printlogo


کد خبر: 200114تاریخ: 1397/7/22 00:00
مناظره موافقان و مخالفان طرح شفافیت آرای نمایندگان روز جمعه در تلویزیون برگزار شد
رأی 96 درصدی مردم به شفافیت مجلس

گروه سیاسی: شهریورماه گذشته طرح شفاف‌سازی آرا و فعالیت‌های نمایندگان در خانه ملت با بیش از 100 امضا به صورت طرح دوفوریتی تنظیم و تقدیم هیأت‌رئیسه شد. بر اساس طرحی که ارائه شده بود، هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ملزم شده بود طی مدت ۲ ماه پس از تصویب این قانون توسط مجلس شورای اسلامی و تایید آن توسط شورای نگهبان، از طریق ایجاد و راه‌اندازی سامانه‌ای جامع نسبت به علنی کردن و شفاف‌‌سازی فعالیت‌ها، حضور و غیبت، ماموریت خارجی و داخلی، مرخصی استحقاقی و استعلاجی و بدون حقوق، مشارکت یا عدم مشارکت در رای‌گیری و نوع رای نمایندگان اعم از موافق، مخالف یا ممتنع در صحن علنی مجلس با کمیسیون‌ها اقدام کند. در صورت تصویب این طرح، مشخص می‌شد رای نمایندگان به لوایح و طرح‌ها، تصویب برنامه‌ها، بررسی بودجه سالانه کشور، انتخاب وزیران، سوال و استیضاح چگونه بوده و در کدام مورد رای موافق، مخالف یا ممتنع داشته‌اند یا اصلا در رای‌‌‌گیری مشارکت داشته‌اند یا خیر. با این حال نمایندگان مجلس 14 شهریورماه امسال با 59 رای موافق، 108 رای مخالف و 5 رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر با فوریت طرح الحاق 2 تبصره به ماده 119 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که درباره شفافیت آرای نمایندگان بود، مخالفت کردند.
برنامه «مناظره» تلویزیون روز جمعه گذشته به بررسی همین طرح پرداخت. در این برنامه، نمایندگان موافق و مخالف مجلس به مناظره درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان پرداختند. احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم و عضو هیأت‌رئیسه مجلس و حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی به عنوان موافق و غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس و همچنین محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به عنوان مخالف در این برنامه حضور یافته و به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
ابتدا غلامرضا کاتب، رئیس کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: این طرح در کمیسیون آیین‌نامه مورد بحث قرار گرفته و تا الان هم 2 جلسه 2 ساعته را پیرامون گفت‌وگو در این زمینه داشته‌ایم. به گفته کاتب، بسیاری از مشکلات در مجلس وجود دارد که همکاران فرصت نمی‌کنند در رای دادن مشارکت داشته باشند و این درباره موافقان و مخالفان فرقی نمی‌کند. تاکیدی که مقام معظم رهبری دارند بر این است که نماینده باید در هر شرایطی در روند رای‌گیری شرکت داشته باشد، بویژه تا جایی که می‌تواند تلاش داشته باشد تا رای ممتنع نباشد؛ رای یا موافق باشد یا مخالف. 
در ادامه احمد امیرآبادی‌فراهانی، عضو هیات‌رئیسه مجلس به‌عنوان موافق طرح مطالبی را عنوان کرد و گفت: مهم‌ترین اطلاعات هر پارلمان آرای نمایندگان به لوایح، طرح‌ها، وزرای پیشنهادی، به همکاران خودشان برای عضویت در مجامع و مخالفت و موافقت، مشارکت و عدم مشارکت در رای‌گیری است، همچنین حضور و عدم حضور در مجلس نیز بسیار قابل توجه است. وی اضافه کرد: شفافیت آرای نمایندگان باعث می‌شود مردم نسبت به عملکرد وکلای خود مطلع شوند تا مبتنی بر آن نسبت به حضور یا عدم حضور آنها در دوره بعد یا مطالبه‌گری و درخواست از نماینده فعال شوند. امیرآبادی تاکید کرد: ارائه اطلاعات از طرف مجموعه حاکمیت به مردم، نمایندگان را مسؤولیت‌پذیر و پاسخگو می‌کند. در همه کشورهای دنیا اصل بر شفافیت آراست؛ در حالی که متاسفانه بعد از جابه‌جایی ساختمان پارلمان در جمهوری اسلامی ایران فرض بر مخفی بودن آرا شده است.
