printlogo


کد خبر: 199975تاریخ: 1397/7/19 00:00
اخبار

تحقیر چندین باره پادشاه سعودی توسط رئیس‌جمهور آمریکا
ترامپ: به سلمان گفتم پول‌هایش را باید خرج کند
گروه بین‌الملل: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا که به ایالت آیووا سفر کرده است، در سخنرانی خود هیچ اشاره‌ای به روزنامه‌نگار به قتل رسیده سعودی و نامه درخواست کمک نامزد وی نکرد و تنها گفت: سعودی‌ها ثروتمند هستند و من به سلمان گفته‌ام اگر حمایت ما را می‌خواهید، باید هزینه‌‌های آن را هم پرداخت کنید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. ترامپ پیش از این در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفته بود: ما برای چه از کشورهای ثروتمند در ازای هیچ حمایت می‌کنیم؟ همین عربستان باید بداند. ترامپ در این سخنان 3 مرتبه خطاب به سردمداران سعودی گفت: شما باید پول حمایت‌‌های ما را بپردازید! پول حمایت‌‌های ما را بپردازید! پول حمایت‌‌های ما را بپردازید!
رئیس‌جمهوری آمریکا طی یک سال گذشته به شکل عجیبی از ولیعهد سعودی حمایت کرده است و حتی در سخنرانی سازمان مللش که حضار به او خندیدند نیز محمد بن سلمان را یک اصلاح‌گر خواند. از سوی دیگر روزنامه نیویورک‌تایمز در مقاله‌ای اقدامات بن‌سلمان را مورد سوال قرار داده است و می‌نویسد: این شاهزاده سعودی حق رانندگی برای زنان را به رسمیت می‌شناسد اما فعالان حقوق زنان را در این کشور دستگیر می‌کند یا آنها را تهدید می‌کند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. از سویی سعودی‌ها به بهانه‌‌های متعددی به یمن حمله کرده‌‌اند و در این جنگ 4 ساله اکنون با اتهام جنایت جنگی روبه‌رو هستند.
رئیس‌جمهوری آمریکا در حال بر هم زدن نظمی است که پیشینیان او بر آن تکیه داشته‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، او در آیووا به شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز اشاره کرده و گفت؛ آنها (ژاپنی‌ها) سالانه میلیون‌ها خودرو به داخل آمریکا می‌فرستند! و ما نمی‌توانیم این کار را بکنیم؛ چرا؟ ما 70 درصد از ارتش آنها را تامین می‌کنیم؛ چرا باید چنین باشد؟


هیلی رفت تا ایوانکا بیاید
همه قربانی خودخواهی ترامپ
گروه بین‌الملل: دولت آمریکا تحت رهبری دونالد ترامپ روزهای پرهیاهویی را داشته که قسمتی از این هیاهو مربوط به خارج شدن چهره‌های مختلف از بدنه کابینه و جایگزین شدن آنها با چهره‌های جدید است. با ورود چهره‌های جدیدی همچون «جان بولتون» به کاخ سفید، یکجانبه‌گرایی ترامپ و سیاست‌های تهاجمی او شکل شدیدتری به خود گرفت و هشداری که کارشناسان درباره انزوای آمریکا در صورت پیش گرفتن چنین سیاست‌هایی به کاخ سفید داده بودند خیلی زود رنگ واقعیت گرفت. در یک سال گذشته بارها شاهد تنها ماندن آمریکا در جامعه جهانی بوده‌ایم اما بدون شک هفتاد و سومین مجمع عمومی سازمان ملل که ماه گذشته برگزار شد، بارزترین نمونه از انزوای آمریکاست. سازمان ملل را به دلیل حضور نمایندگان اغلب کشورهای جهان می‌توان به عنوان نمونه کوچک شده جهان در نظر گرفت، از همین رو «نیکی هیلی» به دلیل حضور در سازمان ملل بیشتر از سایر اعضای کابینه ترامپ شاهد انزوای روزافزون آمریکا در جهان بوده است و به احتمال زیاد همین امر دلیلی بوده تا قید حضور در سازمان ملل را به نمایندگی از ایالات متحده بزند. نیکی هیلی این مهاجرزاده هندی که زمانی حتی به عنوان گزینه پست وزارت خارجه آمریکا نیز مطرح بود و به گفته برخی مقامات آمریکایی، وی خود این پست را قبول نکرده، اکنون به جایی رسیده که ترک مقام را به ادامه حضور در آن ترجیح می‌دهد.
جایگزین هیلی چه کسی خواهد بود؟
جدا از اهمیت دلیل کناره‌گیری نیکی هیلی، بحث مربوط به جایگزی‌نان او هم مهم است. خود هیلی هنگام اعلام خبر استعفا به تمجید از ایوانکا ترامپ، دختر و جرد کوشنر، داماد رئیس جمهور پرداخت؛ اقدامی که شاید تلویحا به عنوان پیشنهاد انتخاب آنها به عنوان سفیر جدید تلقی شود. ترامپ هم با بیان اینکه اسامی زیادی مطرح هست، دخترش را گزینه خیلی خوبی برای این سمت دانست ولی گفت اگر این کار را بکند، به پارتی‌بازی متهم خواهد شد.


Page Generated in 0/0055 sec