printlogo


کد خبر: 200181تاریخ: 1397/7/23 00:00
ورود بهنگام رئیس فدراسیون به مناقشه کی‌روش و تیم ملی فوتبال امید
آتش‌بس از بالا

بدترین اتفاق ممکن برای تیم‌ملی فوتبال کشورمان و تیم امید (که انتظار می‌رود بعد از چند دهه رکورد منفی عدم حضور در المپیک را بشکند) همین جنجال‌های رسانه‌ای چند روز اخیر بود. همه چیز از زمانی آغاز شد که مربیان و دست‌اندرکاران تیم امید مدعی شدند اجازه حضور در ساختمان پک را ندارند؛ مجموعه‌ای که با پیگیری‌های کی‌روش اما با هزینه فدراسیون فوتبال ساخته شده است. با توجه به جبهه‌گیری‌های سابق برانکو و کرانچار علیه کی‌روش و متعاقبا  پاسخ‌های سرمربی پرتغالی تیم‌ملی بزرگسالان به آن دو انتظار وقوع چنین حادثه‌ای می‌رفت اما موضوع زمانی حاد و مهم شد که دستیار ایرلندی کی‌روش مصاحبه بسیار زننده‌ای را علیه حمید استیلی که مدیر تیم ملی امید به شمار می‌رود، انجام داد. با ادبیاتی بسیار عجیب که واکنش تند رسانه‌های داخلی را در پی داشت. همین انتقادات موجب شد فدراسیون برای حل مشکل ورود بهنگامی را داشته باشد. از این رو روز گذشته مهدی تاج و حمید استیلی جلسه‌ای را تشکیل دادند تا قبل از حادتر شدن موضوع، همه چیز را فیصله دهند. با توجه به مصاحبه استیلی و تاج به نظر می‌رسد سوءتفاهم‌ها تا حدود زیادی حل شده باشد.
تاج باید فصل‌الخطاب باشد
قدرت یک رئیس فدراسیون فوتبال تا کجاست؟ پاسخ سوال بسیار شفاف و روشن است. نمونه دم‌دستی و قابل درک را می‌شود در کشور اسپانیا یافت. تنها 48 ساعت به آغاز تورنمنت جام‌جهانی 2018 روسیه باقی مانده بود و اسپانیا به عنوان یکی از تیم‌های مدعی قهرمانی در روسیه حضور داشت اما به محض اینکه رسانه‌های مادرید اعلام کردند لوپتگی سرمربی وقت تیم‌ملی کشورشان بعد از پایان جام‌جهانی به رئال می‌پیوندد، ناگهان مشخص شد در آنجا کت تن کیست. لوییس روبیالس به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا بعد از شنیدن خبر ابتدا کمی شوکه شد، سپس تصمیمی گرفت که جهان را شگفت‌زده کرد. او به این علت که در جریان این انتقال نبوده و اصولا سرمربی تیم‌ملی نباید مخفیانه چنین قراردادی را با رئال‌مادرید امضا می‌کرد، دستور اخراج او را صادر کرد. به همین راحتی. اگرچه خیلی‌ها ناکامی تیم‌ملی اسپانیا و حذف مقابل میزبان را به این اخراج مرتبط دانستند اما هیچ‌کس در اسپانیا پشت لوییس روبیالس را خالی نکرد. وظیفه او حفاظت از قدرت فدراسیونش بود. تردید نکنید تا سال‌های سال هیچ‌کدام از سرمربیان تیم‌ملی اسپانیا کار اشتباه لوپتگی را تکرار نمی‌کنند، چون می‌دانند رئیس فدراسیون (هر فردی باشد) توانایی اخراج را دارد. حالا بازمی‌گردیم به کشور خودمان؛ مهدی تاج پیش‌تر از اینها عنوان کرده بود از آنجایی که اکثریت مردم خواهان حفظ کی‌روش، دست کم تا پایان جام ملت‌های آسیا بودند، او قرارداد کی‌روش را تا ابتدای سال 2019 میلادی تمدید کرد. کی‌روش از فضای حرفه‌ای آمده و می‌داند رئیس فدراسیون و کلا رئیس هر باشگاهی چه اختیاراتی دارد. او همیشه خودش را زیردست رئیس فدراسیون چه زمان کفاشیان و چه حالا، عنوان کرده است. پس همان‌طور که تاج روز گذشته وارد عمل شد، انتظار می‌رود جلسه مشابهی را با کی‌روش هم داشته باشد. اینکه دستیار کی‌روش به خودش اجازه دهد براحتی و ناحق علیه یکی از خوشنام‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال ایران یعنی حمید استیلی مصاحبه کند، به هیچ‌وجه موضوع قابل هضمی نیست. چیزی تا شروع جام ملت‌های آسیا باقی نمانده و طبیعتا در چنین فضای آلوده‌ای که بین مربیان تیم‌ملی بزرگسالان و امید پدید آمده، موفقیت حاصل شدنی نیست. تاج به عنوان مرد شماره یک فوتبال باید همان روشی را پیش بگیرد که از او انتظار می‌رود. 
تاج: امکانات مرکز ملی متعلق به همه تیم‌های ملی است
«امکانات و زمین‌های مرکز ملی فوتبال متعلق به همه تیم‌های ملی است». این نخستین حرف تاج بعد از جلسه با مدیر تیم امید بود.
 مهدی تاج درباره برخی انتقادات نسبت به پاره‌ای از اظهارات عنوان کرد: شخصا باید بگویم با بیان برخی الفاظ و ادبیات موافق نیستم. در وهله بعدی موضوع مهم این است که تصمیم‌گیری برای استفاده از امکانات مرکز ملی فوتبال بر عهده فدراسیون است و همه تیم‌های ملی می‌توانند از امکانات آن بهره ببرند. این را هم باید بپذیریم که سلیقه‌ها متفاوت است اما همه مقابل قانون باید مطیع باشند. وی افزود: در این میان متاسفانه برخی منتظرند اختلافی پیش بیاید تا اظهارنظر و بعضا عقده‌گشایی کنند اما توصیه من این است اجازه بدهیم تیم‌ملی بزرگسالان و تیم‌ملی امید پس از چندین دهه، قهرمانی در جام ملت‌ها و صعود به المپیک را به مردم هدیه دهند. رئیس فدراسیون فوتبال تصریح کرد: تاکید می‌کنم استفاده از امکانات و زمین‌های مرکز ملی فوتبال متعلق به همه تیم‌های ملی است. با توجه به درخواست‌های تیم‌ها به دبیرکل و بر اساس اولویت‌های فنی و زمانی، برنامه‌ریزی لازم انجام می‌شود.
 


Page Generated in 0/0134 sec