printlogo


کد خبر: 200003تاریخ: 1397/7/19 00:00
اطلاع‌رسانی قیمت طلا و سکه ممنوع شد
ارز و سکه همچنان در مدار گرانی

گروه اقتصادی: دیروز بار دیگر کابوس سکه 5 میلیونی به اقتصاد ایران بازگشت، دلار هم به تاخت و تاز خود ادامه داد و حضورش در کانال 15 هزار تومان را تثبیت کرد.  به گزارش «وطن‌امروز»، دیگر خبری از تزریق‌های 30 میلیون دلاری و شبانه بانک مرکزی نیست به همین دلیل دلار هر چه دلش می‌خواهد گران‌تر می‌شود. دیروز میدان فردوسی شرایط روزهای معمولی را داشت ولی قیمت دلار و یورو افزایش پیدا کرد. هر دلار آمریکا با افزایش 300 تومانی نسبت به روز قبل به 15300تومان، یورو با افزایش 400 تومانی به 17000 تومان و پوند با افزایش 500 تومانی به 19500 تومان رسید و به نظر می‌رسد روند افزایش قیمت شروع شده است و قصد توقف هم ندارد. اما دیروز مهم‌تر از بازار ارز، بازار سکه بود؛ سکه در کمال ناباوری باز هم 5 میلیون تومانی شد. بر این اساس دیروز سکه امامی با نیم میلیون تومان افزایش نسبت به روز پیش از آن باز هم 5 میلیونی شد. سکه طرح قدیم‌ هم با افزایش بیش از 200 هزار تومانی قیمت
4 میلیون و 700 تومان را رد کرد.  
اطلاع‌رسانی قیمت‌ها ممنوع شد
دیروز یک اتفاق جالب هم در فضای قیمت‌گذاری ارز و طلا رخ داد و اغلب سایت‌هایی که اقدام به اعلام قیمت لحظه‌ای طلا و ارز می‌کردند فیلتر شدند و مراجعان با صفحه تارنمای محتوای مجرمانه روبه‌رو می‌شدند. رئیس پلیس فتا در این باره گفت: ۱۳۸۱ سایت، کانال و گروه که اقدام به اعلام قیمت ارز و سکه کرده بودند شناسایی شدند که ۵۲۲ مورد محدود و ۲۰۰ مورد نیز به آگاهی معرفی شدند و تعداد دیگری نیز دیگر فعالیتی ندارند. سردار سیدکمال هادیان‌فر افزود: همچنین مسؤولان ۲۴ سایت نیز با هماهنگی مقام قضایی به پلیس احضار شدند و برای‌شان پرونده تشکیل شد. تعدادی از این سایت‌ها نیز در خارج از کشور فعالیت دارند. رئیس پلیس فتای ناجا همچنین از برخورد با کانال منتسب به گمرک که اقدام به اعلام نرخ ارز کرده بود خبر داد و گفت: آنها به ما اعلام کردند نرخ معیار واردات و صادرات را اعلام می‌کنند اما طبق قانون تنها بانک مرکزی وظیفه اعلام نرخ ارز را دارد که در همین راستا با آنها برخورد شد.
تمام این اتفاقات در حالی رخ داد که هیچ منبع رسمی‌ای برای اعلام قیمت‌ها در سطح گسترده وجود ندارد و هیچکس نمی‌داند قیمت سکه و ارز را باید از چه مرجعی جویا شود. آیت محمدولی، رئیس اتحادیه سکه و طلا درباره نحوه مطلع شدن مردم از قیمت طلا و سکه پیش‌تر گفته بود آنها می‌توانند قیمت‌ها را از طریق تلفن متوجه شوند!
استفاده از ظرفیت صرافی‌ها
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با کانون صرافان کشور، گفت: با توجه به تغییر سیاست‌های ارزی در چند ماه گذشته و شرایط خاص مراودات ارزی، صرافی‌ها نقش مهمی در مبادلات ارزی دارند. محمدرضا  پورابراهیمی افزود: مباحث بسیار مهم و جامعی در جلسه مطرح شد و به نظر می‌رسد برای آنکه از ظرفیت مجموعه صرافی‌ها استفاده شود باید مسائل مربوط به صرافی‌ها پیگیری شود و بانک مرکزی اقداماتی در این رابطه انجام دهد. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به محدودیت‌هایی که کشورهای خاص در ارتباط با انجام فعالیت صرافی‌ها به وجود آورده‌اند، استفاده از ظرفیت‌های جدید در حوزه ارزی در جلسه اخیر کمیسیون اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. موضوعات مرتبط با بخشنامه‌های بانک مرکزی که برخی محدودیت‌ها در عملکرد صرافی‌ها ایجاد کرده، باید اصلاح شود. پورابراهیمی ادامه داد: افزایش اختیارات به جهت انجام ماموریت‌ها بویژه در حوزه حوالجات ارزی و در بخش اسکناس مطرح و بررسی شد، مشکلات مالیاتی صنف صرافی‌ها که در عملکرد آنها موثر است نیز مورد بررسی  قرار گرفت. تمام موارد مذکور برای ساماندهی بازار ارز با استفاده از ظرفیت صرافی‌ها بود. وی با بیان اینکه نشست بعدی با کانون صرافان با حضور مسؤولان وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برگزار می‌شود، گفت: مقرر شد برنامه پیشنهادی و گزارش تخصصی کانون صرافان به کمیسیون ارائه شود. از بانک مرکزی انتظار داریم به دلیل جایگاه کانون صرافان این ساختار را به رسمیت بشناسد و نقش هماهنگ‌کننده ایفا کند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: گزارش جامع کانون صرافان و کمیته ارزی کمیسیون اقتصادی مجلس در حال جمع‌بندی است که این موضوع کمک می‌کند تا از ظرفیت صرافی‌ها بیشتر استفاده شود. تا 2 هفته آینده نتایج مصوبات، هماهنگی و اقدامات و تغییر بخشنامه‌های دولت در ارتباط با بهبود و ارتقای توانمندی صرافی‌ها به مردم ارائه می‌شود.


Page Generated in 0/0066 sec