printlogo


کد خبر: 200133تاریخ: 1397/7/22 00:00
رئیس‌جمهور فرانسه با وجود تلاش برای اختلاف‌افکنی در ایران اما ادعای وزارت خارجه و سازمان اطلاعات کشورش مبنی بر تلاش تهران برای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین را رد کرد
عقب‌نشینی خروس
آقای مکرون! منافقین در پاریس چه می‌کنند؟

گروه سیاسی: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در تازه‌‌‌‌‌ترین اظهارات خود درباره اتهام دروغ تلاش ایران برای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین، اظهارات وزیر خارجه خود درباره دست‌داشتن وزارت اطلاعات ایران در این ماجرا را پس گرفت اما در عین حال برای آنکه همچنان ایران را متهم کند، مدعی شد «برخی گروه‌ها» در ایران پشت‌پرده این اقدام بوده‌‌‌اند.
امانوئل مکرون روز جمعه در گفت‌وگو با فرانس24، درباره ادعای کشورش و برخی دیگر کشورهای اروپایی مبنی بر تلاش ایران برای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین در پاریس گفت: «همانطور که می‌دانید، ساختار قدرت در ایران برخی اوقات به قسمت‌های مختلفی تقسیم می‌شود و من نمی‌توانم بگویم دستور طرح این حمله از راس قدرت آمده است یا ساختار امنیتی یا یک بخش دیگر».
به گزارش «وطن‌امروز»، اظهارات مکرون رسما به معنای عقب‌نشینی فرانسه از موضع پیشین خود درباره دست داشتن دولت ایران در ماجرای ادعای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین در پاریس است. پیش از این وزارت خارجه فرانسه رسما وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی را متهم به تلاش برای بمب‌‌گذاری در همایش تروریست‌‌های منافقین کرده بود.
وزارت خارجه فرانسه 2 اکتبر (10 مهر) وزارت اطلاعات ایران را متهم به تلاش برای اقدام تروریستی در همایش تروریست‌‌های منافقین در پاریس کرد. دیپلمات‌‌های فرانسوی به خبرگزاری فرانسه گفتند: «مدیر عملیات در وزارت اطلاعات ایران دستور آن حمله را داده بود».
سازمان اطلاعات فرانسه نیز همان زمان مدعی شد: «بدون هیچ تردیدی وزارت اطلاعات ایران در اقدام به بمب‌گذاری در گردهمایی مجاهدین خلق در پاریس دست داشته است».
پس از آن بود که فرانسه اموال وزارت اطلاعات ایران در این کشور را توقیف کرد. گفته شده 2 ایرانی در ارتباط با این ماجرا دستگیر شده‌اند که البته بر اساس اظهارات، یکی از این 2 نفر همان اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایرانی است.
این موضع رسمی فرانسه در قبال ماجرای ادعای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین در پاریس بود. ادعایی که هنوز هیچ سندی درباره درستی آن منتشر نشده و صرفا در حد ادعا باقی مانده است.
حالا اما امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه مواضع وزارتخانه‌ها و سازمان‌‌های رسمی دولتش را پس گرفته و می‌گوید نه دولت روحانی و نه وزارت اطلاعات ایران در این ماجرا دست نداشته‌اند.
مکرون البته برای آنکه همچنان اهرم فشار را علیه ایران نگه دارد، مدعی شد برخی گروه‌ها و جناح‌‌های دیگر در ایران پشت پرده این ماجرا بوده‌‌‌اند. این در حالی است که به غیر از کادر وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات، اساسا هیچ جریان و جناحی امکان حضور در پوشش دیپلماتیک در سفارتخانه‌‌های ایران در اروپا را ندارد. بنابراین اگر ایران تلاش داشته در همایش منافقین بمبی منفجر کند، قاعدتا این اقدام نمی‌توانست خارج از مجاری دولتی و بدون اراده دولتی انجام شود. اما از آنجا که حالا خود فرانسوی‌ها نیز پی به دروغ بودن این ادعا برده‌اند، ناگزیرند این ادعا را پس بگیرند اما در عین حال برای حفظ پرستیژ خود، مدعی شده‌‌اند برخی جریان‌‌های غیردولتی پشت‌پرده اقدام برای بمب‌‌گذاری در همایش تروریست‌‌های منافق در پاریس هستند.
البته به نظر می‌رسد اظهارات مکرون با فرانس 24 باید بیشتر به معنای عقب‌نشینی این کشور از ادعای خود علیه ایران تفسیر شود. کارشناسان می‌گویند  این موضوع یعنی عقب‌نشینی فرانسه از ادعای پیشین خود درباره تلاش ایران برای بمب‌‌گذاری در همایش منافقین، اگر از سوی وزارت خارجه ایران بدرستی فهم شود، می‌تواند منجر به آزادی اسدالله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی شود.
تروریست‌ها زیر بال خروس
اما اظهارات مکرون و عقب‌نشینی آشکار او از موضع پیشین کشورش علیه ایران، در حالی است که این کشور سال‌هاست پناهگاه منافقین و تروریست‌‌های ضدایرانی شده است. مکرون روز جمعه درباره یک ادعا درباره تلاش برای بمب‌‌گذاری در همایش «یک گروهک تروریستی» اظهارنظر کرده است. گروهک تروریستی منافقین از بی‌رحم‌‌‌‌‌ترین گروهک‌‌های تروریستی قرن بوده و هست و جنایت‌‌های آنها در به خاک و خون کشیدن مردم مظلوم ایران طی سال‌های اخیر از سوی گروهک‌های تروریستی دیگر همانند داعش و النصره، تقلید شده است. شدت جنایت‌‌های منافقین به گونه‌ای بوده که پیش از این نام آنها در فهرست گروه‌‌های تروریستی اتحادیه اروپایی قرار داشت اما 7 سال قبل اتحادیه اروپایی نام این گروهک تروریستی را از فهرست گروه‌‌های تروریستی خود خارج کرد؛ اقدامی که به اعتقاد کارشناسان در راستای افزایش فشار به ایران تلقی می‌شود. تروریست‌‌های فرقه رجوی اکنون هر ساله در پاریس همایش برگزار می‌کنند و دولت فرانسه نیز امکانات ویژه‌ای برای این تروریست‌ها اعم از اسکان، اعطای بودجه و امکان شرایط برای جمع‌آوری اعانه از سوی عوامل این گروهک فراهم آورده است. البته همایش امسال این گروهک تروریستی با حضور برخی مقامات فرانسوی نیز برگزار شد که حکایت از حمایت همه جانبه دولت فرانسه از این تروریست‌ها دارد. یکی از میهمانان همایش منافقین، برنار کوشنر، وزیر سابق خارجه فرانسوی‌ها بوده است. موضوعی که نشان می‌دهد گروهک منافقین یک اهرم مهم در راهبردهای دیپلماتیک کاخ الیزه است. البته به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، تقویت منافقین در شرایط فعلی، نشان‌دهنده همنوایی اروپا با آمریکا در راستای راهبردهای ترامپ علیه ایران است. در حالی که موعد ارائه تضمین‌ها و راهکارهای عملی اروپا برای متقاعد شدن ایران به ماندن در برجام فرا می‌رسد، اروپایی‌ها در حال تقویت منافقینی هستند که محور و تکیه‌گاه پروژه ترامپ برای ایجاد ناامنی در ایران هستند. به عبارتی اروپایی‌ها هم تلاش می‌کنند صرفا با امتیاز خرید نفت ایران، هم همچنان هدف مهم تعطیلی برنامه هسته‌ای ایران را محقق شده ببینند و هم از سوی دیگر در برنامه ترامپ برای ایجاد ناامنی در ایران برای دادن امتیازات بیشتر مشارکت کنند. یکی از وجوه این مشارکت، تقویت و امیددهی به منافقین است که در پروژه ترامپ برای ناامن کردن ایران، نقش محوری دارند. همین رفتار غیرصادقانه اروپا باعث شده اهالی رسانه در ایران اروپا را رفیق برجام و شریک ترامپ و تروریست‌ها لقب بدهند.

