printlogo


کد خبر: 200142تاریخ: 1397/7/23 00:00
حسن روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی در دانشگاه تهران:
نامه اساتید دانشگاه مفید نبود
اگر همه ما مردم کمک می‌کردیم اوضاع اینگونه نمی‌شد

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در دانشگاه تهران در مراسم آغاز سال تحصیلی که با حضور تعداد محدودی از دانشجویان برگزار شد، درباره موضوعات مختلف از سیاست خارجی تا مسائل اقتصادی سخن گفت. روحانی تاکید کرد انتظار دولت از دانشگاه بیشتر است و در عین حال گفت دولت از نامه اساتید دانشگاه نتوانسته استفاده کند. او در عین حال باز هم از ضرورت نقد سخن گفت اما در عین حال نقد بیش از حد را غیرمفید دانست. حجت‌الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در‌ آیین آغاز رسمی سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که در دانشگاه تهران برگزار شد، در سخنانی با اشاره به حضور و نقش‌آفرینی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در عمده مدیریت‌های جامعه، نقش دانشگاه را برای آینده جامعه و مدیریت آینده کشور بسیار مهم برشمرد و گفت: اگر امروز نقصی از مدیران گرفته می‌شود و نقدی مطرح می‌شود، باید بپذیریم به نوعی نقد به دانشگاه هم هست، چرا که اینها در همین مرکز تربیت شده‌اند و دانش‌ آموخته‌اند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، روحانی در ادامه واژگان «دانشجو» و «استاد» را 2 واژه بسیار قشنگ، زیبا و غرورآفرین در دانشگاه ذکر کرد و با تاکید بر اهمیت نقش امید در موفقیت و توسعه روزافزون کشور اظهار داشت: علت موفقیت‌های‌مان در دولت یازدهم، کجا بود؟ از امید به آینده شروع شد و دیدگاه مردم نسبت به آینده بود که جامعه ما را در مسیر جدیدی قرار داد. رئیس‌جمهور افزود: سال 92 که انتخاب شده بودم و 2 ماه بعد بنا بود دولت تشکیل دهیم به محض انتخاب، قیمت دلار کاهش یافت، بازار آرام شد و امیدها افزایش یافت. در آن دوره ما هنوز کاری نکرده بودیم و دولت فعالیت خود را آغاز نکرده بود اما مردم به آینده بهتر، به تعامل بیشتر با جهان، آرامش بیشتر و فضای امن‌تر و نه امنیتی‌تر، امیدوار شده بودند. وی افزود: هنرپیشه سینما، کارگردان و نویسنده کتاب همه امیدوار شده بودند و می‌دانستند که برای گرفتن مجوز خیلی معطل نمی‌شوند. دانشجو هم امیدوار شده بود چون می‌دانست از سال 92، دیگر در 16 آذر آزاد است و همه دانشگاه‌ها می‌توانند مراسم 16 آذر داشته باشند و می‌توانند حرف بزنند و نقد کنند.
روحانی خاطرنشان کرد: گاهی وقت‌ها ممکن است از لحاظ عاطفی پذیرش انتقاد برای انسان، زیاد سخت باشد. من هم وقتی در روزنامه‌ها و فضای مجازی، 10 تا 15 انتقاد می‌خوانم می‌گویم امروز بس است، کنار می‌گذارم. چون هم وقت بیشتر ندارم و هم نقد بیش از حد می‌تواند مفید نباشد اما نقد به اندازه، هم مفید و هم لازم است. روحانی خاطرنشان کرد: الان اساتیدی در کشور داریم که از لحاظ اقتصادی، مقاله می‌نویسند، مصاحبه و نقد می‌کنند، عده‌ای از اساتید را هم داریم که اصلا ‌ندیدم مصاحبه کنند و در روزنامه حرف بزنند ولی مرتب برای من نامه می‌نویسند. این تأثیرگذارتر است. استادی که در بحث اقتصادی نقد دارد، ‌برای من مستقیم نامه می‌نویسد من هم به دقت می‌خوانم و پیام تشکر برایش می‌فرستم. می‌گویم نامه شما رسید، خواندم، متشکرم. یکی هم مصاحبه می‌کند آن را هم می‌شنوم، گاهی وقت‌ها نقد به اندازه بسیار مفید است، نقد بیش از حد مثالش همان نمک است. نمک طعام به اندازه باشد لازم است و اگر زیاد باشد، نمی‌شود غذا را خورد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید نقاد و پرسشگر باشند و باید دولت را نقد کنند، تصریح کرد: هیچ تردیدی در این بحث وجود ندارد، البته خواهش من این است که این نقادی و پرسشگری با اطلاعات کافی باشد. برای فردا عده‌ای از اساتید اقتصاد را دعوت کرده‌ام رودررو با آنها بنشینم و صحبت کنم. برخی از آنها به صورت سرگشاده و بعضی‌ها به صورت خصوصی برای من نامه نوشتند. حرف‌هایی دارم که با آنها مستقیم مطرح می‌کنم. روحانی افزود: وقتی موضوعی را نقد می‌کنیم، باید شرایط کشور را دقیقاً بدانیم. وقتی دستور ورزش به فردی می‌دهید، به سلامت و سن طرف هم نگاه می‌کنید، در چه سنی و شرایطی است. نمی‌شود به همه نسخه ورزشی یکسانی داد. شرایط کشور، شرایط یکسانی نیست. باید در این شرایط ببینیم چه کار باید بکنیم و راه‌حل چیست؛ نه در یک شرایط ایده‌آل.
