printlogo


کد خبر: 200101تاریخ: 1397/7/22 00:00
گزارش «وطن امروز» از وجود مشکل کمبود نقدینگی در صنعت خودروی کشور
ساخت خودروهای پیش‌فروش مشروط به تأمین مالی شد!
دبیر انجمن خودروسازان در گفت‌وگو با «وطن امروز»: دولت و شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات خودروسازان و قطعه‌سازان را افزایش دهند

اسد‌الله خسروی: پیش‌فروش حدود100هزار دستگاه خودرو از سوی 2 خودروساز داخلی و تحویل آنها پس از بازه زمانی یک‌ساله به ثبت‌نام‌کنندگان این کالا، گویا مشروط به تامین منابع مالی برای قطعه‌سازان و خودروسازان است؛ حال این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم تامین منابع مالی تولید‌کنندگان خودرو، متقاضیان خودروهای پیش‌فروش‌شده به چه سرنوشتی دچار می‌شوند؟ این درحالی است که دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان گفته است: تامین قطعات مورد نیاز بیش از 100 هزار خودروی پیش‌فروش شده از سوی خودروسازان نیازمند 6 هزار میلیارد تومان نقدینگی است. به هر حال 2 خودروساز اصلی کشور با هدف تامین نیاز داخلی، در ماه‌های اخیر در چند مرحله اقدام به پیش‌فروش خودروهای خود کردند که بازه زمانی تحویل آنها یک سال به طول می‌انجامد؛ مجموع خودروهای پیش‌فروش شده به حدود یکصد هزار دستگاه می‌رسد.
آرش محبی‌نژاد در این باره گفته است: قطعه‌سازان در صورت تامین شدن بموقع قطعات مورد نیاز و ترخیص آنها از گمرک و همچنین فراهم شدن نقدینگی مورد نیاز، قادر به پاسخگویی به نیاز خودروسازان در برنامه پیش‌فروش‌ها خواهند بود. وی بیان داشت: در مجموع بیش از 18 هزار میلیارد تومان نقدینگی برای انجام فعالیت‌های جاری قطعه‌سازان مورد نیاز است که به دلیل عمل نکردن بموقع به تعهدات از سوی خودروسازان، تاکنون یک‌سوم این رقم معوق شده است. این مقام صنفی به افزایش قیمت قطعات خودرو اشاره کرد و گفت: طبق محاسبه‌های انجام شده، قیمت قطعات خودرویی به طور متوسط نسبت به پارسال باید دست‌کم 80 درصد افزایش داشته باشد تا بتوان این صنعت را سرپا نگه داشت. وی خاطرنشان کرد: البته با بخشی از این افزایش قیمت در نیمه نخست سال و طی مذاکره‌های انجام شده، موافقت شده است. محبی‌نژاد خواستار آن شد که دولت با در اختیار قرار دادن مواد اولیه ارزان یا ارز ارزان‌قیمت به قطعه‌سازان موافقت کند تا رشد قیمتی کمتری را در تولید قطعات و به تبع آن در تولید خودرو شاهد باشیم. وی در ادامه از چگونگی ترخیص قطعات از گمرک گلایه کرد و درگفت‌وگو با ایرنا افزود: این موضوع از طرف بانک‌ها و گمرک، سلیقه‌ای انجام می‌شود به طوری که برخی قادر به ترخیص قطعات شده اما برخی دیگر موفق نشده‌اند. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان یادآور شد: مواد اولیه مورد استفاده برخی قطعه‌سازان مصرف دوگانه دارد و علاوه بر قطعه‌سازی می‌توان در سایر صنایع آنها را به کار برد، با این حال بسیاری قطعه‌سازان مشمول پرداخت نکردن مابه‌التفاوت ارزی نشدند.
بنا به این گزارش، در ماه‌های گذشته صنایع خودرو و قطعه‌سازی کشور متاثر از مسائل ارزی و تحریم‌های خارجی بوده است؛ چندی پیش مقدمات ترخیص بخشی از قطعات مورد نیاز خودروسازان فراهم شد که به گفته فعالان این بخش می‌توان با استفاده از آنها نزدیک به 20 هزار دستگاه خودرو را تکمیل و روانه بازار کرد و تا حدودی از التهابات قیمتی موجود بازار خودرو کاست. آمارها نشان می‌دهد اکنون نزدیک به یکهزار و 500 قطعه‌ساز در زنجیره تامین داخلی حضور دارند. احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان کشور نیز در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد برای تولید خودروهای پیش‌فروش شده به متقاضیان، خودروسازان همچنین قطعه‌سازان با مشکل نقدینگی مواجه شوند؟ گفت: خودروسازان در گذشته برای تامین منابع مالی با دلار 4200 تومانی اقدام به گشایش اعتبار می‌کردند اما اکنون تامین اعتبار تولید خودرو باید با ارز 8800 تومانی انجام شود، در چنین شرایطی تولید‌کنندگان خودرو و در کنار آن قطعه‌سازان نیازمند منابع هنگفت مالی نسبت به گذشته هستند تا بتوانند تولید خودرو‌های پیش‌فروش شده را بدون مشکل به سرانجام برسانند.
وی با بیان اینکه سپرده‌گذاری برای گشایش تامین اعتبار توسط خودروسازان با ارز 8800 تومانی نسبت به گذشته بیش از 130درصد افزایش یافته و به نوعی با افزایش نرخ ارز نقدینگی نیز در این بخش 24 درصد افزایش یافته است، گفت: اکنون برای سپرده‌گذاری و تامین نیاز نقدینگی تولید خودرو باید بخش تسهیلات‌دهی هم به قطعه‌ساز و هم خودروساز که با کمبود نقدینگی مواجه‌اند افزایش یابد و همراهی لازم در این راستا انجام شود. دبیر انجمن خودروسازان کشور در پاسخ به دیگر سوال «وطن امروز» درباره اینکه متقاضیان خودرو، نگران این موضوع هستند که در صورت احتمال عدم تامین منابع مالی خودروسازان، آیا آنها با مشکل تحویل خودرو در زمان مقرر خواهند شد، گفت: برای تامین نقدینگی مورد نیاز تولید خودرو، دولت و شورای پول و اعتبار باید اقدامات خود را در مسیر افزایش سقف تسهیلات‌دهی به بخش تولید خودرو افزایش دهند تا چرخ این صنعت مهم برای تولید به چرخش در آید.
همچنین محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره تامین نقدینگی مورد نیاز خودروسازان برای تحویل خودرو‌های پیش‌فروش شده به مردم گفت: خودروسازان بی‌شک ابتدا با برنامه‌ریزی فکری به حال تامین منابع مالی برای تولید خودروهای پیش‌فروش شده کرده‌ و بعد اقدام به فراخوان برای ثبت‌نام خودرو کرده‌اند. وی افزود: اگر خودروسازان در تولید خودرو‌های پیش‌فروش شده با کمبود نقدینگی برای تولید مواجه شوند و نتوانند در زمان معین و پیش‌بینی شده، خودرو‌ها را به مردم تحویل دهند فاجعه است، بنابراین خودروسازان با برنامه‌ریزی اقدام به این کار کرده‌اند.


Page Generated in 0/0072 sec