printlogo


کد خبر: 200093تاریخ: 1397/7/22 00:00
اتفاق‌های ناگوار نخستین ماه سال تحصیلی جدید را به کام خانواده‌ها و دانش‌آموزان تلخ کرد
نگارش حوادث روی تخته سیاه مهر
زیر آوار ماندن دانش‌آموز، مضروب شدن 2 معلم و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان خبرهای تلخ این روزهاست

گروه اجتماعی: مهرماه ۹۷ دلایل متعددی برای اینکه آغاز سال تحصیلی را با اخبار خوش طی کنیم داشتیم که از دست رفتن جان 3 دانش‌آموز در فضای مدرسه و فضای وابسته به آن، کام همه را تلخ کرد. گاهی یک خبر بد و دردناک می‌تواند بر خبر خوش پیشی بگیرد؛ حالا تصور کنید اخبار بد به یکی اکتفا نکند! از این رو است که مهرماهی که با تصویر چهره بشاش کودکانی که تازه پا به مدرسه گذاشتند، خبر افتتاح یکهزار و 700 فضای آموزشی و پرورشی در کشور، حتی خبر حذف مشق شب- که اگرچه با این وضعیت تراکم کلاس‌‌های درس در کمتر از نیمی از مدارس کشور قابل اجرا نیست- به شیرینی آغاز شد، خیلی زود با خبرهای تلخ زیرآوار ماندن «دنیا ویسی» دانش‌آموز کلاس اولی روستای گرماش سنندج، مضروب شدن 2 معلم در روستایی در شیراز و واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان در نزدیکی تبریز که به فوت 2 دانش‌آموز و یک شخص دیگر انجامید، به تلخی گرایید. در این میان مدیران آموزش‌وپرورش به جای توضیح قانع‌کننده تنها به حضور میان خانواده‌ها، فرستادن پیام و دستور پیگیری اکتفا کرده‌‌‌اند. به نظر می‌رسد آنچه همچنان میان مدیران کاری سخت و دشوار است، «عذرخواهی رسمی» است.
فرسودگی 30 درصد مدارس
همین چندی پیش رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور اذعان کرد به‌طور میانگین ۳۰ درصد مدارس کشور فرسوده هستند. به گزارش مهر، اگرچه مدیران در این سال‌ها تلاش کردند وضعیت آمار را کمی بهبود ببخشند و از آمار مدارس فرسوده کم کنند اما چطور می‌توان پذیرفت مدیران با وجود اطلاع از فرسودگی ۳۰ درصدی مدارس که هر کدام مستعد گرفتن جان دانش‌آموزان هستند، اجازه برپایی کلاس را در این مدارس بدهند؟
 همین جا موضوع همیشگی نبود اعتبارات و بودجه و امکانات پیش کشیده می‌شود که باید پرسید پاسخگوی از دست رفتن جان کودکان این سرزمین تا تامین بودجه مورد نیاز چه کسی است؟ مهرالله رخشانی‌مهر اعلام کرده بود: مدارس با خطر بالا، مثل مدارس خشتی و گلی را تا پایان سال تحصیلی امسال جمع‌آوری می‌کنیم. این مدارس که عمدتا در روستاها هستند بیش از پیش عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برند و این در حالی است که سالانه اعتباراتی فارغ از بحث اعتبارات برای نوسازی و تجهیز مدارس روستاها در نظر گرفته می‌شود که به نظر می‌رسد سال‌ها پیش باید به صورت جهادی موضوع مدارس خشتی و گلی و همچنین مدارس فرسوده حل‌وفصل می‌شد اما مدیران هر سال نوید اتمام کار تا پایان آن سال را می‌دهند. جوابی که حالا دیگر مخاطبان آموزش‌وپرورش و والدین «دنیا» را راضی نمی‌کند. با این حال، روابط عمومی معاونت حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش‌وپرورش خبر می‌دهد مجمع نمایندگان استان کردستان در مجلس در دیدار با وزیر آموزش‌وپرورش از پیگیری‌های وی درباره حادثه ریزش دیوار حیاط مدرسه در سنندج تشکر کردند. در این دیدار که مهدی فرشادان نماینده سنندج،‌ حمدالله کریمی نماینده بیجار،‌ منصور مرادی نماینده مریوان و محسن بیگلری نماینده سقز و بانه حضور داشتند، درباره مسائل مبتلابه آموزشی استان کردستان نیز بحث و گفت‌وگو شد.
مسؤولیت آموزش‌وپرورش
پس از حادثه ریزش دیوار حیاط مدرسه در روستایی از توابع آموزش‌وپرورش ناحیه سنندج که ‌یکی از دانش‌آموزان مدرسه مصدوم و متأسفانه بعد از اعزام به بیمارستان فوت شد، به دستور وزیر آموزش‌وپرورش تیمی ویژه برای بررسی دلیل وقوع این حادثه و رسیدگی به آن مأمور شده است. در واقع این ماموریتی است که جوابش از پیش مشخص است؛ فرسودگی مدرسه. از سوی دیگر ایمنی حداکثری برای اردوهای دانش‌آموزی باید بدون کوچک‌ترین اهمالی پیگیری شود و مورد توجه وزارت آموزش‌وپرورش باشد چون همه می‌دانیم خطر همیشه در جاده‌‌های کشور وجود دارد و هر روز به طور میانگین جان ۴۴ نفر را می‌گیرد. اما اینکه از میان این ۴۴ نفر، نام چند دانش‌آموز در تاریخ تصادفات جاده‌ای ثبت شود، قبل از هر چیز مسؤولیت را متوجه آموزش‌وپرورش  می‌کند.
اینکه هنوز مهرماه تمام نشده و خبر درگذشت 3 دانش‌آموز در محیط مدرسه یا وابسته به آن مخابره می‌شود، جای تامل دارد. این تامل برای تمام مدیران  دولتی لازم است و پاسخگویی آنها را می‌طلبد. البته شاید قبل از همه اینها برای بازگشت به فضای انتشار اخبار خوبی که از وزارتخانه پرمخاطب آموزش‌وپرورش مخابره می‌شود نیاز به یک «عذرخواهی رسمی» باشد؛ اتفاقی که متاسفانه در سنوات گذشته هم برای اتفاقات مشابه و حتی نادر مانند آنچه درباره آزار و اذیت دانش‌آموزان یکی از مدارس پسرانه تهران رخ داد، عملی نشد و مدیران به ابراز تاسف بسنده کردند.


Page Generated in 0/0078 sec