اروپا بابت خرید نفت، پولی به ایران نمی‌دهد؟!
یک منبع در بانک مرکزی اروپا می‌گوید کشورهای اروپایی مشورتی با این بانک درباره طرح جدید اتحادیه اروپایی درباره برجام انجام نداده‌اند. یک روزنامه مستقر در بروکسل در گزارشی به وضعیت مبهم حقوقی مکانیسم ویژه اتحادیه اروپایی برای پرداخت پول به ایران بعد از اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا پرداخته است. روزنامه «بروکسل‌تایمز» در این مطلب نوشته «وضعیت حقوقی مکانیسم پرداختی اتحادیه اروپایی برای تجارت با ایران هنوز مبهم است». یک منبع در بانک مرکزی اروپا به بروکسل‌تایمز گفت تاکنون هیچ رایزنی رسمی درباره این طرح با بانک مورد نظر انجام نشده است. این منبع گفت: «معمولاً با ما درباره اقدامات حقوقی مربوط به بخش مالی مشورت می‌شود اما در سایر مسائل قانونگذاری و طرح‌هایی که خارج از فرآیند تصمیم‌گیری اتحادیه اروپایی هستند نیازی به مشورت ما نیست. از آنجا که مکانیسم ویژه پرداختی قرار نیست بانک باشد، نیاز به مجوزهای بانکی از بانک مرکزی هم ندارد. این مرکز ظاهراً قرار است به عنوان یک مرکز تهاتر کار کند و در آن، نفت ایران با کالاهای اروپایی مبادله شود. برخی تحلیلگران تردید دارند که این مکانیسم ویژه کارآیی داشته باشد، زیرا باز هم شرکت‌های اروپایی بابت مبادله با ایران تحت تحریم قرار خواهند گرفت.


Page Generated in 0/0123 sec