printlogo


کد خبر: 200281تاریخ: 1397/7/25 00:00
روحانی در دیدار سفیر جدید هلند،کشور پناهگاه تروریست‌ها: متأسفانه برخی عاملان حمله تروریستی اهواز در اروپا زندگی می‌کنند امیدواریم اروپا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد
فقط همین؟!

گروه سیاسی: حسن روحانی روز گذشته برای دومین‌بار از حضور تروریست‌های عامل جنایت اهواز در کشورهای اروپایی، صرفاً انتقاد کرد. فقط انتقاد، همین! بدون اقدام متقابل دستگاه دیپلماسی در قبال هلند. رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر» سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با آمستردام  برای تهران بسیار حائز اهمیت است، اظهار داشت: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط 2 کشور را در عرصه‌های مختلف بویژه در زمینه بانکی و مالی هر چه بیشتر ارتقا داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپایی در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی بخوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تأثیرگذار باشد. روحانی در ادامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، مبارزه همه‌جانبه با تروریسم را مورد تأکید قرار داد و گفت: «امروز تروریسم نه‌تنها معضل و مشکل بزرگی برای منطقه، بلکه برای جهان تبدیل شده بنابراین لازم است همگان با درک خطرات این معضل بزرگ نسبت به مقابله با آن اهتمام جدی داشته باشند». رئیس‌جمهور با یادآوری اقدام تروریستی اخیر در شهر اهواز که در آن تعدادی بی‌گناه و از جمله کودک 4 ساله‌ای به شهادت رسیدند، خاطرنشان کرد: «متأسفانه برخی افرادی که مسؤولیت این حمله تروریستی را برعهده گرفته‌اند در اروپا زندگی می‌کنند و امیدواریم کشورهای اروپایی در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند و بی‌تردید چنین اقدامی در اعتماد متقابل و صمیمی‌تر شدن روابط بسیار تأثیرگذار است».
 ژاک لویی ورنر، سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تأکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملاً از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپایی، مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقا داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تأثیرات سوئی بر روابط اقتصادی 2 کشور بگذارد. سفیر جدید هلند خاطرنشان کرد: اطمینان می‌دهم هلند به دنبال تحکیم هر چه بیشتر روابط اقتصادی با ایران است و در این راستا از جامعه تجاری و بازرگانی خود خواسته‌ایم در ایران حضور فعالی داشته باشد. ورنر همچنین با بیان اینکه دولت هلند اقدام تروریستی در شهر اهواز را بشدت محکوم می‌کند، گفت: ما نیز در تعقیب و پیگیری عاملان این اقدام تروریستی در اروپا فعال خواهیم بود.
به ‌گزارش «وطن‌امروز»، مواجهه دولت در قبال اقدامات ضدایرانی کشورهای اروپایی صرفا مبتنی بر گفتاردرمانی است. طی ماه‌‌های اخیر و در جریان همه این اقدامات، تاکنون اقدام عملی و موثری از سوی وزارت امور خارجه و شخص رئیس‌جمهور دیده نشده است. این نوع مواجهه درباره کشور هلند نمود بیشتری دارد. این در حالی است که طی ماه‌‌های اخیر بیشتر اقدامات ضدایرانی از سوی این کشور اروپایی ملاحظه یا کشف شده است.
اما اقدامات ضدایرانی دولت هلند تنها به ماجرای پناه دادن به گروه تروریستی‌ای که مسؤولیت جنایت تروریستی اهواز را برعهده گرفت محدود نمی‌شود. اخراج 2 دیپلمات ایرانی از این کشور به بهانه واهی از دیگر اقدامات ضد ایرانی این کشور اروپایی است؛ موضوعی که همچنان با انفعال وزارت امور خارجه بلاتکلیف است. آنچه مسلم است هلند بارانداز تروریست‌هایی است که علیه ایران فعالیت می‌کنند. در کنار اقدامات ضدایرانی این کشور، علنی شدن برخی اقدامات سابق این دولت اروپایی علیه ایران نیز در نوع خود قابل توجه است. حضور 30 ساله کلاهی عامل بزرگ‌ترین اقدام تروریستی تاریخ انقلاب در این کشور که بعدا در یک درگیری داخلی کشته شد، از جمله این موارد است. «وطن‌امروز» پیش‌تر طی چندین گزارش به این موضوع پرداخته و در نشست‌‌های سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این مساله را پیگیری کرده است. آنچه اما در عمل از سوی دستگاه دیپلماسی مشاهده شده انفعال و برخی واکنش‌‌های کلی بدون اقدام موثر و عملی بوده است.
گفتار درمانی در سازمان ملل
