printlogo


کد خبر: 200132تاریخ: 1397/7/22 00:00
تشریح!
انتشار جزئیات لحظات حضور و قتل جمال خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول براساس فایل صوتی دستگاه اطلاعاتی ترکیه

2 روزنامه  نزدیک به حزب حاکم ترکیه در ادامه افشاگری درباره ماجرای ناپدید شدن روزنامه‌نگار مشهور در کنسولگری سعودی در استانبول، از وجود شواهدی تکان‌دهنده در این‌باره خبر دادند. روزنامه ینی‌شفق، دیروز وعده دستگاه اطلاعاتی ترکیه درباره انتشار ماوقع اتفاقات درون کنسولگری سعودی در روز دوم اکتبر همزمان با حضور جمال خاشقجی در آن را عملی کرده و دست به انتشار یک فایل صوتی تکان‌دهنده زد که در آن صداهای ضبط شده از داخل این ساختمان به این صورت قابل تشخیص هستند: ورود خاشقجی به اتاق محمد الکاتبی، کنسول عربستان، صحبت عادی او با کنسول، ورود 2 نفر به اتاق، درگیری فیزیکی، ضربات مهلک و دستگیری روزنامه‌نگار عربستانی، مقاومت و فریادهایش برای کمک، انتقال به طبقه ۲، استفاده از داروی مخدر، انتقال به طبقه۳، قتل خاشقجی، خروج تیم اول، ورود تیم دوم و پاکسازی، ورود پزشک متخصص تشریح جسد، تکه‌تکه کردن جسد با اره مخصوص استخوان.
روز جمعه روزنامه واشنگتن‌پست  در گزارشی از انتشار قریب‌الوقوع مستندات صوتی و تصویری دولت ترکیه درباره شکنجه و قتل خاشقجی توسط تیم ویژه اعزامی ریاض به استانبول خبر داده بود.
این روزنامه آمریکایی نوشته بود آنکارا این اطلاعات را با دولت دونالد ترامپ در میان گذاشته اما کاخ سفید واکنشی به آنها نشان نداده است. در نتیجه روزنامه ینی‌شفق که توسط یکی از حامیان پرنفوذ اردوغان اداره می‌شود اقدام به انتشار آنها کرده است.  این روزنامه همچنین فاش کرده که چند تن از 15 مامور سعودی  در این جنایت که دیلی صباح، دیگر روزنامه نزدیک به دولت ترکیه هویت آنها را فاش کرده بود در حقیقت کسانی نیستند جز محافظان شخصی محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی.
روزنامه دیلی صباح دیروز نیز برای آنکه از رقیب خود عقب نماند در گزارشی مدعی شد ساعت «اپل» جمال خاشقچی یکی از ابزار شنود میت (سازمان اطلاعاتی ترکیه)  در لحظات شکنجه، قتل و مثله شدن جسد خاشقجی توسط ماموران سعودی بوده است. بر این اساس تیم ترور سعودی، تلاش کرده برخی از فایل‌های ضبط شده به صورت صوتی و تصویری توسط ساعت خاشقچی را پاک کند اما از آنجا که این فایل‌ها مستقیما در فضای ابری اپل ذخیره شده‌اند آنها نتوانسته‌اند سند جنایت خود را از بین ببرند و حال فایل‌های ساعت خاشقچی در اختیار مقامات ترکیه قرار گرفته است.
دسترسی به این فایل‌ها از طریق استفاده از اثر انگشت خاشقچی صورت گرفت اما نسخه‌ای از آنها نیز در حافظه سرویس ذخیره اطلاعات «آی‌کلود» نگهداری می‌شود که قطعا مقامات آمریکایی نیز آنها را در اختیار دارند.
شبکه سی‌ان‌ان جمعه شب اعلام کرد فایل‌های صوتی و تصویری یادشده شوکه‌کننده هستند و همه جزئیات قتل فجیع خاشقجی توسط فرستادگان بن‌سلمان را تایید می‌کنند. علاوه بر این، یک منبع ترکیه‌ای که از نتایج بازجویی‌های یک هفته اخیر مطلع بوده اعلام کرده است که یک آژانس اطلاعات غربی، به ادله و مدارکی دست یافته که از درگیری داخل کنسولگری پس از ورود به داخل این ساختمان در روز دوم اکتبر خبر می‌دهد.