نماینده موافق طرح شفافیت آرای نمایندگان اضافه کرد: برداشت بنده از مواد 122، 123 و ۱۲۴ آیین‌نامه داخلی مجلس این است که اصل بر علنی بودن است و دستگاه الکترونیکی را فقط یک روش برای رای‌گیری می‌دانند نه برای مخفی‌کاری.
طرح شفافیت آرا پوپولیستی است!
در ادامه محمودی شاه‌نشین، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به‌عنوان مخالف طرح بیان کرد:  من امشب آمده‌ام تا بگویم در چهارشنبه چهاردهم شهریور برخلاف امضاهای جمع‌آوری شده برای طرح شفافیت آرای نمایندگان که قریب به ۱۶۰ و به قول دیگری تا ۲۰۰ امضا جمع‌آوری شد، چرا در رای‌گیری به یک فوریت آن از ۱۹۴ نماینده حاضر، ۱۰۸ نفر با آن مخالفت کردند و ۵ نفر رای ممتنع دادند. وی افزود: من خودم با اصل شفافیت موافقم و تعریف‌هایی که دوستان از شفافیت ارائه کردند را با جان و دل می‌پذیرم اما واقعیت این است که نگرانی‌ها از سوء‌استفاده‌ها، عوام‌فریبی‌ها و رفتارهای پوپولیستی که متاسفانه در کشور بشدت رونق پیدا کرده در این قضیه به چشم می‌خورد.
شفافیت آرا شروع کار است
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نماینده دیگری بود که در جایگاه موافق طرح صحبت‌ کرد و گفت: شفافیت آرا شروع بحث ما است و تصمیم داریم شفافیت را در همه ابعاد شروع کنیم و این کار را از خودمان آغاز می‌کنیم. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با بیان اینکه باید این کار از حقوق، اموال و فرزندان که کجا هستند و بعد با ورود شفاف به بقیه دستگاه‌ها ادامه پیدا کند، گفت: علت مطالبه ما برای شفاف‌سازی، میثاق ملی ما در قانون اساسی است، چون اگر به اصول مختلف قانون اساسی مراجعه کنیم می‌بینیم قانون اساسی حق شفافیت برای مردم را در جای جای قانون به رسمیت شناخته است. به گزارش آنا، حاجی‌دلیگانی اضافه کرد: کشور ما تاکنون چقدر هزینه محرمانگی را پرداخت کرده است؟ چرا نمی‌خواهیم دست از محرمانگی برداریم؟
59 رأی موافق به طرحی که 160 امضا داشت!
نمایندگان موافق و مخالف طرح شفافیت آرای نمایندگان در ادامه وارد بحث آزاد شدند.
در این بخش از مناظره حاجی‌دلیگانی در پاسخ به صحبت‌های محمود شاه‌نشین مبنی بر اینکه شبهه آن می‌رود این طرح به منظور تحت‌الشعاع قرار دادن مسائل سیاسی جاری کشور باشد، گفت: در مجلس نهم وقتی لایحه برنامه ششم به مجلس آمد، پایه این طرح ریخته و برنامه‌اش نوشته شد اما برای اینکه عمر مجلس نهم اجازه نداد، طرح در مجلس نهم نیمه‌کاره ماند. وی اضافه کرد: اینکه مطرح می‌کنید ۱۶۰ امضا برای طرح جمع شده بود، درست است. من ۱۳۰ امضا جمع کرده بودم و به آقای فتحی که از همکاران لیست امید هستند، مراجعه کردم و ۱۳۰ امضای شفافیت خود را به ایشان دادم و خواستم موضوع را مطرح کند و ایشان هم مطرح کرد. ما هم حمایت کردیم. آقای کواکبیان هم به عنوان موافق در این زمینه صحبت کرد، منتها به‌رغم اینکه ۱۶۰ امضا جمع شده بود، فقط ۵۹ رای مثبت داده شد که این موضوع خود دلیلی بر ضرورت شفافیت است. در ادامه امیرآبادی درخواست کرد صحبت‌ها درباره موضوع اصلی باشد و گفت: اصل ۸۶ قانون اساسی نمایندگان مجلس را در مقام ایفای وظایف در رأی خود کاملا آزاد می‌داند و می‌گوید نمی‌توان نمایندگان را به سبب نظراتی که در مجلس داشته‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی داده‌اند، تعقیب یا توقیف کرد.
چرا اصلاح‌‌‌‌‌‌طلبان به مناظره نمی‌آیند؟!
