printlogo


کد خبر: 200127تاریخ: 1397/7/22 00:00
نامه‌ای به هیأت نظارت بر مطبوعات

دبیر محترم هیأت نظارت بر مطبوعات
با سلام و احترام
در پاسخ به نامه شماره 339891/97  مورخ 17/7/1397 درباره تذکر به روزنامه «وطن‌امروز» موارد ذیل جهت اطلاع تقدیم می‌شود:
۱- روزنامه «وطن‌امروز» که حاصل تلاش‌های جمعی از جوانان انقلابی است، از نخستین روز انتشار، حرکت در مسیر اصول انقلاب اسلامی و پاسداری از این اصول، افزایش آگاهی جامعه، افشای توطئه‌های دشمنان، توجه به مشکلات کشور و مردم و ارائه راهکار برای حل این مشکلات و نیز حمایت از ارکان مختلف نظام را سرلوحه کار خود قرار داده و در این مسیر همه فشارها، تهدیدها و سختی‌ها را به جان خریده است. عملکرد 10 ساله «وطن‌امروز» در مقابل دیدگان جامعه است و ما در این مسیر ضمن تاکید بر همه اصول و آرمان‌های ذکرشده، همواره عمل به قانون و حرکت در چارچوب مقررات را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم و همچنان بر این مسیر پافشاری خواهیم کرد.
۲- «وطن‌امروز» به علت مسیری که برای خود انتخاب کرده است همواره تحت فشار دولتی‌ها بوده و بویژه در دوران دولت‌های یازدهم و دوازدهم به بهانه‌های مختلف و اغلب واهی راهی دادگاه شده است. یکی از مهم‌ترین ابزارها در این راه، هیات نظارت بر مطبوعات بوده که با توجه به اینکه اکثریت اعضای آن را نمایندگان و حامیان دولت تشکیل می‌دهند، ده‌ها مورد تذکر و شکایت درباره مطالب منتشرشده در روزنامه «وطن‌امروز» و البته سایر رسانه‌های انقلابی و منتقد دولت صورت گرفته است.
(و البته اینها غیر از شکایاتی است که از سوی ریاست‌جمهوری و سایر وزارتخانه‌ها و بخش‌های دولت از روزنامه طرح می‌شود). به نظر می‌رسد اعضای غیردولتی هیات نظارت بر مطبوعات که فقط از نظر کمیت در اقلیت هستند با این رویه کلی موافقت نداشته باشند. یکی از موارد عجیب در هیات نظارت بر مطبوعات، حضور نماینده مدیران مسؤول (که به طور طبیعی باید مدافع حقوق رسانه‌ها در هیات نظارت باشد) در کسوت قائم‌مقام وزیر ارشاد است. یعنی نماینده رسانه‌ها عملا تبدیل به نماینده دولت و مجری اوامر دولتیان شده است و البته این فرد خود منتسب به رسانه‌ای است که بارها مستحق دریافت تذکر و شکایت بوده است. همچنین مدیرعامل خبرگزاری دولت به عنوان نماینده وزارت علوم در هیات نظارت بر مطبوعات نسبت به سایر رسانه‌ها اعلام و اعمال نظر می‌کند و البته نماینده مجلسی که خود مدیرمسؤول یک روزنامه است. برخوردهای غیرمنطقی و جانبدارانه، تبعیض‌آمیز، سیاسی و از روی عصبانیت طیف دولتی هیات نظارت بر مطبوعات نسبت به روزنامه «وطن‌امروز» در طول سال‌های گذشته جریان داشته به گونه‌ای که هم‌اکنون ۱۰ مورد شکایت از روزنامه از طرف این هیات در دادسرای فرهنگ و رسانه در حال رسیدگی است. این موارد غیر از ده‌ها تذکر و شکایتی است که در سال‌های گذشته به طور مرتب مطرح و تعیین تکلیف شده است. این برخوردها در حالی است که رسانه‌های حامی دولت و روزنامه‌های زنجیره‌ای در حاشیه امنی به سر می‌برند که حتی اگر مطالبی خلاف امنیت ملی منتشر کنند نه تذکری می‌گیرند و نه شکایتی از آنان مطرح می‌گردد و نکته جالب‌تر اینکه تذکرات و شکایت‌های هیات نظارت بر مطبوعات درباره «وطن‌امروز» همواره در سطح گسترده و اغلب توسط رسانه‌های حامی دولت منتشر می‌شود و حتی اگر در مواردی خاص تذکری به رسانه‌های حامی دولت داده شده باشد هرگز رسانه‌ای نشده است. از این دست رفتارهای تبعیض‌آمیز فراوان است که قطعا شما بیشتر و بهتر در جریان هستید. در مورد اخیر نیز هیات نظارت بر مطبوعات با عجله‌ای بسیار عجیب در همان روز انتشار و ساعتی پس از آغاز کار اداری، روزنامه را بررسی و در همان روز تذکر و طرح شکایت را رسانه‌ای کرد. سوال این است که آیا در همه موارد شما با این سرعت اقدام می‌کنید؟ آیا درباره مطالب خلاف امنیت ملی که در رسانه‌های چند تن از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات منتشر شد نیز همین گونه تذکر دادید؟ چرا درباره انواع تهمت‌ها به نظام اسلامی در رسانه‌های زنجیره‌ای سکوت عامدانه اختیار می‌کنید؟ به نظر طیف دولتی هیات نظارت بر مطبوعات، تخریب مناسبات دو ملت ایران و عراق و کمک به پروسه تحریم ملت ایران حتی قابل دریافت تذکر هم نیست؟ اینها تنها نمونه‌ای از رفتار تبعیض‌آمیز هیات نظارت بر مطبوعات است.
۳- برخی از شکایت‌ها و تذکرات هیات نظارت به «وطن‌امروز» که دستپخت طیف دولتی این هیات است تعجب‌برانگیز و در مواردی مایه تمسخر اهالی رسانه شده است. به طور مثال شکایت از تیترهای «بیمار سعودی» و «خبر مرگش» یا مطالبی کاملا تحلیلی درباره مسائل مربوط به سیاست خارجی و در نمونه‌ای جدید شکایتی از مطلب روزنامه با عنوان «روشنفکر یعنی جلال، روحانی یعنی طالقانی»؛ در این مورد هیات نظارت بر مطبوعات، صرفا به علت وجود عبارت «روحانی» آن را توهین به رئیس‌جمهور برداشت و «وطن‌امروز» را دادگاهی کرده است در حالی که نویسنده در این مطلب ویژگی‌های روحانی و روشنفکر واقعی را بیان کرده است. به نظر می‌رسد طیف دولتی هیات نظارت بر مطبوعات به علت رفتارهای غیرقانونی در بسیاری از این موارد باید به جای رسانه‌های انقلابی در دادگاهی پاسخگوی عملکرد خود باشد.
۴- این فشارهای بی‌سابقه آن هم در دولتی که از بستن دهان منتقدان به خدا پناه برده بود و درباره مطالبی که اصولاً در راستای وظیفه خطیر مطبوعات در نظام اسلامی منتشر شده است علاوه بر سیاسی‌کاری و عدم تشخیص صحیح موضوعات رسانه‌ای از سوی طیف دولتی هیات نظارت بر مطبوعات، نشان‌دهنده حرکتی هدفمند برای تحت فشار قرار دادن و تغییر رویه روزنامه «وطن‌امروز» در انجام رسالت مطبوعاتی و انقلابی خود است. بدین‌وسیله تاکید می‌نماید این فشارها و برخوردهای سیاسی و غیرقانونی نه‌تنها ما را در انجام رسالت خود متزلزل نخواهد کرد بلکه در ادامه این مسیر مصمم‌تر خواهد نمود و این اقدامات طیف دولتی هیات نظارت بر مطبوعات تنها گوشه‌ای از واقعیت‌ها و نگاه این دولت به منتقدان و نحوه بستن دهان آنان با هر روش غیراخلاقی و غیرقانونی را به نمایش خواهد گذاشت.
۵- درباره تذکر مطرح‌شده در نامه جنابعالی نیز متاسفانه همانند دفعات قبل شاهد برداشت غلط و سیاسی طیف دولتی هیات نظارت بر مطبوعات هستیم و با وجود اینکه تیتر، عکس و متن گزارش اشاره مشخصی به فرآیند تصمیم‌گیری درباره مطالب مهمی چون برجام و لایحه CFT دارد و آن را باج‌دهی به غرب تعبیر کرده، متاسفانه تیتر «عابرباج» توهین به رئیس مجلس شورای اسلامی برداشت شده است. توضیحات کامل درباره این برداشت محیرالعقول در دادسرای فرهنگ و رسانه ارائه خواهد شد، چرا که امیدی به نتیجه‌بخش بودن توضیحات نداریم.
۶- تاکید می‌نماید ادامه این رویه ناصواب از سوی هیات نظارت بر مطبوعات قطعا بیش از پیش توخالی بودن شعارهای این دولت در بخش فرهنگ و رسانه‌ها و برخورد با منتقدان را آشکار خواهد کرد همچنان که تاکنون جامعه و حتی حامیان پشیمان دولت، توخالی بودن شعارها در بخش‌های اقتصاد، سیاست و تعامل با جهان را با همه وجود درک کرده‌اند.
روزنامه «وطن‌امروز»


Page Generated in 0/0057 sec