
خودرو باید ارزان شود

اسد‌الله خسروی: با وجود اینکه قیمت خودروهای داخلی در یکی دو روز اخیر اندکی کاهش یافته است اما کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند نرخ خودروهای ساخت داخل، با توجه به سطح کیفی نامناسب و هزینه تمام‌شده آن همچنان بالاست و قیمت این کالا باید منطقی شود. به گزارش «وطن‌امروز»، قیمت خودرو متاثر از افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفته است، این افزایش قیمت موجب شده دسترسی قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه به این کالا سخت شود و خودروهایی که از استاندارد و سطح کیفی لازم برخوردار نیستند به شکل نامعقولی گران شوند. هر چند افزایش نرخ ارز، هزینه تمام‌شده تولید را برای خودرو‌‌‌سازان بالا برده است اما کارشناسان بر این باورند نرخ خودروی داخلی نباید غیرمنطقی افزایش یابد. در این باره سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس به «وطن امروز» گفت: قیمت خودروهای داخلی با توجه به استانداردها و سطح کیفیت‌شان همچنان بالاست. قیمت خودرو نباید غیرمنطقی باشد. مردم قدرت خرید آنچنانی برای تهیه خودروهایی که در داخل تولید می‌شود، ندارند. وی با بیان اینکه دولت باید دست از تصدی‌گری خودرو بردارد، افزود: اگرچه خودروسازان با مشکلات عدیده‌ای مواجهند و افزایش نرخ ارز بر افزایش هزینه‌های آنها تاثیر گذاشته اما نباید خودرو را با قیمت غیرمنطقی به بازار عرضه کنند. نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: تعیین منطقی قیمت خودرو نیازمند بررسی دقیق از سوی دولت و مجلس است تا نرخ این کالا منطقی و معقولانه متناسب با شرایط اقتصادی کاهش یابد.
افزایش قیمت خودرو غیرمنطقی است
همچنین نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تاثیر منافع برخی افراد که محصولات را خریداری کرده‌اند و قطعات را در اختیار دارند اجازه نمی‌دهد تغییرات بازار شکل بگیرد و این موضوع از مشخصه‌های بازار است. فریدون احمدی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره افزایش قیمت خودروهای تولید داخل طی ماه‌های اخیر در بازار، اظهار داشت: افزایش قیمت‌ها غیرطبیعی بوده و باید متناسب با میزان ارزبری قطعات و افزایش نرخ ارز اجازه داده شود قیمت‌ قطعات یدکی متعادل شود. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درخواست عدم افزایش قیمت‌ها در بازار به‌رغم تغییرات نرخ ارز و از سوی دیگر افزایش قیمت بر اساس مشخصه‌های روانی صحیح نیست، گفت: باید با در نظر گرفتن تغییرات در نرخ ارزی که در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد قیمت‌ها را اصلاح کنیم. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه افزایش قیمت قطعات یدکی و خودرو در بازار تناسبی با نرخ ارز نداشته است، ادامه داد: شاهد هستیم که اعداد و ارقام افزایش قیمت خودروهای تولید داخل و وارداتی موجود در بازار منطق نداشته و با محاسبات همخوانی ندارد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا دستگاه‌های نظارتی بر قیمت‌های موجود نظارت ندارند، اظهار داشت: دستگاه‌های نظارتی باید در بازار نقش بیشتری داشته باشند؛ در حال حاضر سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان فعال‌تر شده است. نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت‌ها سریعا اتفاق نمی‌افتد اما انتظار داریم در بلندمدت قیمت خودرو و قطعات یدکی به تعادل برسد، عنوان کرد: منحنی افزایش قیمت‌ها در فضای روانی اتفاق می‌افتد و شیب تندی دارد اما کاهش قیمت‌ها به دلیل اینکه عده‌ای منافع خود را از دست می‌دهند با کندی انجام می‌شود و دارای تاخیر است. نایب‌رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: تاثیر منافع برخی افراد که محصولات را خریداری کرده‌اند و قطعات را در اختیار دارند اجازه نمی‌دهد تغییرات بازار شکل بگیرد و این موضوع از مشخصه‌های
بازار است.
طرح ساماندهی بازار خودرو به جریان افتاد
در این میان طرح ساماندهی بازار خودرو در شرایطی دوباره برای بررسی در مجلس به جریان افتاده که کارشناسان معتقدند مردم برای خرید خودروهای بی‌کیفیت صف کشیده‌اند و خودروسازان تمایلی به افزایش کیفیت ندارند. عبدالرضا عزیزی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با مهر، درباره به جریان افتادن طرح ساماندهی بازار خودرو در مجلس با هدف حمایت از واردات خودروهای پاک یا خودروهایی که آلودگی کمتری نسبت به خودروهای تولید داخل دارند، گفت: این اقدام گامی موثر در جهت کاهش آلودگی هوا و کاهش مصرف بنزین است، بویژه امروز و در آستانه فصل سرما که در کلانشهرهایی همچون تهران و مشهد با پدیده وارونگی هوا روبه‌رو هستیم و آسیب‌‌های اقتصادی و جانی زیادی را به دلیل آلودگی هوا متحمل می‌شویم. عزیزی با انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل، ادامه داد: نبود بازار رقابتی در صنعت خودروسازی  کشور باعث شده پیشرفتی در این بخش نداشته باشیم به طوری که شاهد هستیم مردم برای همین خودروهای بی‌کیفیت صف کشیده‌اند و ظرف یک ساعت ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خودرو به فروش می‌رسد؛ طبیعی است که در چنین شرایطی خودروسازان داخلی تمایلی در به روز و باکیفیت‌‌‌‌‌‌تر کردن محصولات خود نخواهند داشت. وی ادامه داد: خودروهای داخلی ۱۰ تا ۱۲ درصد مصرف سوخت دارند در حالی که در دنیا خودروهایی تولید می‌شود که مصرف سوخت ۴ درصدی داشته و در عین حال باکیفیت‌تر، ایمن‌تر، مشتری‌پسند‌‌‌‌‌‌تر و با گارانتی بالاتر هستند. دولت اگر هزینه همین اختلاف مصرف بنزین را پرداخت و از خودروهای پاک حمایت کند، هم آلودگی کمتر خواهد شد هم اینکه مردم از خودروی ایمن استفاده خواهند کرد. عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس دهم با بیان اینکه مجلس با قدرت از طرح ساماندهی بازار خودرو حمایت می‌کند، گفت: هم‌اکنون به دلیل آسیب‌‌های ناشی از آلودگی هوا سالانه عده زیادی از مردم جان خود را از دست می‌دهند، بنابراین مجلس با هدف کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا و حفظ سلامت مردم با قاطعیت از این طرح حمایت می‌کند.


Page Generated in 0/0095 sec