printlogo


کد خبر: 200069تاریخ: 1397/7/21 00:00
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز»:
چرا پول حاصل از گرانی ارز و نفت به مردم نمی‌رسد؟

اسد‌الله خسروی: با وجود اینکه درآمدهای دولت در پی افزایش نرخ ارز و رشد قیمت نفت، بشدت بالارفته است اما توجهی به بهبود معیشت مردم که با گران شدن ارز دچار مشکلات زیادی در تأمین نیازهای خود شده‌اند، ندارد. به گزارش «وطن‌امروز»، گرانی کالاها و خدمات متاثر از افزایش نرخ ارز چند ماهی است جامعه را فرا گرفته تا جایی که قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه با کاهش ارزش پول ملی، قدرت خریدشان نیز بشدت پایین آمده است؛ در این شرایط سخت  اما دولت نسبت به حل چنین موضوعی کم‌توجه است. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره بی‌توجهی دولت به بهبود معیشت مردم در پی گرانی ارز گفت: دولت در کمیسیون اقتصادی مجلس وعده داد برای جبران گرانی‌های اخیر اقداماتی را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها انجام می‌دهد اما متاسفانه با گذشت یک ماه و نیم از این وعده هنوز کاری انجام نداده است. علی‌اکبر کریمی تصریح کرد: در پی افزایش نرخ ارز، موج افزایش قیمت‌ها در بازار نیز شدت گرفت و همه کالاها بویژه کالاهای اساسی و مایحتاج مردم گران شد. مجلس برای حل این معضل از دولت خواست اقداماتی برای بهبود معیشت مردم به کار گیرد که دولت قول داد از همان روز (نیمه شهریورماه) برنامه‌های حمایتی خود را برای جبران گرانی‌ها عملی کند اما از آن تاریخ هنوز خبری از اجرای برنامه حمایتی دولت نیست. وی افزود: از آنجایی که قیمت فروش نفت متناسب با نرخ تعیین شده آن در بودجه بشدت بالا رفته و از طرفی دولت با افزایش نرخ ارز در بازار، منابع عظیمی را کسب کرده است، بنابراین باید از این منابع برای جبران فشارهای اقتصادی و دغدغه‌های مردم اقدام کند، چرا که هرگونه تعلل در این زمینه اجحاف به حقوق شهروندان است. وی با بیان اینکه ضعف دولت در کنترل و نظارت بازار بخوبی مشهود و ملموس است، گفت: دولت نه تنها اقدام عملی برای جبران افزایش هزینه‌های مردم در پی گرانی ارز نکرده است بلکه بازار را نیز به حال خود رها کرده و قیمت‌ها روز به روز در حال افزایش است.کریمی اضافه کرد: دولت برای جلوگیری از افزایش سطح عمومی قیمت‌ها باید از ظرفیت اتاق اصناف استفاده کند اما از آنجایی که نظارتی بر بازار وجود ندارد هرج و مرج در فروش کالاها به قیمت دلخواه و نحوه توزیع کالاها در بازار دیده می‌شود و کسی هم پاسخگو نیست.
دولت با افزایش و کاهش نرخ دلار به مردم آسیب زد
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از مدیریت دولت در بازار ارز انتقاد کرد و گفت: افزایش و کاهش نرخ دلار برخی را میلیونر کرد و برخی را به خاک سیاه نشاند. محسن بیگلری در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به روند کاهشی نرخ دلار اظهار داشت: دولت کاری کرده است که بازار دلار غیرقابل پیش‌بینی شود، این وضعیت آسیب جدی به مردم‌ زده و برخی ورشکسته شده‌اند. عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت به دنبال فروش ارز خود است، گفت: دولت به دنبال فروش ارزهای خود و واریز سرمایه به خزانه کشور است، این کار را به قیمت آشفته کردن بازار و ورشکسته شدن برخی مردم انجام داده است. نماینده مردم سقز و بانه در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به افزایش 5 برابری قیمت دلار در چند ماه اخیر، بیان داشت: در هفته‌ای که گذشت هر شهر یک نرخی برای دلار داشت، کسی نمی‌داند دلار چه نرخی دارد، این در حالی است که قبلا لحظه به لحظه نرخ دلار مشخص بود اما دولت کاری کرد که مردم همه
دارایی‌های‌شان را بفروشند و دلار بخرند و چند ماه بعد کاری کرد که همه به بازار بریزند و دلار بفروشند و کسی هم دلار نخرد. وی با انتقاد از عملکرد دولت گفت: دولت با این کار با سرنوشت مردم بازی کرده است، چرا که عده‌ای میلیاردر و عده‌ای ورشکسته شده‌اند، این رویه جالب نیست و باید اجازه دهد صرافی‌ها به کار خرید و فروش ارز بپردازند تا مردم سرگردان نشوند. بیگلری در ادامه با بیان اینکه از افزایش و کاهش نرخ دلار سود عاید دولت شده است، اظهار داشت: دولتی‌ها زیر بار این نمی‌روند که از آشفته‌بازار ارز عایدی به دست می‌آورند اما وقتی دلار 3 هزار و 700 تومانی را 17 هزار تومان بفروشند، چطور می‌شود چیزی عاید دولت نمی‌شود؟
دولت برنامه‌ای برای جنگ اقتصادی ندارد
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت برنامه‌ای برای جنگ اقتصادی ندارد. یک سال فرصت ما برای جنگ اقتصادی از بین رفت و دولت در این زمینه ورود نکرده است. به گزارش تسنیم، امیر خجسته با اشاره به وضعیت قیمت دلار اظهار داشت: در نشست غیرعلنی (پنجشنبه) از نوبخت سؤال کردم چه‌زمانی حباب دلار و ارز شکسته می‌شود، وعده ترکیدن این حباب را از مدت‌ها قبل داده‌اند و مردم منتظر آن هستند.  وی تأکید کرد: تلاطم در بازار دلار، احتکارها و نبود اجناس در بازار مردم را تحت فشار گذاشته است، باید مشخص شود چه‌کسانی در این زمینه دست دارند، از سوی دیگر دولت باید با اعلام برنامه بگوید چه پیش‌بینی‌ای برای تأمین کالاها در آینده دارد. خجسته با تأکید بر اینکه مجلس منتظر برنامه سه‌گانه از سوی دولت است، اظهار داشت: دولت یا باید اعلام کند از عهده مدیریت فضای اقتصادی برمی‌آید یا بگوید نمی‌تواند و تا دیر نشده و فرصت از بین نرفته است کنار برود. وی افزود: دولت برنامه‌ای برای مدیریت اقتصادی ندارد، دلار را با حرف و تبلیغات پایین آورده‌اند و می‌گویند 10 هزار تومان است در حالی که در بازار دلار حدود 14 یا 15 هزار تومان است. عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت یا تیمی از آنها اجازه کاهش قیمت‌ها را نمی‌دهند، بیان داشت: برای مدیریت دلار برنامه‌ای ندارند، آنها با حرف قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و مردم تحت فشار هستند.
 


Page Generated in 0/0102 sec