printlogo


کد خبر: 200190تاریخ: 1397/7/23 00:00
چهارگوشه

موگرینی: تغییر نام  تنها راه آشتی با مقدونیه است
فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در حالی که امروز دوشنبه قرار است اعضای پارلمان مقدونیه درباره آینده نام این کشور اظهار نظر کنند، گفت: پروژه تغییر نام تنها راه آشتی با مقدونیه است. قرار است اعضای پارلمان مقدونیه بگویند آیا حاضرند نام این کشور را به مقدونیه شمالی تغییر دهند یا خیر. یونان و مقدونیه پیش‌تر و طی ماه‌های گذشته در این باره به توافقاتی دست یافته بودند و آلکسیس سیپراس، نخست‌وزیر یونان گفته است تغییر نام تنها راه‌حل پیش روی مقدونیه است. همانطور که گفته شد توافق امضا شده میان آتن و اسکوپیه در ماه ژوئن گذشته امکان تغییر نام مقدونیه را مهیا می‌کند اما شهروندان مقدونیه عملا با عدم شرکت در همه‌پرسی تغییر نام روند قانونی این تغییر را با مشکلاتی مواجهه کرده‌اند.

رئیس‌جمهور لهستان  به دیدار پاپ می‌رود
رئیس‌جمهور لهستان به دیدار پاپ در واتیکان می‌رود. گفته می‌شود این دیدار از آن جهت حائز اهمیت است که وضعیت کلیسای کاتولیک در لهستان کمی بحرانی است. هشتگ «من هم همینطور» یا همان  Metoo کلیسای کاتولیک را تحت فشار شدیدی قرار داده است. در همین حال، آندره دودا، رئیس‌جمهور لهستان اقامتی سه‌روزه در ایتالیا خواهد داشت و گفته می‌شود در رم با مقامات سیاسی ایتالیا و در واتیکان با پاپ فرانسیس ملاقات می‌کند. پاپ طی هفته گذشته حکم به برکناری یکی از نزدیکانش در آمریکا را به اتهام فساد جنسی داده بود. مقامات لهستانی می‌گویند دودا صبح امروز (دوشنبه) به همراه همسرش با پاپ دیدار و درباره مسائل مهم جهانی و تغییرات بین‌المللی گفت‌وگو می‌کنند. دودا پس از دیدار با پاپ روز سه‌شنبه در مجمع جهانی غذا و کشاورزی FAO  که در رم برگزار می‌شود سخنرانی خواهد کرد.

تداوم بحران لباس ملانیا ترامپ
ملانیا ترامپ، همسر جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا کماکان با چالش لباس رو به رو است. او کتی را با شعار «من واقعا اهمیتی نمی‌دهم، تو چطور؟» به تن کرده بود که دردسرآفرین شد. ملانیا کمتر در انظار عمومی و رسانه‌ها حاضر می‌شود و سفر اخیرش به شمال آفریقا نیز در سکوت خبری پیگیری شد، زیرا رسانه‌ها به دنبال برملا کردن اختلافات او با رئیس‌جمهوری آمریکا و بی‌تفاوتی او نسبت به آنچه در کاخ سفید می‌گذرد هستند. ملانیا اما در یک پیام گفته است واقعا منظوری از پوشیدن این کت نداشته است و قصدی برای رساندن هیچ پیامی به گروهی نداشته است. ملانیا کت منحصر به فرد خود را در بازدید غافلگیر‌کننده‌اش از کمپ مهاجران در مرز مکزیک و آمریکا به تن کرده بود که حواشی بسیاری داشت. خانواده ترامپ حتی پسر بزرگ او با اظهارنظرها و رفتارهای نسنجیده بعضا معضلاتی را برای کاخ سفید ایجاد کرده‌اند.  همسر جنجالی رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین در یک گفت‌وگوی خبری با شبکه‌ ای‌بی‌سی گفته است روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها به دنبال مباحث حاشیه‌ای هستند و اگر حواشی نباشد آنها نمی‌توانند نسخه‌های چاپی خود را به‌فروش برسانند.

پارلمان عراق اخراج نظامیان آمریکایی را بررسی می‌کند
مجلس جدید عراق بررسی اخراج نظامیان آمریکایی از این کشور را در راس برنامه‌هایش قرار داده است. شبکه عراقی السومریه به نقل از یک روزنامه عربی حاشیه خلیج فارس که اشاره‌ای به نامش نکرده است از حرکت شماری از نمایندگان پارلمان برای جمع‌آوری امضا به منظور تصویب قانونی درباره نظامیان آمریکایی مستقر در این کشور خبر داد.


Page Generated in 0/0120 sec