printlogo


کد خبر: 199944تاریخ: 1397/7/18 00:00
انتقادات مراجع به خاطر تصویب لایحه CFT ادامه دارد
آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی: تصویب CFT اول گرفتاری است

گروه سیاسی: در ادامه انتقادها به مجلس برای تصویب لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT)، روز گذشته آیت‌الله‌العظمی علوی‌گرگانی از مراجع عظام تقلید با انتقاد از عدم توجه برخی نمایندگان مجلس به نظرات بزرگان دین تأکید کرد تصویب این لایحه اول گرفتاری است.
نمایندگان مجلس در شرایطی 3 روز قبل لایحه CFT را با 143 رای موافق و 120 رای مخالف به تصویب رساندند که طی روزهای قبل از آن شاهد هشدارهای گسترده و کم‌سابقه مراجع عظام تقلید و نهادهای حوزوی درخصوص تصویب لوایح مرتبط با FATF و از جمله CFT بودیم. به نظر می‌رسد انتقاد اخیر آیت‌الله علوی‌گرگانی هم ناظر بر همین موضوع باشد. از جمله هفته گذشته آیت‌الله‌العظمی‌ نوری‌همدانی از مراجع عظام تقلید با تاکید بر اینکه مبادا FATF مانند برجام شود و وکلای مردم باید در خانه ملت مراقب باشند، گفت: در این میان حوزه علمیه نیز وظیفه دارد بیدار بوده و با تمام قوا با این قرارداد مخالفت کند. وی با اشاره به مفاد این قرارداد یادآور شد: از طریق این قرارداد می‌خواهند برای مقابله با تروریسم قواعدی وضع کنند و همه در این باره هم‌پیمان شوند ولی اختیار را به دست تحریم‌کنندگان ما و حامیان صهیونیست‌ها می‌دهند. آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: هم‌پیمانان در این قرارداد اسرائیل کودک‌کش و عربستان سعودی را تروریست ندانسته ولی حزب‌الله لبنان را تروریست قلمداد می‌کنند؛ چنین قراردادهایی با هدف جلوگیری از پیشرفت نظام اسلامی پیگیری می‌شود.
شهریورماه گذشته نیز آیت‌الله‌‌‌‌العظمی مکارم‌شیرازی با اشاره به اهمیت توجه دقیق به موضوع FATF گفته بود: در اینکه باید منابع تأمین مالی تروریسم را کور کنیم شکی نیست اما در اینکه چه کسی تروریست است و کدام نهاد مصادیق تروریسم را تشخیص می‌دهد ابهام وجود دارد؛ آنها سپاه، حشدالشعبی و حزب‌الله را تروریست می‌دانند ولی معلوم نیست داعش، جبهه‌النصره و القاعده را نیز تروریست بدانند. دومین نقطه مبهم در FATF نظارت بر اطلاعات بانکی است. به گفته آیت‌الله مکارم،  اینکه چه کسی نظارت می‌کند و بر چه اطلاعاتی نظارت می‌شود- ما خودمان که نظارت می‌کنیم تا تخلفی انجام نشود- این موضوعات مبهم بوده و شفاف نیست که با بررسی دقیق باید ابهامات برطرف شود؛ سوال اینجاست: آیا مساله نظارت یک‌طرفه است یا ما نیز می‌توانیم بر آنها نظارت کنیم.
همچنین جامعه مدرسین حوزه علمیه قم یک روز قبل از در دستور کار قرار گرفتن بررسی  CFT طی نامه‌ای به امضای آیت‌الله یزدی از رئیس و نمایندگان خانه ملت خواست ضمن توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری و سایر مراجع عظام تقلید مراقبت کنند مصوبه‌ای به ‌زیان مملکت و نظام جمهوری اسلامی در مجلس به‌ تصویب نرسد.
با وجود همه این هشدارها در نهایت مجلس CFT را تصویب کرد تا به این ترتیب انتقادات مراجع از این قوه بیش از پیش مطرح شود. در همین راستا حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی با انتقاد از عدم توجه برخی نمایندگان مجلس به نظرات بزرگان دین تأکید کرد تصمیمات مجلس باید بر اساس دستورات اسلام و ارزش‌های انقلاب باشد.
این مرجع تقلید پیش از ظهر دیروز در دیدار جمعی از طلاب و روحانیون با بیان اینکه گاهی دریچه‌هایی از طرف دشمن برای ما باز شده است، اظهار داشت: جریان اخیری هم که در مجلس تصویب شد اول گرفتاری است، با اینکه بارها به برادران نماینده تذکر دادیم اما دیدید با اینکه 120 نفر مخالف بودند ولی در نهایت اکثر مجلس رأی موافق به تصویب این لایحه دادند، البته امیدواریم مراحل بعدی آن در شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام به نفع کشور تمام شود. به گزارش رسا، وی با اشاره به اینکه نظر رهبر معظم انقلاب باید همیشه مورد توجه و عنایت مجلسی‌ها باشد، گفت: وقتی در رأس یک کشور ولی‌فقیه قرار دارد نمایندگان درباره یک موضوعی که به دین و شریعت ربط دارد ابتدا باید با رهبر معظم انقلاب در میان بگذارند تا اگر دیدند از نظر دینی و مذهبی مشکلی ندارد سراغ قانونی کردن آن بروند.
این مرجع تقلید در ادامه تأکید کرد: برادران محترم در مجلس دقت کنند در تصویب قوانین، دین و پروردگار را در نظر داشته باشند و امیال نفسانی را دخالت ندهند.
 


Page Generated in 0/0043 sec