printlogo


کد خبر: 200286تاریخ: 1397/7/25 00:00
اخبار

FATF تحفظ‌پذیر نیست
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه FATF تحفظ‌پذیر نیست، گفت: ما از ترس مرگ نباید خودکشی کنیم و آنها تا ما را خلع سلاح نکنند دست نمی‌کشند. احمد توکلی در گفت‌وگو با فارس گفت: یکی از روش‌های آمریکا برای اداره جهان جعل قواعدی است که به جهانداری او کمک کند و دولت‌های آزادی‌خواه و استقلال‌طلب را تحت‌الشعاع قرار دهد. FATF یکی از آنهاست که ملزم می‌کند کشورهای عضو اطلاعات شفاف را مبادله کنند اما در تعریف‌ها اختلاف‌نظر هست؛ مثل تعریف تروریسم و پولشویی. ما در قانون اساسی داریم کسانی که با متجاوز خارجی می‌جنگند یا کسانی که برای آزادی ملت‌ها جنگ می‌کنند تروریست نیستند، اگر چه مسلح باشند. وی افزود: نمایندگان برای اینکه قانون اساسی را رعایت کرده باشند، چاره را در این دیدند که در ماده‌های مربوط به تروریسم موضوع را براساس قانون اساسی تعریف کنند اما FATF تحفظ‌پذیر نیست. تحفظ آنجا پذیرفته می‌شود که هدف و موضوع FATF را نقض نکند. در کنوانسیونی که قبلاً تصویب شده آمده است که حق تحفظ اگر ناقض موضوع یا هدف کنوانسیون باشد مورد قبول نیست. توکلی تصریح کرد: اینها می‌گویند کار شما موضوع FATF را نقض می‌کند و این پذیرفته نیست. حتی در نامه‌ای که بعد از امضای FATF توسط آقای طیب‌نیا داده‌اند به صراحت گفته‌اند شما باید نقض‌هایی که در مصوبه‌تان راجع به این کنوانسیون است برطرف کنید، از جمله به قدر کفایت تأمین مالی تروریست‌ها را جرم‌انگاری کنید؛ شامل حذف استثناهایی که قائل شده‌اید از جمله تلاش برای پایان اشغال خارجی، استعمار و نژادپرستی. اینها را ما استثنا کرده‌ایم، آنها می‌گویند باید این را از مصوبه‌تان بردارید.

سفرای جدید ایران  در ۵ کشور تعیین شدند
 سفرای جدید ایران در 5 کشور اسپانیا، رومانی، کویت، بنگلادش و سیرالئون تعیین شدند و صبح دیروز با حسن روحانی رئیس‌جمهور دیدار کردند. به گزارش مهر، «حسن قشقاوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسپانیا، «اکبر خسروی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در سیرالئون، «محمد ایرانی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کویت، «محمدرضا نفر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بنگلادش و «مرتضی ابوطالبی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در رومانی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت روابط ایران با کشورهای محل ماموریت خود در زمینه‌های مختلف، بر تلاش و جدیت در راستای توسعه مناسبات اقتصادی و همکاری‌های همه‌جانبه ایران با دیگر کشورها تاکید کردند.

درخواست ۴ هزار دانشگاهی از شورای نگهبان برای عدم تأیید  CFT
بیش از 4 هزار نفر از دانشگاهیان، حوزویان و فعالان عرصه فرهنگی طی نامه‌ای به اعضای شورای نگهبان خواستار عدم تایید لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) شدند. در بخشی از این نامه آمده است: انقلاب اسلامی امروز در آستانه‌ 40 سالگی خود، با روش‌های جدیدی از مقابله‌ مستکبران عالم با خود مواجه است که در عبارت «استعمار فرانو» متجلی می‌شود. این طرز مواجهه‌ جدید دشمن با انقلاب، حساسیت بیش از پیش دستگاه‌های نظارتی را می‌طلبد که شورای نگهبان به عنوان حراست‌کننده از اسلامیت نظام و تطبیق قوانین با شرع مقدس و قانون اساسی کشور در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است.
با توجه به تصویب لایحه «الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) یکی از 41 الزام «گروه ویژه اقدام مالی(FATF)» در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 15/7/97 و ارسال لایحه‌ مذکور به شورای محترم نگهبان، جمعی از دانشگاهیان، حوزویان و فعالان فرهنگی سراسر کشور بدین‌وسیله شماری از ایرادات و موارد مغایرت مفاد این لایحه با شرع و قانون اساسی را به عرض‌تان رسانده و درخواست خود مبنی بر عدم تأیید لایحه «الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)» از سوی اعضای محترم شورای نگهبان به منظور پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی، حفظ استقلال همه‌جانبه و نفی هرگونه سلطه‌پذیری را خدمت‌تان تقدیم می‌داریم. بر اساس این خبر، در متن کامل این نامه در چند بخش برخی موارد تضاد محتوایی این لایحه با شرع و قانون اساسی مطرح شده است.


Page Generated in 0/0050 sec