ممکن است اقتصاد در کوتاه‌مدت بدتر شود
رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد «امروز در جامعه‌مان نیاز به تقویت امید به فردا داریم». وی اظهار داشت: نمی‌خواهم بگویم امروز مردم ما مشکل ندارند، شما ممکن است قیمت اجناس را هر زمانی که به فروشگاه می‌روید چک کنید اما من به عنوان رئیس‌جمهور هر روز لیست قیمت اجناس را می‌بینم و می‌دانم وضع زندگی مردم چگونه است، مخصوصاً آنهایی که حقوق ثابت دارند اما آیا ما باید در برابر مشکلات و شرایط جدید تسلیم شویم یا باید به همدیگر امید بدهیم و به یکدیگر کمک کنیم. روحانی با تاکید بر اینکه ما از این دوره عبور خواهیم کرد، گفت: باید از این مسیر برای رسیدن به آینده و روزهای بهتر، امیدوارانه و از ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه عبور کنیم. ناامیدی و ناامید کردن مشکلات را حل نمی‌کند. یک زمانی که ما می‌خواهیم انکار کنیم و بگوییم مشکلی نیست، این بد است و نباید مشکل را انکار کنیم. مشکل وجود دارد اما اینکه بگوییم مشکل حل نمی‌شود، این درست نیست. می‌خواهیم بگوییم آینده بدتر می‌شود، ممکن است آینده کوتاه‌مدت بدتر شود، ولی آینده بلندمدت حتماً بهتر می‌شود، چرا بهتر نشود. چرا نتوانیم از مشکلات عبور کنیم؟ رئیس‌جمهور با طرح این پرسش که دلایل امیدوار‌کننده برای وضعیت بهتر در آینده چیست؟ گفت: در تاریخ آمریکا طی 40 سال گذشته، کینه‌توزتر از تیم فعلی دولت آمریکا نسبت به ایران، ایرانی و نظام جمهوری اسلامی شکل نگرفته بود. دشمنی‌ها بوده اما یک نفر بوده و بقیه در دشمنی متوسط بودند اما الان در کاخ سفید بدترین‌ها دور هم جمع شده‌اند. روحانی با طرح این پرسش که «آیا آمریکا به لحاظ سیاسی در برابر جمهوری اسلامی ایران در این چند ماه و طبق قضاوت‌های جهانی، شکست خورده یا پیروز بوده است؟» افزود: هیچ‌کس در دنیا جز چند کشور معدود نیست که بگوید تصمیم آمریکا برای خروج از برجام، درست بوده است. حتی آنهایی که خیلی احتیاط می‌کنند اظهار تأسف می‌کنند، آنهایی که صریح‌ حرف می‌زنند می‌گویند آمریکا اشتباه کرده و آنهایی که صریح‌تر حرف می‌زنند می‌گویند کار خلاف قانون انجام داده و برخلاف مقررات حرکت‌کرده است.
از نامه‌های استادان دانشگاه چندان استفاده نکردم
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از نامه برخی استادان دانشگاه انتقاد کرد. وی گفت: من تاکنون چندین نامه اساتید دانشگاه را خوانده‌ام. خیلی نتوانستم از آنها استفاده کنم، آنچه آنها می‌گویند با آنچه ما داریم انجام می‌دهیم چه جور می‌شود. یک بار هم ماه رمضان رودررو با آنها نشستیم و با هم صحبت کردیم. ما از دانشگاه انتظار بیشتر و بالاتر داریم. رئیس‌جمهور همچنین گفت: اگر بنا باشد با یک شایعه در فضای مجازی که بگویند فلان جنس کم شده است، جنسی را که آماده کردیم تا به طور طبیعی مردم در یک ماه آن را بخرند ولی آن جنس را در 2 روز خریدند خب! 28 روز آن قفسه خالی می‌ماند. دائم دوربین عکس می‌گیرد و می‌گوید قفسه خالی است. خب! این برای یک ماه بوده که 3 روزه خالی شده است، باید دوباره تولید و توزیع شود. چه کسی این کار را کرده است؟ مشکل از دولت است؟ مشکل از مردم است؟ یا مشکل از توطئه بیگانه است؟ در اینجا نمی‌خواهم بگویم چه کسانی چه درصدی در مشکلات نقش دارند. ما باید این مشکل را حل کنیم و باید دست به دست هم بدهیم و شما دانشگاهیان باید در خط مقدم باشید.
