printlogo


کد خبر: 200067تاریخ: 1397/7/21 00:00
چهارگوشه

گروگانگیری به سبک صهیونیستی
دانشجوی آمریکایی که حامی فلسطین بود از 2 اکتبر در فرودگاه بن گورین اراضی اشغالی در حبس است. این مطلب را نشریه انگلیسی ایندیپندنت در حالی عنوان کرد که لارا القاسم به جرم حمایت از نهاد‌های فلسطینی و مقابله با رژیم آپارتاید صهیونیستی اجازه نیافت از اراضی اشغالی خارج شود. گفته می‌شود صهیونیست‌ها او را به جهت عقاید آزادی‌خواهانه‌اش مورد سوال و پرسش و آزار قرار داده‌اند. وکیل این دانشجوی 22 ساله آمریکایی که از پدری فلسطینی است، گفته اتهاماتی که به القاسم وارد شده بسیار ضعیف است اما نمی‌تواند درباره ادامه پرونده خوش‌بین باشد.

روسیه: تنها قطعنامه 1244 درباره کوزوو قابل قبول است
رادیو بی92 صربستان می‌گوید روسیه تنها نقش بلگراد و قعطنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد را درباره مساله کوزوو به رسمیت می‌شناسد. بتازگی درگیری‌های جدیدی میان بلگراد و استان خود خوانده کوزوو پیش آمده که منجر به گشودن آتش میان طرفین شده است. روسیه مواضع نزدیک به صربستان اتخاذ کرده است و تاکنون از موقعیت بلگراد در مجامع بین‌المللی دفاع کرده و 4 میلیارد دلار نیز در اقتصاد این کشور سرمایه‌گذاری کرده است. حضور نیروهای نظامی ناتو در مرزهای صربستان و همچنین تحریک مرزهای این کشور از طریق استان خودخوانده کوزوو از جمله مسائلی است که درگیری‌های ماه سپتامبر را پی‌ریزی کرده است.

پایان تلخ رؤیای F35 جنگنده اف35 آمریکا مانند دیگر طرح‌های نظامی اخیر ایالات متحده با شکست روبه‌رو شده است. واقعیت آن است که آمریکایی‌ها در نمایش ادوات نظامی خود موفق عمل می‌کنند اما این نمایش بدون محتوا است. هیچ جنگنده جدیدی توسط آمریکایی‌ها طی یک دهه گذشته به طور موفقیت‌آمیز آزمایش نشده است و این کشور در نوسازی ناوگان تهاجمی خود نه‌تنها موفق عمل نکرده، بلکه شکست‌های متعددی خورده است. ظاهرا مهندسان آمریکایی در طراحی سامانه سوخت این جنگنده موفق نبوده و بار دیگر نتوانسته‌اند یک پروژه را با توجه به صرف هزینه‌های زیاد بدون مشکل به پایان برسانند.

شینزو آبه به چین می‌رود
شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن به دعوت همتای چینی خود به پکن خواهد رفت. این سفر 2 روزه که 25 تا 27 اکتبر برنامه‌ریزی شده است، بر محورهای اقتصادی و همکاری‌های امنیتی و مساله کره‌شمالی تمرکز دارد. گفته می‌شود آبه در چین درباره آینده مناسبات با پیونگ‌یانگ و مساله سلاح‌های اتمی این کشور با همتایان پکن‌نشین خود گفت‌وگو خواهد کرد.

بریگزیت حقوق لهستانی‌ها را  تهدید می‌کند
«میشل برنیر» فرانسوی، نماینده اتحادیه اروپایی در مذاکرات خروج انگلیس از این بلوک سیاسی با نخست‌وزیر لهستان دیدار کرد. لهستان نگران حقوق شهروندان لهستانی است که در انگلیس ساکن هستند و در بخش‌های مختلف اقتصاد انگلیس فعالیت می‌کنند. حقوق این افراد توسط دولت محافظه‌کار انگلیس تهدید می‌شود. برنیر توسط اتحادیه اروپایی به جهت مواضع بسیار خوشبینانه‌اش درباره آینده بریگزیت مورد انتقاد شدید قرار گرفت.

کاهش ۵۰۰ میلیون یورویی  بودجه نظامی ایتالیا
لوئیجی دی مایو، معاون نخست‌وزیر ایتالیا در مصاحبه‌ای اعلام کرد دولت قصد دارد تا 500 میلیون یورو (حدود 580 میلیون دلار) از هزینه تسلیحات نظامی را در بودجه سال 2019 کاهش دهد.
به گفته وی، این کاهش بودجه برای «تسلیحات بی‌مصرفی» اعمال می‌شود که هیچ استفاده‌ای برای دفاع از کشور ندارند، بلکه تنها باعث هزینه کردن پول می‌شوند. مقامات حزب «جنبش 5 ستاره» که بخشی از دولت ائتلافی است، بارها وعده کاهش هزینه‌های نظامی را داده بودند. با این حال، الیزابتا ترنته، وزیر دفاع ایتالیا تاکید کرده است ایتالیا به برنامه ناتو برای اختصاص 2 درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه نظامی این پیمان، پایبند است.
 


Page Generated in 0/0051 sec