در همین راستا، مجتهد، افشاگر توئیتری مشهور عربستانی در جدیدترین پست خود فاش کرد که بن‌سلمان، تمام کسانی را که در قتل  خاشقجی مشارکت داشتند یا چیزی از این موضوع می‌دانند، مخفی کرده است. او نوشت: «15 نفری که ترکیه اسامی آنها را اعلام کرد، در حبس به‌سر می‌برند و بقیه مشارکت‌کنندگان در این حادثه، مجبور شده‌اند در خانه‌های‌شان بمانند». مجتهد در همین باره به غیبت 3‌روزه «سعود القحطانی» مشاور دربار پادشاه سعودی در شبکه اجتماعی توئیتر نیز اشاره کرد. همچنین روزنامه فرامنطقه‌‌ای «رای‌الیوم» بازگشت «خالد بن‌سلمان» سفیر سعودی در واشنگتن و برادر ولیعهد به عربستان را به‌مثابه عملیات استتار و با هدف مخفی شدن از دایره تحولات شتابنده مرتبط با پرونده ترور روزنامه‌نگار مشهور دانست.
انکار ابلهانه بن‌سلمان
با اینکه انتشار مسلسل‌وار این مستندات علیه ولیعهد سعودی او را در وضعیت بغرنجی در سطح افکار عمومی جهانی قرار داده است، محمد بن‌سلمان همچنان به سیاست انکار ابلهانه اصل قضیه ادامه می‌دهد.  او با «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد «دونالد ترامپ» تماس تلفنی برقرار کرده و دست‌داشتن ریاض در ناپدیدشدن روزنامه‌نگار عربستانی را منکر شده است.  طبق گزارش کاخ سفید، بن‌سلمان حرف‌هایی مشابه نیز در تماس با «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ایالات متحده زده است.  اما مضحک‌تر اینکه بعد از انتشار آن همه عکس و صوت و فیلم درباره ورود خاشقجی به کنسولگری سعودی در استانبول و شکنجه و قتل وی در آنجا، بن‌سلمان در گفت‌وگوی جدید خود با بلومبرگ، تنها رسانه غربی که در ماه‌های اخیر اجازه دسترسی مستقیم به او را داشته، مدعی شده که جمال خاشقجی اصلا در آنجا حضور نداشته است!
آینده مبهم ولیعهد سعودی
اما نشریه فارین پالیسی در تحلیلی بر آخرین وضعیت ولیعهد سعودی تحت رسوایی‌های اخیر حتی احتمال برکناری او از تاج و تخت یا ترورش توسط مخالفان را مطرح کرد.  این مجله ضمن بررسی ناکامی بن‌سلمان در اصلاح شرایط اقتصادی نوشت: «در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در نوامبر آینده اکثریت آرا را کسب کنند، چه بسا برخی توافقنامه‌های فروش سلاح به عربستان به حالت تعلیق درآید که این امر ممکن است ناکامی برای محمد بن‌سلمان به شمار آید». بروس ریدل، مشاور 4 رئیس‌جمهور آمریکا از زمان بوش پدر تا اوباما نیز گفته است: «ولیعهد سعودی همچنان از حمایت پدرش برخوردار است.  این امر قطعی است اما اینکه بن‌سلمان از تاج و تخت کنار زده شود یا ترور شود، غیرمنتظره نخواهد بود». با این وجود پیش‌بینی نمی‌شود که دولت ترامپ کار زیادی درباره رسوایی خاشقجی انجام دهد، زیرا او اساسا به حقوق انسانی اهمیت نمی‌دهد، بلکه موضوع قراردادهای میلیاردی سلاح در میان است.