13 آبان خبری نمی‌شود
روحانی رفع مشکلات اقتصادی را اولویت نخست کشور دانست و در عین حال تاکید کرد روز 13 آبان یعنی موعد تحریم‌های آمریکا اتفاق خاصی نمی‌افتد. وی گفت: باید این مشکلات را با آرامش و امید بیشتر حل کنیم. اگر در ذهن کسی این باشد که دولت می‌گوید کالاهای اساسی را تأمین می‌کنم، از کجا معلوم که دقیق بگوید و 3 تا 5 ماه بعد چیز دیگری نگوید، اگر این شبهه در ذهن من آمد و دشمنان آمدند این شبهه را ایجاد کردند که آقا وضع خیلی بد و مشکل می‌شود و یک روز ناجوری به نام 13 آبان پیش روی ما است، حالا من بیایم بگویم آقا روز 13 آبان هیچ تأثیری نخواهد گذاشت. آمریکا هر کاری خواسته علیه ما انجام داده است نه قبل از 13 آبان که قبل از 13 مهر انجام داده و همه کارها را کرده است. چیزی به نام 13‌آبان نیست که مردم را نگران کند، همه‌اش تبلیغات است. رئیس‌جمهور بیان داشت: اگر همه مردم کمک می‌کردیم اینگونه نمی‌شد؛ اگر ارز 4200‌تومانی را که برای واردات جنس به کسی دادیم تا در بازار ارزان بفروشد تقلب نمی‌کرد، شرایط دیگری داشتیم. متأسفانه یک عده سوءاستفاده‌گر و افرادی که منافع شخصی‌شان را بر کشور، نظام و مردم ترجیح می‌دهند داریم. روحانی همچنین ادامه داد: در بسیاری از طرح‌هایی که داریم ممکن است سوءاستفاده و رانت به وجود بیاید؛ ناچاریم آن طرح را عوض کنیم و به همین خاطر است که وقتی می‌بینیم با مشکلی مواجه می‌شویم ناچاریم اصلاح کنیم و بخشنامه جدید بدهیم.

فقط 5 درصد دانشجو آن هم گزینش شده!
حسن روحانی روز گذشته در حالی در دانشگاه تهران در یک سالن 400 نفره برای دانشگاهیان سخنرانی کرد که به گفته نمایندگان تشکل‌های قانونی این دانشگاه، تنها 5 درصد صندلی‌ها در اختیار دانشجویان قرار گرفت. بر همین اساس از هر تشکل‌ دانشجویی منتقد دولت یک نفر برای حضور در این مراسم دعوت شده بود که به گفته بسیاری از فعالان دانشجویی این اقدام برای شنیده نشدن صدای منتقدان بوده است. همچنین جمعی از دانشگاهیان منتقد به عملکرد دولت همزمان با حضور و سخنرانی روحانی در دانشگاه تهران، در مقابل سالن سخنرانی رئیس‌جمهور تجمع کردند. به گزارش فارس، دانشجویان با در دست داشتن پلاکاردها و دست‌نوشته‌هایی اعتراض خود را به عملکرد دولت اعلام کردند. آنها با سر دادن شعارهایی به عملکرد دولت بویژه در حوزه اقتصاد انتقاد کردند.  «بیکاری، گرانی؛ جواب بده روحانی» از شعارهای تجمع‌کنندگان بود. اعضای تشکل‌های اصلاح‌طلب دانشگاه تهران هم به دلیل نداشتن تریبون و برگزاری جلسه پشت درهای بسته مقابل محل سخنرانی رئیس‌جمهور تجمع کردند. کیوان سلیمانی، دبیر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران درباره حضور حسن روحانی در دانشگاه تهران گفت:  فقط 20 نفر از دانشجویان حق حضور در این مراسم را دارند؛ به هر یک از تشکل‌های انقلابی دانشگاه تنها یک سهمیه داده شده است. رضا علیپور، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه تهران هم گفت: به هر تشکل دانشجویی فقط یک کارت دادند، آن هم با اسم مسؤول تشکیلات و در دعوتنامه‌ خود نیز قید کرده‌اند که حتما افراد با کارت شناسایی برای شرکت در برنامه حاضر شوند، یعنی عملا تمام حاضران در سالن را «انتخاب» کرده بودند!  سجاد رئوفی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران نیز در این رابطه گفت: همزمان با حضور آقای رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران شاهد برقراری تدابیر و فضای امنیتی بودیم؛ کاملا مشخص است که آقای رئیس‌جمهور هیچ اعتمادی به امنیت فضای آکادمیک دانشگاه تهران ندارد.


Page Generated in 0/0074 sec