نماینده کانون کامیونداران در کارگروه تن بر کیلومتر با اعلام اینکه با تصویب محاسبه کرایه حمل کامیونداران بر اساس تن بر کیلومتر، ۴۰ سال مناقشه رانندگان، صاحبان بار و شرکتهای حملونقل به پایان رسید، گفت: این اقدام با همت ویژه سازمان راهداری و حملونقل جادهای انجام شده است. مالک نخعی در گفتوگو با تسنیم، با یادآوری اینکه 12 نفر به صورت مستقیم از سازمان راهداری و وزارت راهوشهرسازی در این قضیه دخیل بودند، افزود: عدم عدالت در توزیع بار، عدم بهرهمندی راننده در زمان حمل بار از کرایه، عدم پرداخت کرایه رانندگان و... از جمله مشکلات رانندگان است. وی تصریح کرد: شرکتها، نهادهای زائدی هستند که فقط بخشی از کرایه کامیونداران را به عنوان کمیسیون دریافت کرده و هیچ کاری برای آنها انجام نمیدهند. اگر من راننده 100 روز در مرز بخوابم شرکت هیچ تعهدی ندارد. شرکتها قبل از عملیات حمل بار، کارمزد خود را دریافت میکند و هیچ مسؤولیتی را در قبال رانندگان نمیپذیرند. وی با بیان اینکه شرکتها رانتخوار هستند، گفت: متاسفانه برخی شرکتها به جای 10 درصد سهم کمیسیون تا 60 درصد از کرایه رانندگان را برمیدارند. وی با بیان اینکه بیشترین شرکتهای متخلف مربوط به تهران هستند، اظهار کرد: برخی شرکتهای تهرانی میزها را اجاره دادهاند، کمیسیون خود را دریافت میکنند اما متصدی را آزاد گذاشتهاند تا هر چه میتواند از راننده بکند. وی یادآور شد: شرکتها برای فرار از پیگیری تخلفات، کمیسیون را به صورت نقدی از رانندهها دریافت میکنند و اجازه استفاده از دستگاه پوز را نمیدهند. وی با انتقاد از عملکرد برخی شرکتهای دولتی اظهار کرد: شرکتهای دولتی مانند پتروشیمیها، صنایع فولادی و شرکت مادر تخصصی بازرگانی ایران حمل بار خود را به صورت نسیه انجام میدهند. وی تاکید کرد: کامیونداران به دنبال تعادلبخشی در حملونقل بار کشور هستند.