رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس گفت: قطعات مورد نیاز با ارز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی و ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی وارد کشور شده بود اما با افزایش نرخ ارز این قطعات از انبارها خارج و به انبارهای دیگری برای احتکار منتقل شده است.
امیر خجسته در گفتوگو با خانه ملت درباره عرضه خودرو به بازار توسط خودروسازان داخلی، اظهار داشت: اتفاقات عجیبی در زمینه خودرو رخ داده و متاسفانه ایرانخودرو و سایپا به نحوی عمل میکنند که با وجود داشتن تعهدات 270هزار خودرویی به مردم در سال گذشته باز هم تعهدات جدیدی در سال جاری متعهد شدهاند.
خجسته با بیان اینکه قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای تعهد داده شده با ارز 3 هزار و 800 تومانی و 4 هزار و 200 تومانی وارد کشور شده بود اما با افزایش نرخ ارز این قطعات از انبارها خارج و به انبارهای دیگری برای احتکار منتقل شده است، گفت: اطلاعات کافی را درباره احتکار انجام شده در اختیار داریم و در صورتی که ایرانخودرو تقاضای دریافت آنها را داشته باشد در یک مناظره تلویزیونی تمام این موارد را ارائه میکنم. عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نود قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه 270هزار خودرویی که تعهد داده شده است باید در اختیار مردم قرار بگیرد و خودروسازان باید به تعهدات خود عمل کنند، ادامه داد: در حال حاضر در جادهها شاهد کامیونهای حمل خودرو هستیم که خودروهای تولیدی را جابهجا میکنند؛ خودروسازان اعلام کنند که این خودروها متعلق به چه افرادی است؟ چه کسانی این موضوع را مدیریت و ساماندهی میکنند؟ از دستگاههای نظارتی درخواست میکنیم که آنها را کنترل کنند. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم در مراجعه به دفاتر نمایندگان اعلام میکنند همه مبلغ را پرداخت کردهاند و 4 ماه از موعد تحویل خودرو میگذرد اما خودرویی به آنها تحویل داده نشده است، تصریح کرد: دستگاههای نظارتی و قوهقضائیه باید به موضوع واگذاری خودروها ورود کنند و اجازه ندهند ایرانخودرو و سایپا هرگونه که مایل هستند بازار را مدیریت و حق مردم را تضییع کنند. رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه به 100هزار نفر از ثبتنامکنندگان دریافت خودرو اعلام شده است نوع و زمان تحویل خودرو آنها مشخص نیست، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان از نبود مدیریت در ایرانخودرو دارد. وزیر صنعت، معدن و تجارت باید پاسخگوی عملکرد خود باشد و جابهجایی او در هیات دولت درست نیست.
کاهش 46 درصدی تولید خودرو
براساس جدیدترین گزارش منتشر از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید انواع خودرو در شهریور 1397 با کاهش 2/46 درصدی همراه بوده است. به گزارش ایسنا، بر این اساس تولید انواع خودرو از ۱۰۵ هزار و ۹۰۴ دستگاه در شهریور 1396 به ۵۶ هزار و ۹۴۹ دستگاه کاهش پیدا کرد. در این مدت تولید انواع سواری نیز با کاهش 4/64 درصدی همراه بوده و از ۹۸ هزار و ۴۰۷ دستگاه در شهریور پارسال به ۵۲ هزار و ۷۰۷ دستگاه رسید. اما تولید انواع ون با رشد 5/1123 درصدی همراه بوده و از ۱۷ دستگاه به ۲۰۸ دستگاه افزایش یافت. شهریور امسال تولید انواع وانت نیز 4/46 درصد کاهش پیدا کرده و از ۵۹۶۱ دستگاه به ۳۱۹۳ دستگاه رسیده است. تولید انواع مینیبوس و میدلباس افزایش یافته و با رشد 8/81 درصدی از ۷۷ دستگاه به ۱۴۰ دستگاه رسید. تولید انواع اتوبوس با کاهش ۶۱ درصدی همراه بوده و از ۱۸۲ دستگاه به ۷۱ دستگاه و تولید انواع کامیونت، کامیون و کشنده با کاهش۵۰ درصدی از ۱۲۶۰ دستگاه به ۶۳۰ دستگاه رسید. گفتنی است در 6 ماهه نخست 1397 تولید انواع خودرو با کاهش 1/15 درصدی همراه بوده و از ۶۸۶ هزار و ۶۸۷ دستگاه به ۵۸۲ هزار و ۷۴۷ دستگاه رسید.