حاجی دلیگانی، عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین  شاه‌نشین را مورد خطاب قرار داد و گفت: شما در زمان رأی‌آوری در حوزه انتخابیه از شجاعت و گرفتن حقوق ملت صحبت می‌کنید؛ گرفتن حق مردم لازمه‌اش شجاعت است. به شما می‌گوییم آقای محمودی اجازه می‌دهید نام شما را به عنوان مخالف اعلام کنیم؟ می‌گویید من حجت شرعی دارم که به فلان مصوبه رأی ندهم و نمی‌خواهم رأیم برای مردم شفاف شود، چرا که در حوزه انتخابیه‌ام، هم اصولگرایان به من رأی داده‌اند و هم اصلاح‌طلبان و نمی‌خواهم رأیم برای مردم شفاف شود؛ خب! این یعنی نفاق. شاه‌نشین در پاسخ گفت: برخی شرایطی را در مجلس به وجود می‌آورند که نماینده‌ای که باید تمام توان خود را برای ایجاد وحدت کلمه و حل مشکلات اقتصادی و رفع بیکاری و مسائلی که به واسطه تحریم‌ها برای کشور به‌وجود آمده، بگذارد درگیر مسائل حاشیه‌ای می‌شود. امیرآبادی در پاسخ به وی بیان کرد: شما درباره طیف خاصی صحبت می‌کنید، این در حالی است که تمام طرح‌های اصولگرایان در مجلس طرح‌های اقتصادی است اما این امیدی‌ها هستند که در شرایط خاص اقتصادی کشور دغدغه‌شان ازدواج دختران و مسائلی از این دست است. برای همین مناظره بارها از دوستان اصلاح‌طلب مجلس دعوت شد شرکت کنند چرا نمی‌آیند؟ در ادامه حاجی‌دلیگانی با خطاب قرار دادن شاه‌نشین گفت: اگر نماینده‌ای شجاعت داشته باشد، همان حرفی را که در مجلس می‌زند، در میان مردم هم می‌زند. همین یعنی شفافیت و این شفافیت اعتماد عمومی را به نظام، حکومت و مجلس بیشتر می‌کند.
شفافیت آرا منع قانونی ندارد
در ادامه کاتب اظهار کرد: مردم باید آگاه شوند که آیا محدودیت قانونی برای اعلام شفاف رای وجود دارد یا خیر؟ که باید خدمت مردم اعلام کنم طبق ماده ۱۲۲، ما هیچ منع قانونی برای اینکه آرای‌مان اعلام شود نداریم. امیرآبادی در ادامه در پاسخ به کاتب گفت: ۱۳۳ نماینده رسما اعلام کردند رای‌شان در CFT شفاف شود که یکشنبه این پیشنهاد را در هیات‌رئیسه مطرح کردم و اکثریت اعضای هیات‌رئیسه به آن رای مخالف دادند.
کاتب خطاب به امیرآبادی تصریح کرد: صحبت این است که چه نوع رای‌هایی لازم است علنی شود. آیا مردم می‌خواهند نمایندگان‌شان همه آرای‌شان علنی باشد؟ در این زمان امیرآبادی و حاجی‌دلیگانی توأمان تاکید کردند که باید رای نمایندگان در همه موارد شفاف باشد و محدودیتی در این زمینه نباشد.
امیرآبادی در ادامه گفت: نمایندگانی که در مجلس با شفافیت مخالفت می‌کنند چند گروهند؛ برخی می‌گویند اگر به حرف حزبی که ما را به مجلس فرستاده توجه نکنیم از پشتیبانی آنان محروم خواهیم شد. دسته دوم فراکسیون‌های داخل مجلس هستند که از ترس وزرا، آرای خودشان را مخفی می‌کنند چرا که شاید بخواهند برای قشر خاصی رای بگیرند اما به نظر بنده شفافیت آنقدر ارزش دارد که ما اینقدر هزینه برایش پرداخت کنیم، چرا که حق مردم است بدانند موضع نماینده چیست و با چه موضعی برای آنان تصمیم می‌گیرد. در انتهای برنامه و پس از صحبت‌‌های موافقان و مخالفان این طرح، نتیجه پاسخ مخاطبان به این سوال برنامه مناظره که «آیا با تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس موافقید؟» منتشر شد که طی آن 96 درصد مخاطبان این برنامه به موافقت با این طرح رای دادند.


Page Generated in 0/0075 sec