printlogo


کد خبر: 200050تاریخ: 1397/7/21 00:00
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خبر داد
جمع‌آوری مدارس خشتی تا پایان سال تحصیلی

رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به برنامه‌ریزی برای جمع‌آوری مدارس خشتی و گلی تا پایان سال تحصیلی ۹۷، گفت: فرسودگی مدارس در سیستان و بلوچستان، تهران و لرستان بالاتر از دیگر استان‌هاست. مهر‌الله رخشانی‌مهر در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اینکه وضعیت فرسوده بودن مدارس و تخریب و بازسازی آنها در همه استان‌های کشور مشابه است، اظهار داشت: به طور میانگین ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند اما پراکندگی این مدارس متفاوت است. وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان، تهران و لرستان میزان فرسودگی مدارس نسبت به دیگر استان‌های کشور بیشتر است اما میانگین فرسودگی مدارس در کل کشور ۳۰ درصد است، تصریح کرد: برای ساماندهی وضعیت موجود در حال برنامه‌ریزی هستیم. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با تاکید بر اینکه وضعیت تخصیص اعتبارات عمرانی سال ۹۷ نسبت به سال‌های قبل به مراتب بهتر بوده و یکهزار و ۷۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، افزود: برنامه‌ریزی می‌کنیم مدارس با خطر بالا مثل مدارس خشتی و گلی را تا پایان سال تحصیلی جدید جمع‌آوری کنیم. رخشانی‌مهر با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام خیرساز در لرستان به عنوان اولویت اول در دستور کار است، گفت: پروژه‌هایی داریم که فرد خیر سهم خود را داده اما دولت امکان تامین مالی نداشته و نیمه‌تمام مانده‌، امسال این اعتبار تامین شده تا پروژه‌ها تعیین تکلیف شود. وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمامی که سال‌هاست به حال خود رها شده‌ در اولویت است، تصریح کرد: این پروژه‌ها چه از محل اعتبارات ملی یا از محل اعتبارات استانی آغاز شده باشند، بخشی از سرمایه کشور بابت آنها هزینه شده است و باید بهره‌برداری شوند. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور خاطرنشان کرد: ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بالا اولویت سازمان بویژه در لرستان است.  رخشانی‌مهر با تاکید بر اینکه امکان ساماندهی این ۳۰ درصد مدارس فرسوده با بودجه‌های سنواتی امکانپذیر نیست، افزود: امسال حدود ۸ هزار کلاس درس تحویل شده که ۶۸۰۰ کلاس درس برای مناطقی بوده که اصلا مدرسه در آنها نداشته‌ایم، مثل مسکن مهر یا مناطقی که به آنها مهاجرت شده است. وی با اشاره به اینکه ۱۲۰۰ کلاس درس تخریبی بوده‌اند که جایگزین شده‌اند، ادامه داد: در برنامه ششم توسعه ۳ میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای تخریب و بازسازی مدارس کشور در نظر گرفته شده که برای اختصاص آن پیگیری جدی شده و امیدواریم این مبلغ در اختیار سازمان قرار بگیرد. رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور یادآور شد: در صورت تخصیص این اعتبار در دوره زمانی کوتاهی وضعیت مدارس تخریبی ساماندهی می‌شود.  رخشانی‌مهر در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مدارس کپری اشاره کرد و اظهار داشت: مدارس کپری هیچ وقت جمع‌آوری نمی‌شوند؛ در دهه ۷۰ همکاران ما شعار کپرزدایی را دادند و مدارس کپری جمع شدند ولی دوباره ایجاد شدند. وی با بیان اینکه باید در جمع‌آوری مدارس کپری و جایگزینی آنها به دنبال معماری مناسب بومی منطقه باشیم، تصریح کرد: باید فکر کنیم ببینیم به جای مدرسه کپری که جزئی از معماری سنتی منطقه است چه جایگزینی بیاوریم؛ در سیستان و بلوچستان در این رابطه اقدام شد و مدارس توپی که مدارس یک‌کلاسه با مصالح بنایی ولی با الگوگیری از معماری آن منطقه بود، احداث شد که جواب داده و اجرا می‌شود. رخشانی‌مهر همچنین به وضعیت سیستم گرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: ۶۰ درصد مدارس کشور و ۶۰ درصد سیستم‌های گرمایشی مدارس ساماندهی شده، ۴۰ درصد باقیمانده نیز بخاری‌های چکه‌ای خطرناک ندارند اما گازی هستند که باید جمع‌آوری شوند. وی با بیان اینکه اعتبار خوبی از محل عوارض گاز برای این بخش تخصیص یافته است، تصریح کرد: درباره سیستم گرمایشی مدارس سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص می‌یابد که امسال ۲۰۰ میلیارد تومان در 6 ماهه تامین شده است. وی همچنین با تاکید بر اینکه برای استان لرستان هم برنامه‌ریزی شد پروژه‌های نیمه‌تمام خیرساز و پروژه‌های مربوط به کودکان استثنایی را در دستور کار قرار دهیم، یادآور شد: با پیگیری مدیرکل آموزش‌وپرورش لرستان نیز ۱۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شد و به استان اختصاص یافت.


Page Generated in 0/0393 sec