printlogo


کد خبر: 200229تاریخ: 1397/7/24 00:00
هشدار کارشناسان نسبت به رشد سیل‌آسای نقدینگی و تبعات منفی آن در اقتصاد
سرکوب تورم رشد آن را جهشی می‌کند
عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز»: سیل نقدینگی موجود در صورت جذب نشدن در اقتصاد ملی ویرانگر خواهد بود

اسد‌الله خسروی: رشد سرسام‌آور نقدینگی در کشور در صورت عدم جذب در بخش تولید، می‌تواند تورم نهفته‌ای را در آینده نزدیک ایجاد و اقتصاد کشور را با مشکل جدی مواجه کند. به گزارش «وطن امروز»، بی‌توجهی به مهار نقدینگی و جلوگیری از رشد روزافزون آن در کشور، تبعات جبران‌ناپذیری را به دنبال دارد که در صورت عدم جذب آن در بخش تولید، نقدینگی سرگردان سیل‌آسا اقتصاد کشور را تهدید می‌کند. در این باره محمدباقر صدری، عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره معایب رشد نقدینگی در کشور گفت: اقتصاد هر کشوری دارای ظرفیتی خاص است تا متناسب با آن ظرفیت، بتواند نقدینگی موجود را جذب کند اما از آنجا که رشد نقدینگی در کشور بشدت بالا رفته است و اقتصاد ملی نیز از رشد و رونق لازم برخوردار نیست، بنابراین سیل نقدینگی در صورت جذب نشدن در اقتصاد ملی، ویرانگر خواهد بود. این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: بخش عظیمی از ظرفیت‌های اقتصادی کشور اکنون خفته است و برای تحرک‌بخشی آن نیازمند کار کارشناسی و تامین منابع مالی هستیم، در چنین شرایطی باید زمینه جذب نقدینگی به بخش تولید و اقتصاد کشور فراهم شود تا نقدینگی موجود به بازارهای موازی و سفته‌بازی ورود نکند. وی به نوسان شاخص بورس اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه 35 هزار واحد تولیدی در کشور وجود دارد که بخش عمده آن یا تعطیلند یا با ظرفیت کم کار می‌کنند، چطور رشد شاخص بورس باید بشدت صعودی شود؟ این بدان معناست که خطای مدیریتی در کل اقتصاد کشور وجود دارد. وی اضافه کرد: راه‌حل جلوگیری از رشد نقدینگی، مدیریت منابع مالی در بانک مرکزی و تلاش مدیران برای جذب نقدینگی در بخش تولید است.
رشد نقدینگی با پرداخت سود‌های موهوم
رئیس کل اسبق بانک مرکزی نیز در این باره گفت: پرداخت سود‌های موهوم بانک‌ها به سپرده‌گذاران، یکی از عوامل رشد نقدینگی است. به گزارش تسنیم، طهماسب مظاهری، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: پرداخت سود موهوم بانک‌ها باعث افزایش نقدینگی مسموم شده و حتماً باید کنترل شود. وی افزود: سرکوب تورمی و نگه داشتن تورم در سطح پایین با هر ابزاری جوابگو و چاره کار نیست. مظاهری گفت: نتیجه چنین عملی سرکوب تورم در بازه یک یا 2 ساله شد اما بعد از این مدت تورم به طور ناگهانی جهش پیدا کرد و همین وضعی که هم‌اکنون شاهدش هستیم به وجود آمد. وی افزود: برای مهار نقدینگی باید جلوی سود موهوم بانک‌ها که به سپرده‌گذاران می‌دهد، گرفته شود.
دولت تورم را سرکوب نکند
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نظریه‌ای در اقتصاد حاکم است که موتور رشد نقدینگی، رشد پایه پولی است اما اشتباه برداشت شده است. حسین درودیان افزود: ایده‌ای که در جریان اصلی تحلیل اقتصادی در جهان وجود دارد، این است که می‌گوید نقدینگی زمانی رشد می‌کند که دولت از بانک مرکزی قرض می‌گیرد. اگر دولت به سمت بانک مرکزی نرود و نخواهد از بانک مرکزی قرض بگیرد، نقدینگی مهار و تورم کنترل می‌شود. درودیان افزود: رفتار دولت و بانک مرکزی باید کنترل شود. وی با بیان اینکه رشد نقدینگی ما قابل مهار نیست، گفت: راهبرد درست، سوار شدن روی رشد نقدینگی است. درودیان تاکید کرد: باید نقدینگی به سمت وام و سرمایه‌گذاری اقتصادی برود. وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید رفتاری انبساطی اتخاذ کند، گفت: سرکوب تورم و رفتار انقباضی باعث می‌شود نرخ بهره بالا برود، در نتیجه اقتصاد دچار رکود می‌شود. درودیان گفت: با بالا رفتن سود سپرده، اقتصاد راکد می‌شود و رشد نقدینگی افزایش می‌یابد.
خلق پول‌هایی که وجود خارجی ندارند
یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت: نگران رشد تورمی هستیم و باید مجموعه‌ای از اقدامات برای کنترل رشد نقدینگی انجام شود. به گزارش تسنیم، حسین عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی درباره سیر صعودی نقدینگی در کشور گفت: افزایش نقدینگی موقعی مساله است که متناسب آن کالا و خدمات به صورت واقعی ایجاد نشود. وقتی نگرانی ایجاد می‌شود که نقدینگی بالا رود و واقعیتی در بخش اقتصاد نداشته باشیم. وی افزود: وقتی تورم زیاد شود عامه مردم هستند که متضرر می‌شوند، چون مردم حجم بیشتری از تورم را تحمل می‌کنند. این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: با افزایش وام‌های بانکی نقدینگی هم افزایش می‌یابد. ما در سال‌های آخر دولت‌های دهم و یازدهم نیز این وضعیت را داشتیم که بانک‌ها پرداخت‌هایی کردند که در توان بانک نبوده است و با خلق پول‌هایی که واقعیت نداشته بانک‌ها در مجموع کم آوردند و دست به دامن بانک مرکزی شدند تا پایه پولی را افزایش دهند.
 تأثیرگذاری دولت بر افزایش نرخ نقدینگی
به هر حال افزایش و رشد نرخ نقدینگی یکی از معضلاتی است که این روز‌ها فکر مسؤولان و کارشناسان مربوط را به خود مشغول کرده است؛ طبیعتا اگر سریع‌تر افزایش نقدینگی به سمت تولید هدایت نشود یکی از تبعات آن افزایش نرخ تورم خواهد بود. لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این پرسش که عوامل افزایش نرخ نقدینگی کدام هستند، بیان کرد: فروش نفت و دریافت مالیات 2 منبع عمده درآمد مالی دولت ایران است، این در حالی است که معمولا مخارج دولت ایران از مجموع این 2 منبع بیشتر است، در نتیجه تقریبا هر ساله کم یا زیاد با کمبود بودجه مواجه هستیم که دولت برای تامین این کسری بودجه، اقدام به دریافت پول از خزانه بانک مرکزی می‌کند؛ در نتیجه این اقدامات نرخ نقدینگی رشد می‌کند. وی درباره رابطه موسسات مالی و اعتباری با نرخ نقدینگی تصریح کرد: موسسات مالی و اعتباری با جلب اعتماد مردم پول‌های هنگفتی را جذب کردند و در پرداخت آن ناتوان شدند. دولت در همین راستا در تلاش بود تا سرمایه‌های از دست رفته مردم را جبران کند، این یکی دیگر از دلایلی است که دولت مجبور به دریافت پول از خزانه بانک مرکزی شده بود.


Page Generated in 0/0053 sec