printlogo


کد خبر: 200141تاریخ: 1397/7/23 00:00
سخنگوی قوه‌قضائیه از دستگیری 196 اخلالگر اقتصادی و ارزی و صدور احکام مفسدان خبر داد
گزارش برخورد با مفسدان اقتصادی

سخنگوی قوه‌قضائیه روز گذشته گزارش جدیدی از دستگیری اخلالگران بازار ارز ارائه و جزئیاتی از احکام مفسدان اقتصادی را تشریح کرد. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای از دستگیری 196 اخلالگر  اقتصادی و ارزی خبر داد و همچنین با نام بردن از مفسدان اقتصادی محاکمه‌شده، برخی احکام این مفسدان را قرائت کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، سخنگوی قوه‌قضائیه همچنین درباره برخورد دوگانه هیات نظارت بر مطبوعات گفت: قوه‌قضائیه تنها یک نماینده در این هیات دارد. به گفته حجت‌الاسلام اژه‌‌‌ای، پرونده رسانه‌‌‌هایی که با ایجاد شایعه علیه زوار عراقی و نیز اخبار ملتهب برای تخریب روابط ایران و عراق اقدام کرده‌اند؛ یک پرونده امنیتی و همچنان مفتوح است اما هنوز برای آنها کیفرخواست صادر نشده است. اژه‌ای پیش از این از کم‌کاری و اهمال دادستان تهران در این ماجرا انتقاد کرده بود.
دستگیری 196 اخلالگر و دلال
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه‌قضائیه دیروز یکشنبه در صدوسی‌ودومین نشست خبری خود با خبرنگاران درباره پرونده‌های اقتصادی اخیر اظهار داشت: در تهران در رابطه با اخلالگران نظام ارزی و قاچاق 196 نفر بازداشت شدند که دستگیری 13 نفر از آنها مربوط به روزهای اخیر بوده است. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای گفت: به افرادی که در حوزه ارز به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند هشدار می‌دهم برای آنها پرونده تشکیل و به صورت ویژه رسیدگی و به غیر از اعدام، احکام سنگینی صادر می‌شود، زیرا در این شرایط که دشمن تمام توان خود را برای ضربه زدن به نظام گذاشته، نباید با آنان همراهی کنند. سخنگوی قوه‌قضائیه تصریح کرد: در تهران بیش از ۴۹ مورد کیفرخواست صادر شده که هر کیفرخواست چند متهم دارد و برای پرونده ۱۰۰ نفر تعیین وقت شده است.
سخنگوی قوه‌قضائیه در ادامه برخی احکام مفاسد اقتصادی را قرائت کرد و گفت: در خراسان رضوی ۴ نفر و همدان ۷ نفر بازداشت شدند و برخی احکام قطعی شده است که عبارتند از احکام در کرمانشاه: نریمان بختیاری ۱۵ سال حبس، وحید محمدی ۱۵ سال حبس، صدیق ظاهری ۵ سال حبس، حسین نیک‌روش ۵ سال حبس، هومن بهره‌من ۵ سال حبس و مصادره اموال، حسن عزیزی ۵ سال حبس، محمد مرادی ۵ سال حبس، سردار محمدی فرزند احمد ۵ سال حبس و ضبط اموال، خانم بهیه اسین‌چیله ۵ سال حبس. احکام در شیراز: عبدالبصیر کاظمی ۱۲ سال حبس و جزای نقدی معادل ارزش کالا. احکام در بندرعباس: علیرضا جهانی ۱۵ سال حبس و ۳۰ ضربه شلاق، علی نسرین، محمدنفر سفیردشتی و حمیده احمدی ۲ سال حبس، آرش حسینی ۶ ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق، احمد پوریوسفی ۲ سال حبس، جزای نقدی و محرومیت، مزدک پورهادی ۵ سال محرومیت، کوبک نرسیسیان ۲ سال حبس، رسول شاهرخی ۲ سال حبس و جزای نقدی، حسین نادری یک سال حبس، عقیل احمدی‌پور ۶ ماه حبس، علیرضا عسگری ۶ ماه حبس، صابر خداداد ۶ ماه حبس. وی افزود: پرونده‌های دیگری هم در رابطه با مفاسد مالی در بندرعباس داشتیم که در این پرونده‌ها به اتهام ارتشا در سازمان ثبت استان فارس، مجید فاتحیان کارمند اداره ثبت استان فارس به ۱۰ سال حبس، ۳ سال انفصال و معادل رشوه برگرداندن مال محکوم شد، حمیدرضا فرخی به ۱۰ سال حبس به جرم رشوه و ۷۴ ضربه شلاق، علی اورنگی‌نژاد به اتهام ارتشا به ۱۰ سال حبس، عبدالرسول ارمی به ۱۰ سال حبس، حجت‌الله خورشیدی پیمانکاری که رشوه پرداخت کرده که میزان حبس نوشته نشده و ضبط اموال اعلام شده است، محمدباقر علیزاده و محمدهادی کوشش به اتهام پرداخت رشوه به شلاق و ضبط اموال محکوم شدند.
هیأت نظارت بر مطبوعات زیر نظر قوه‌قضائیه نیست
در ادامه نشست خبری، حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به سوال شبکه دانا مبنی بر چرایی برخورد‌‌های دوگانه با رسانه‌ها بویژه در 2 موضوع FATF و شایعات مربوط به زوار عراقی در ایران اظهار داشت: برخوردهایی که با برخی رسانه‌ها می‌شود از سوی هیات نظارت بر مطبوعات است که غیر از دستگاه قضایی است و قوه‌قضائیه تنها یک نماینده در این هیات دارد. وی افزود: این هیات اگر موردی را تشخیص بدهد یا اینکه یک رسانه شاکی خصوصی داشته باشد دستگاه قضایی ورود کرده و به پرونده رسیدگی می‌کند. معاون اول قوه‌قضائیه تصریح کرد: گاهی دادستان به عنوان مدعی‌العموم وارد می‌شود و در موضوع رسانه‌‌های اختلاف‌افکن میان عراق و ایران دادستان وارد شده و پرونده در حال رسیدگی است. وی با بیان اینکه باید اتهاماتی که به یک رسانه وارد می‌شود محرز شود، عنوان کرد: هر پرونده‌ای که به قوه ارجاع شود برای ما فرقی ندارد اما به نظر من موضوع شایعه میان ایران و عراق کاملاً موضوعی امنیتی است و البته تحقیقات از رسانه‌ها انجام شده ولی پرونده همچنان منجر به کیفرخواست نشده است.


Page Generated in 0/0074 sec