printlogo


کد خبر: 200189تاریخ: 1397/7/23 00:00
بن‌سلمان دیوانه باید زندانی شود

نیکلاس کریستوف: گزارش‌ها درباره جمال خاشقجی، خبرنگار ناپدید شده عربستانی بیش از پیش آزاردهنده می‌شود؛ ما هنوز نمی‌دانیم دقیقا چه اتفاقی افتاده است. صادقانه بگویم وقتی محمد بن‌سلمان، مدیران شرکت‌های تجاری (عربستانی) را زندانی کرد، نخست‌وزیر لبنان را به گروگان گرفت، عجولانه بحرانی با قطر ایجاد کرد و سپس به جنگ با یمن رفت، جنگی که طبق اعلام سازمان ملل سبب ایجاد بدترین بحران انسانی در جهان در یمن شد، یک رسوایی فضاحت‌بار است که مقام‌های دولت ترامپ و شرکت‌های بزرگ آمریکایی او را تشویق کردند و ابزار لازم را برای توانمند شدن او در اختیارش قرار دادند. در حالی که حدود ۸ میلیون یمنی در معرض قحطی و گرسنگی هستند، با ما درباره این ایده عجیب و غریب اصلاح‌‌گر بودن محمد بن‌سلمان صحبت نکنید. دونالد ترامپ اعتماد زیاد خود در قبال محمد بن‌سلمان را ابراز کرده و گفته او و ملک سلمان «دقیقا می‌دانند چه کار دارند می‌کنند». این در حالی است که ولیعهد سعودی می‌داند چطور با نقاط ضعف آمریکایی‌ها بازی کند و به همین دلیل درباره لزوم اصلاحات صحبت و با ما مانند تارهای ویولن بازی می‌کند. رغبت او برای اینکه نشان بدهد آماده پذیرش اسرائیل است هم شاید دلیلی باشد که ترامپ و بسیاری از آمریکایی‌ها مایل به در آغوش گرفتن محمد بن‌سلمان باشند، اگر چه او در کشورش عملا از کنترل خارج شده باشد. در آخر، محمد بن‌سلمان با ترامپ و دستیارانش مانند احمق‌ها رفتار کرد. کاخ سفید به فروش ۱۱۰ میلیارد دلار تسلیحات، فخر فروخته اما در عمل چیزی نزدیک به این رقم هم اتفاق نیفتاد. عربستان‌سعودی از حمایت از طرح صلح خاورمیانه‌ای (معامله قرن) ترامپ عقب‌نشینی کرد. سرمایه‌گذاران از اعلام عمومی مزایده سهام «آرامکو» شرکت نفتی دولتی عربستان‌سعودی، به وجد آمدند اما این مزایده هم مدام به تعویق افتاده است. سرکوب فساد هم مثالی دیگر از تزویر و اخلالگری محمد بن‌سلمان است. ایده‌ای که خیلی خوب به نظر می‌رسید اما خود محمد بن‌سلمان قصر ۳۰۰ میلیون دلاری در فرانسه و قایقی ۵۰۰ میلیون دلاری خرید و البته او این خریدها را برای پس‌انداز کردن حقوق دولتی‌اش انجام نداده است.
سارا لیا ویتسون، مدیر منطقه غرب آسیا در دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید: پیغام محمد بن‌سلمان برای سعودی‌ها روشن است: «من صدای شما را خفه می‌کنم، مهم نیست کجا باشید و برای این کار، من باید چه قوانینی را نقض کنم». درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی یک تحقیق بین‌المللی نیاز است، تحقیقی که احتمالا نظارت آن بر عهده سازمان ملل متحد باشد. در آمریکا هم باید درباره این موضوع تحقیق شود که آیا سعودی‌ها با هزینه کردن منابع مالی به نفع خانواده ترامپ، از جمله هزینه‌هایی از قبیل پرداخت 270 هزار دلار در اوایل سال ۲۰۱۷ توسط یک شرکت لابی‌گر برای عربستان‌سعودی در هتل ترامپ در واشنگتن، در دولت او صاحب نفوذ شده‌اند.
واشنگتن‌پست گزارش داده که میزان رزرو‌های هتل ترامپ در شیکاگو از نیمه اول سال ۲۰۱۶ تا نیمه اول سال جاری ۱۶۹ درصد افزایش یافته و مدیر هتل ترامپ در نیویورک به سرمایه‌گذاران گفته بخشی از این افزایش درآمد به دلیل سفر «دقیقه نودی ولیعهد عربستان‌سعودی به نیویورک» بوده است. «اخراج سفرای عربستان‌سعودی، توقف فروش تسلیحات و تحریم مقام‌های مسؤول» در ماجرای ناپدید شدن جمال خاشقجی از جمله اقداماتی باید باشد که آمریکا و غرب برای مقابله با محمد بن‌سلمان اتخاذ کنند؛ کسی که به گفته او «یک شاهزاده دیوانه» است. اگر عربستان‌سعودی نتواند نشان دهد جمال صحیح و سالم است، کشورهای عضو ناتو هم باید مشترکا سفرای سعودی را اخراج کنند و فروش سلاح به این کشور را به تعلیق درآورند. آمریکا باید تحت قانون ماگنیتسکی شروع به تحقیق کند و آماده اعمال تحریم‌‎ها علیه مقام‌های سعودی از قبیل خود محمد بن‌سلمان باشد. واشنگتن باید بر ریاض برای تعیین یک ولیعهد جدید فشار وارد کند، چرا که جای محمد بن‌سلمان، سلول زندان است. آمریکا همچنین باید برای خانواده سلطنتی سعودی روشن کند که باید یک ولیعهد جدید پیدا کند. شاهزاده دیوانه‌ای که یک خبرنگار را می‌کشد، نخست‌وزیر کشوری را می‌رباید و میلیون‌‎ها کودک را به قحطی و گرسنگی می‌کشاند، هرگز نباید در ضیافت‌های شام دولتی حاضر شود، بلکه باید زندانی شود.


Page Generated in 0/0065 sec