printlogo


کد خبر: 199994تاریخ: 1397/7/19 00:00
گزارش «وطن امروز» از یک بام و دو هوای مجازی در شهرداری تهران
شهردار تهران: بزودی می‌روم
بهشت‌آنلاین: تکذیب می‌کنیم

محسن پورعرب: پس از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان، مدیران بازنشسته 2 ماه فرصت دارند صندلی‌شان را به جوان‌ترها بدهند. از جمله مدیرانی که مشمول این قانون می‌شوند، شهرداران هستند و با تایید نهایی دیوان محاسبات کشور، ابهامات درباره وضعیت مدیران بازنشسته که این روزها بر مسند مدیریت شهرداری‌ها در کشور- بویژه پایتخت- تکیه زده‌اند، پایان یافت.
اما  در مجموعه شهری پایتخت مدتی است پس از تصویب نهایی این قانون، برخی اعضای شورای شهر تهران و مدیران و معاونان شهرداری بر مستثنا بودن محمدعلی افشانی از این قانون تاکید دارند و بر این موضوع از راه‌های گوناگون پافشاری می‌کنند و حتی تصمیم‌گیری درباره این موضوع را منوط به نظر وزارت کشور اعلام کردند؛ این جریان این روزها هم با تایید‌ها و تکذیب‌ها در فضای مجازی ادامه دارد.
تأکید بر بازنشستگی
جالب اینجاست که بتازگی دیوان محاسبات کشور در پاسخ به استعلام درخواستی وزارت کشور داشت اعلام کرده است تمام شهرداران از جمله شهردار تهران مشمول این قانون می‌شوند اما هنوز هم انگار درباره این موضوع اما و اگرهایی در حوزه مدیریت شهری وجود دارد. اعضای شورای شهر بتازگی در اظهار نظرهای گوناگونی گفته‌اند وزارت کشور هنوز پاسخی به آنها نداده است یا نامه‌ای درباره بازنشستگی افشانی از دیوان محاسبات دریافت نکرده‌اند!
چالش بازنشستگی در فضای مجازی
این در حالی است که سه‌شنبه گذشته خبرهایی در  فضای مجازی نقل شد که حاکی از رفتن افشانی از شهرداری بود. در ابتدا صفحه رسمی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در توئیتی، پیامی را با این مضمون منتشر کرد که بخشی از آن اینگونه بود: «بخشی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند شهردار شدنم باعث از هم پاشیدگی شورای شهر می‌شود، برای ریاست شورا جایگزین است اما بنا بود که کسی نرود». پس از آن یکی از کانال‌های شبکه‌های پیام‌رسان که منسوب به «محمدعلی افشانی» است در خبری از رفتن افشانی از شهرداری پایتخت خبر داد.
علاقه هاشمی برای شهرداری
محسن هاشمی که پیش از این با بهانه شهردار شدنش راه به شورا یافت و پس از رفتن محمدعلی نجفی، شهردار مستعفی پایتخت زمزمه‌های شهردار شدنش قوت گرفت، حالا دوباره نامش در صدر جانشینان افشانی مشاهده می‌شود. وی که پیش از این بر ماندن افشانی در شهرداری تاکید داشت و نظر به گرفتن استفساریه از مجلس داده بود، سه‌شنبه گذشته با درج پیامی در صفحه رسمی توئیترش نشان داد همچنان سودای شهردار شدن در سر دارد. متن پیام محسن هاشمی بدین شرح است: «بخشی از اصلاح‌طلبان فکر می‌کنند شهردار شدنم باعث از هم پاشیدگی شورای شهر می‌شود. برای ریاست شورا جایگزین هست اما بنا بود کسی نرود تا باب نشود. مثل حجاب بانوان است، اگر شل کنند دیگر نمی‌شود کنترل کرد! البته در این شرایط شهردار شدن ریسک بالایی دارد و امکان موفقیت دشوارتر از گذشته است». آنچه از این پیام برداشت می‌شود، گویای قوت گرفتن رفتن شهردار دوم یعنی محمدعلی افشانی از شهرداری تهران است تا بار دیگر کلانشهر تهران خاطره شورای اول برایش زنده شود  و در انتظار سومین شهردار قرار گیرد اما این تنها پیام محسن هاشمی نبود که رفتنی شدن افشانی را مسجل نشان داد، بلکه خبر کانال تلگرامی «محمدعلی افشانی» نیز بر این موضوع مهر تاییدی بود.
تأیید و تکذیب رفتن افشانی
پس از پیام محسن هاشمی در توئیتر، کانالی در تلگرام با عنوان «محمدعلی افشانی» خبر از استعفای شهردار تهران داد؛ خبری که به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد.
پس از انتشار این خبر کانال تلگرامی «بهشت آنلاین» که گویا متعلق به روابط عمومی شهرداری است، خبر منتشره را تکذیب کرد.  این در حالی است که کانال افشانی پیش از این خبر عزل و نصب و خبرهایی از شهردار تهران را که صحت هم داشت منتشر کرده بود و روابط عمومی شهرداری به آن خبرها واکنشی نشان نداده بود؛ رفتاری دوگانه که گویای یک تناقض است. با این حال شواهد نشان می‌دهد رفتن افشانی از شهرداری تهران قطعی است و به نظر می‌رسد اظهار نظرهای اعضای شورا و تعلل وزارت کشور در پاسخ دادن به نامه شورا برای وقت خریدن بیشتر است تا بلکه بتوانند با جلب نظر مجلس، افشانی را در شهرداری ابقا کنند. گفتنی است، عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور در این باره گفته است: «اختلاف نظرهایی در تفسیر این قانون وجود دارد. اگر هم مجبور باشیم استفساریه می‌گیریم ضمن اینکه وزارت کشور درباره این موضوع تعیین تکلیف نمی‌کند». اظهاراتی که به نوعی آب پاکی را روی دست اعضای شورا ریخت تا آنها به فکر انتخاب شهردار سوم باشند!


Page Generated in 0/0062 sec