printlogo


کد خبر: 199965تاریخ: 1397/7/19 00:00
انتقاد کارشناسان از چسبندگی قیمت کالاها و نبود نظارت در بازار
چرا قیمت ها با افت نرخ ارز کاهش نمی‌یابد؟

گروه اقتصادی: قیمت همه کالاها و خدمات با افزایش نرخ دلار در بازار بالا رفت و حتی با کاهش نرخ دلار به موجب چسبندگی قیمت‌ها، یا هیچ‌وقت کاهش نمی‌یابد یا کاهش قیمت به سختی انجام خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، هر چند افزایش سطح عمومی قیمت‌ها دنباله‌رو نوسان نرخ ارز است اما نظارت‌ها باید به گونه‌ای باشد تا گرانی‌ها متاثر از افزایش نرخ ارز به شکل بی‌منطق کل بازار را فرا نگیرد، چرا که خیلی از کالاهای داخلی که ارتباطی با نرخ ارز ندارند در بازار گران شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این‌باره گفت: بخشی از مقاومت بازار در مقابل کاهش قیمت‌ها طبیعی است، زیرا منافع برخی افرادی که به منابع ارزی دسترسی پیدا کرده‌اند اقتضا می‌کند قیمت‌ها را بالا نگه دارند و سود خود را مستمر کنند. محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه نظارت دولت و بخش‌هایی مانند سازمان تعزیرات حکومتی می‌تواند تا حدودی قیمت‌ها را به میزان قبل برگرداند و بازار را کنترل کند، گفت: افرادی که با قیمت‌های بالا مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی خود را در مقطعی که قیمت ارز افزایش پیدا کرد، تهیه کرده‌اند اگر قصد داشته باشند با قیمت پایین محصولات خود را عرضه کنند آسیب می‌بینند. نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع کاهش قیمت‌ها در بازار ساده نیست و ابعاد مختلفی دارد، ادامه داد: مسؤولان اجرایی کشور باید تلاش زیادی داشته باشند تا تولیدکننده، توزیع‌کننده و مردم آسیب نبینند یا اینکه آسیب‌ها را به حداقل برسانند. این نماینده مردم درباره اینکه چه افرادی در افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نقش داشته‌اند، خاطرنشان کرد: از مسؤولان دولتی که ارز را بی‌رویه توزیع کردند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، افرادی که آن را بی‌رویه تهیه و در مصارف نادرستی استفاده کردند، افرادی که مسیر تامین ارز صحیحی داشته‌اند اما قیمت‌گذاری آنها بر اساس ضوابط نبوده و مصرف‌کنندگانی که بدون نیاز تلاش کرده‌اند دست به احتکارهای کوچک بزنند در آشفتگی بازار نقش دارند.
به استقبال گرانی نرویم
البته خیلی‌ها نیز با افزایش قیمت کالاها و بیم از گران‌تر شدن یا کمبود آن با خرید‌‌های فراوان کالاها و دپوی آن در انبار خانه‌ها به استقبال گرانی می‌روند که این کار اشتباه است و بر گران‌تر شدن قیمت‌ کالاها کمک می‌کند. موضع غریبی که ما مصرف‌کنندگان ایرانی در برخی مواقع در مقابل افزایش قیمت یک کالا از خود نشان می‌دهیم، افزایش خرید تحت تاثیر جو گرانی است که این موضوع خود زمینه افزایش قیمت بیشتر را فراهم می‌کند. به گزارش تسنیم، موضوع خرید بیش از اندازه برای در امان ماندن از افزایش قیمت احتمالی کالاها در آینده که از آن با عنوان احتکار خانگی یاد می‌شود، پدیده‌ای است که در  کنار احتکارهای بزرگی که توسط برخی افراد سودجو انجام می‌شود به اقتصاد کشور و بازار لطمه وارد می‌کند. پدیده احتکار خانگی، به دلیل افزایش تقاضایی که در بازار ایجاد می‌کند منجر به ایجاد زمینه کمبود در بازار و گرانی‌های بیشتر می‌شود و کسانی که از این موضوع ضربه می‌بینند خود خریداران و مردم هستند و حتی دست برخی از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متخلف را باز می‌گذارد که با سوءاستفاده از این تب خرید، قیمت‌‌های خود را به صورت غیرمنطقی بالا ببرند.
کارشکنی برخی صرافی‌ها و بانک‌ها در کاهش قیمت ارز
نباید گفت فقط برخی‌ها برای حفظ منافع خود در بازار در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند، بلکه آنگونه که به گوش می‌رسد برخی صرافی‌ها و بانک‌ها نیز در کاهش نرخ ارز کارشکنی می‌کنند. سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی صرافی‌ها و بانک‌ها به التهابات ارزی دامن زدند و مانع تسریع در روند واقعی شدن قیمت دلار شدند. رحیم زارع در گفت‌‌وگو با خانه ملت  درباره مشکلات بر سر راه کاهش قیمت دلار گفت: با توجه به اینکه قیمت دلار در ماه‌‌های اخیر به‌صورت کاذب افزایش یافته بود، بنابراین کاهش قیمت دلار قابل پیش‌بینی بود هر چند تاکنون نرخ ارز واقعی نشده است. سخنگوی کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای ارز در بازار ثانویه، ادامه داد: کاهش قیمت ارز باید ادامه یابد تا نرخ واقعی در بازار ایجاد شود. زارع در ادامه تصریح کرد: ایجاد ثبات بازار ارز یکی از ضرورت‌‌های تقویت بخش تولید است، چرا که تا زمانی که نابسامانی در بازار ارز وجود داشته باشد عملکرد بخش تولید نیز با مسأله روبه‌رو است. وی افزود: در چند ماه اخیر کارشکنی برخی بانک‌ها و صرافی‌ها در واقعی شدن قیمت ارز مانع از بازگشت آرامش به بازارها بود. وی یادآور شد: نباید فراموش شود برخی صرافی‌ها و بانک‌ها به التهابات ارزی دامن زدند و مانع تسریع در روند واقعی شدن قیمت دلار شدند که در صورت تداوم کارشکنی‌ها نام صرافی‌ها و بانک‌های متخلف افشا می‌شود.


Page Generated in 0/0074 sec