حسن روحانی البته پیش از این نیز در آخرین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سکونت تروریست‌‌‌هایی که عامل جنایت تروریستی اهواز بودند در اروپا انتقاد کرد. از زمان انتقاد روحانی در سازمان ملل تا انتقاد دوم او نیز هیچ اقدام عملی در این زمینه انجام نشده است. حتی یک موضع مقتدر دیپلماتیک نیز در قبال کشورهای اروپایی بویژه هلند گرفته نشده و صرفا به احضار بسنده شده است. روحانی سوم مهر در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «سیاست ایران روشن است: نه جنگ، نه تحریم؛ نه تهدید، نه زورگویی؛ فقط وفای به عهد و عمل به قانون. ما از صلح و دموکراسی در همه خاورمیانه حمایت می‌کنیم. دانش هسته‌ای را واجب و سلاح هسته‌ای را حرام می‌دانیم؛ ما به عنوان قربانیان دیروز و امروز تروریسم همواره در صف مقدم مبارزه واقعی با تروریسم بوده‌ایم و خواهیم بود. مردم ما امروز عزادار شهادت ده‌ها انسان بی‌گناه‌‌ هستند که روز شنبه توسط تروریست‌هایی به خاک و خون کشیده شدند که با کمال وقاحت از برخی پایتخت‌های غربی و در مصاحبه با رسانه‌هایی که در غرب با دلارهای نفتی اداره می‌شوند مسؤولیت این وحشی‌گری را پذیرفتند». وی در ادامه گفته بود: «ما در ایران تمام اقدامات تروریستی را بدون ملاحظه محکوم کرده و می‌کنیم. ما از بیانیه محکم شورای امنیت در این زمینه استقبال می‌کنیم ولی چرا رؤسای سازمان‌های تروریستی از جمله سازمانی که مسؤولیت رسمی عملیات شنبه را به عهده گرفت در کشورهای غربی فعالیت می‌کنند و برنامه رسمی برای جمع‌آوری پول می‌گذارند؟ آیا این اقدامات مغایر مقررات بین‌المللی نیست؟ چرا هیچ یک از ‌کشورهای تامین‌کننده مالی گروه‌های تروریستی ضد مردم ایران که سابقه تامین مالی و تسلیحاتی داعش، النصره و القاعده را نیز دارند نه‌تنها مورد مؤاخذه قرار نمی‌گیرند بلکه تشویق و تسلیح هم می‌شوند؟ برای اینکه دنیا ادعای مبارزه با تروریسم را جدی بگیرد، نیازمند یک اقدام مشترک جهانی برای برخورد جدی با این پدیده شوم بدون توجه به عاملان و قربانیان آن هستیم».
انفعالی که اروپا را جری‌‌‌‌‌‌تر کرده
«وطن امروز» پیش‌تر در جریان اعلام رسمی اعطای پناهندگی هلند به کلاهی و قبل از وقوع جنایت تروریستی اهواز و همچنین اخراج 2 دیپلمات ایرانی از این کشور در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس درباره لزوم مقابله دولت با این کشور اروپایی گفت‌وگو کرده بود. نمایندگان مجلس تاکید کردند لازم است دولت در مقابل هلند اقدام متقابل انجام داده و دیپلمات‌های هلندی را از کشور اخراج کند. به اعتقاد برخی کارشناسان سیاسی، سکوت دستگاه دیپلماسی زمینه افزایش اقدامات ضدایرانی این کشور اروپایی را فراهم کرده است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با «وطن‌امروز»، با اشاره به قتل عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی در هلند و حضور 30 ساله وی در این کشور گفته بود: «یکی از فجایعی که در تاریخ انقلاب توسط منافقین رقم خورد فاجعه هفتم تیر و شهادت شهید بهشتی و یارانش در دفتر حزب جمهوری بود؛ نکته قابل تامل اینکه آن کسانی که این اقدامات تروریستی را انجام دادند نه‌تنها مورد تعقیب کشورهای اصطلاحا آزادی‌خواه قرار نگرفتند، بلکه مورد تشویق نیز قرار گرفته و به آنها مأوا و امکانات دادند، حتی این کشورها از منافقین حفاظت و پذیرایی هم کردند». نماینده مردم شاهین‌شهر ادامه داد: «متاسفانه اقدام مناسبی از سوی وزارت امور خارجه برای احقاق حقوق کسانی که در این عملیات‌های تروریستی جان خود را از دست دادند و بازماندگان‌شان، ندیده‌ایم». وی با انتقاد از سیاست‌های انفعالی دستگاه دیپلماسی گفت: «وزارت امور خارجه باید در مواجهه با مسائلی که حقوق ملت از سوی کشورهای غربی تضییع شده، مبتکرانه و پیش‌دستانه ورود کند اما آنچه تاکنون مشاهده کرده‌ایم منفعلانه بوده است».  حاجی‌دلیگانی همچنین با بیان اینکه این کشورهای اروپایی خودشان تروریست دولتی هستند، خاطرنشان کرد: «دولت هلند در حال حاضر و در شرایطی که مساله حضور 30 ساله کلاهی در این کشور علنی شده و برای اینکه بتواند نزد افکار عمومی جهان پاسخی برای توجیه داشته باشد با فرار به جلو 2 دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده است». وی ادامه داد: «همچنین لازم است وزارت امور خارجه در اقدام متقابل 2 دیپلمات از دیپلمات‌های هلندی حاضر در ایران را اخراج کند و اگر این اتفاق نیفتد هلندی‌ها احساس می‌کنند کار درستی انجام داده‌اند که واکنش متقابلی از سوی ایران انجام نشده است!»  احمد امیرآبادی، نماینده مردم قم و عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز با اشاره به ترور کلاهی، تروریست عامل انفجار حزب جمهوری اسلامی، در هلند و اعطای 30 سال پناهندگی این کشور به وی گفته بود: «لازم است وزارت امور خارجه اعتراض رسمی خود را در این زمینه به دولت هلند اعلام کند». بر اساس این گزارش، ناظران سیاسی معتقدند تداوم انفعال وزارت امور خارجه در قبال اروپا بویژه هلند می‌تواند در ابعاد مختلف، آنها را علیه جمهوری اسلامی جری‌‌‌‌‌‌تر کند. به اعتقاد کارشناسان، صرف اتخاذ موضع بدون اقدام عملی، موثر واقع نخواهد شد.


Page Generated in 0/0068 sec