ژست مزورانه آمریکایی‌ها
اگرچه  بسیاری از موسسات و سرمایه‌گذاران بزرگ و روزنامه‌نگاران آمریکایی در ابتدا مدعی شدند ریاض را تحریم خواهند کرد که این موضوع ممکن است پروژه‌های بن‌سلمان در تحقق چشم‌انداز اقتصادی خود و احداث شهر مدرن نئوم را در معرض خطر قرار دهد اما اظهارات تکمیلی آنها نشان می‌دهد این مواضع ژستی مزورانه بوده است. حتی با آنکه ترامپ در جدیدترین اظهارنظرش درباره قتل خاشقجی  در مصاحبه با برنامه «60 دقیقه» شبکه خبری «سی‌بی‌اس» وعده داده که در صورت اثبات قتل روزنامه‌نگار عربستانی واشنگتن‌پست توسط رژیم سعودی، آنها مجازات می‌شوند، تاکید کرده است:«ما به نحوی سعودی‌ها را مجازات می‌کنیم که قراردادهای سرمایه‌گذاری میان 2 کشور لطمه نبیند!»
این در حالی است که ترامپ تاکنون حتی زیر بار نتایج تحقیقات دستگاه قضایی و بزرگ‌ترین سازمان‌های امنیتی آمریکا نیز نرفته، پس چگونه می‌خواهد تحقیقات دولتی خارجی مثل ترکیه درباره قتل خاشقجی توسط دوست نزدیکش، بن‌سلمان را بپذیرد؟ در حالی که حمایت ترامپ از ولیعهد جنایتکار سعودی طبق تاکید او بر ادامه فروش صدها میلیارد دلاری تسلیحات به عربستان همچنان برقرار است، ارنست مونیز وزیر سابق انرژی آمریکا و تیم براون و سام التمن، از سرمایه‌گذاران آمریکایی اعلام کرده‌اند نقش مشورتی خود در پروژه نئوم را متوقف می‌کنند که شاید این هم به سرنوشت شهرهای صنعتی نیمه‌کاره دیگر نظیر شهرک ملک عبدالله در ریاض دچار شود.  اما با گذشت 24 ساعت از موضع‌گیری‌های مشابه، کسانی مثل استیو منوچین، خزانه‌دار آمریکا و بانک‌های بزرگ وال استریت، همگی بر عدم پیوستن به بایکوت اجلاس سرمایه‌گذاری در عربستان که قرار است 23 اکتبر در ریاض برگزار شود تاکید کردند.  اگرچه رسانه‌هایی مثل نیویورک‌تایمز، اکونومیست، سی‌ان‌ان، فایننشنال تایمز و سی‌ان‌بی‌سی در کنار شرکت‌هایی چون ویاکوم و اوبر مناسبت‌های مربوط به رژیم سعودی را تحریم کرده‌اند اما به گزارش رویترز، هنوز مسؤولان اجرایی هیچ یک از نهادهای مالی بزرگی که قرار بوده در رویداد «اف‌ای آی» یا «گشایش سرمایه‌گذاری آینده» که به نشست «داووس صحرا» مشهور شده شرکت کنند، انصراف خود را اعلام نکرده‌اند. 
البته انصراف «جیم یونگ کیم» رئیس کره‌ای بانک جهانی از اجلاس مزبور قطعی شده و در هر صورت قتل فجیع خاشقجی می‌‌تواند مانع بزرگی در مسیر جذب سرمایه‌های داخلی و بین‌المللی برای پروژه 2030 بن‌سلمان قلمداد  شود.  ضربه دیگری که به صندوق سرمایه‌گذاری عربستان وارد شده، تصمیم سرمایه‌گذاران خارجی مبنی بر لغو قراردادهای خود با عربستان یا توقف مذاکرات‌شان با این کشور درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های احتمالی آینده است. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت‌های روابط عمومی هارپر گروپ و ویرجین گروپ اشاره کرد که مذاکراتی را با عربستان درباره صندوق سرمایه‌گذاری‌های عمومی انجام داده بودند تا سرمایه‌گذاری‌های احتمالی به ارزش یک میلیارد دلار در این کشور انجام دهند.


Page Generated in 0/0096 sec