printlogo


کد خبر: 200043تاریخ: 1397/7/21 00:00
دیوان عدالت اداری به وزارت علوم و دانشگاه‌ها در زمینه اجرای سریع احکام بورسیه‌ها هشدار داد
تأکید بر اقدام وزارت علوم برای جذب بورسیه‌ها

گروه اجتماعی: معاون امور قضایی و استخدامی دیوان عدالت اداری گفت: مسؤولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید طبق قانون اقدامات لازم را برای جذب و به‌کارگیری افرادی که رای به نفع آنها صادر شده انجام دهند و گزارش اجرای رای را به دیوان عدالت اداری ارائه کنند.
پرونده «بورسیه‌ها» که در یک بازی سیاسی، دولت روحانی باعث خراب شدن آینده چند هزار نخبه کشور شد و چند سالی است بی‌نتیجه مانده حالا در ایستگاه «دیوان عدالت اداری» قرار دارد و آرای صادره نشان از آن دارد که وزارت علوم درباره این افراد مرتکب تخلفاتی شده است و باید اقدام به جذب آنها به جهت هیات علمی شدن در دانشگاه‌ها کند. در همین زمینه محدث، معاونت امور قضایی و استخدامی دیوان عدالت اداری اظهار داشت: «رسیدگی به پرونده‌های بورسیه از جهت  مطابقت با قانون و شرایط از قبیل سن، معدل و اعلام نیاز دانشگاه‌ها به رشته‌های مورد نظر مورد رسیدگی قرار گرفته و احکام مربوط در این زمینه با دقت و رعایت همه جوانب و بر اساس قانون و مداقه در اسناد و مدارک صادر شده و روشن و شفاف است و مسؤولان وزارت علوم و دانشگاه‌ها ‌باید طبق قانون اقدامات لازم را برای جذب و به‌کارگیری تعداد افرادی  که رای به نفع آنها صادر شده انجام دهند و گزارش  اجرای رای  را به دیوان عدالت اداری ارائه کنند، لذا بهتر است برخی افراد و مقامات مسؤول  از  فرافکنی و اظهارنظر‌های غیراصولی و بدون اطلاع از محتوای پرونده‌ها خودداری و به وظایف قانونی خود عمل کنند».
تأکید بر تمکین وزارت علوم از قانون
در همین باره، سیدجواد ساداتی‌نژاد، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به «وطن امروز»  گفت: افرادی که به عنوان بورسیه تحصیل کرده‌اند، با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرارداد داشته‌اند که به هر حال طرفین قرارداد باید به عهود خود پایبند باشند. اینکه امروز و دیروز چه کسی بر مسند وزارت علوم نشسته است مهم نیست، چرا که مردم با تابلوی وزارت علوم سر و کار دارند. در دولت‌های گوناگون وزارتخانه‌هایی داشتیم که در یک دوره 4 ساله، 2 تا 3 وزیر در آنها جابه‌جا شده‌اند، بنابراین اگر رویه بخواهد به گونه‌ای باشد که هر وزیری سلایق و دستورالعمل‌های خاص خودش را به اجرا بگذارد، افرادی که با آن وزارتخانه سر و کار دارند سردرگم قوانین جدید خواهند شد و کار پیش نخواهد رفت.
ساداتی‌نژاد در ادامه افزود: افرادی که در یک دوره از وزارت علوم بورسیه شده‌اند حالا نباید قربانی تصمیمات جدید و سیاسی شوند. به نظر بنده ورود دیوان عدالت اداری به این موضوع درست و بجا بوده است. از طرفی قضات دیوان عدالت اداری بر اساس رویه قانونی به موضوعات ورود می‌کنند و نادانسته موضوعی را مورد بررسی قرار نمی‌دهند. وی  اظهار داشت: مدت‌هاست که حقوق افراد بورسیه‌شده تضییع شده است. در این باره رهبر انقلاب اعلام کردند در حق این افراد ظلم شده است، با این حال نباید کسی به حقوق این افراد رسیدگی کند؟ حدود 4 سال است که این افراد و خانواده‌های‌شان معطل و آواره‌اند و منتظر گرفتن حق‌شان هستند. وی همچنین تصریح کرد: زمانی که کسی از یک دستگاه دولتی شکایتی دارد باید به دیوان عدالت اداری رجوع کند، بنابراین اینکه گفته می‌شود ورود دیوان به این موضوع بدرستی انجام نشده اشتباه است. با این شرایط حکم دیوان عدالت اداری وارد است و وزارت علوم باید از این حکم تمکین کند. با این حال، اگر چه وزیر علوم بارها اعلام کرده مشکلات این افراد حل شده اما تنها در حد کلامی بوده و هنوز جامه عمل نپوشیده است.


Page Generated in 0/0055 sec