printlogo


کد خبر: 200288تاریخ: 1397/7/25 00:00
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ خبر داد: بازداشت 85 نفر از دلالان ارزی
خرید و فروش خیابانی ارز ممنوع شد

گروه اقتصادی: بازار ارز پس از نزدیک به 20 روز نوسان و گذراندن کانال‌های قیمتی بین 13 تا 19 هزار تومان بار دیگر به ساحل آرامش رسید و در هفته جاری در کانال 14 هزار تومان برای هر دلار آمریکا معامله ‌شد.
به گزارش «وطن امروز»، پس از مسدودسازی و فیلترینگ سایت‌ها و کانال‌های اطلاع‌رسانی قیمت ارز و طلا، دولت با همکاری نیروی انتظامی به دنبال محدودیت هر چه بیشتر تحرکات سوداگرانه در بازار ارز است. به نظر می‌رسد مسؤولان برای جلوگیری از افزایش قیمت ارز و طلا، سیاست مدیریت عرضه و هدایت آن به مسیرهای قانونی را شروع کرده‌اند. در همین راستا رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد هرگونه خرید و فروش ارز در کوچه، خیابان، چهارراه و... ممنوع است. سردار حسین رحیمی اظهار کرد: همکاران من بنا به درخواست بانک مرکزی و هماهنگی با دستگاه قضا از چهارشنبه هفته گذشته تاکنون ۸۵ نفر از دلالان و مخلان بازار ارز را که با وقاحت تمام اقدام به قیمت‌گذاری‌های کاذب و خرید و فروش غیرمجاز ارز کرده بودند، دستگیر کردند. وی با بیان اینکه همه این افراد سابقه‌دار بودند، خاطرنشان کرد: این افراد در طرح‌های قبلی جمع‌آوری دلالان و مخلان بازار ارز نیز دستگیر شده بودند اما متاسفانه آزاد شده و دوباره به این کار روی آورده بودند. رئیس پلیس پایتخت با اشاره به موارد کشف شده از این افراد، گفت: ۲۴۰ هزار دلار، ۱۷۵ هزار دینار، ۵۷۷۵ لیر و ۴۵۲۰ یورو به همراه 8 کیلوگرم طلای آب‌شده از جمله مواردی است که از این افراد کشف و ضبط شد. رحیمی همچنین با تاکید بر اینکه هر گونه خرید و فروش ارز در خیابان، چهارراه، معبر، میدان و... ممنوع است، ادامه داد: تنها صرافی‌های مجاز و بانک‌ها اجازه خرید و فروش ارز را دارند و پلیس با افرادی که اقدام به خرید و فروش غیرمجاز ارز کرده و در این فضا اخلال ایجاد کنند، برخورد خواهد کرد. فرمانده انتظامی تهران بزرگ با تاکید بر اینکه نظارت پلیس بر بازار طلا و ارز همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: در روزهای آتی نیز نسبت به دستگیری دلالان و مخلان نظم و امنیت اقتصادی اقدام خواهیم کرد و کسانی که بخواهند با فضاسازی در این فضا سودجویی کنند باید بدانند که پلیس بر آنها نظارت دارد.
قوه قضائیه وارد بازار ارز شد
بتازگی قوه قضائیه هم با تایید شروع دستگیری‌های گسترده دلالان و اخلالگران ارزی، گزارشی در این باره منتشر کرده که حکایت از ضبط صد‌ها میلیون تومان وجه نقد از اخلالگران ارزی دارد. بنا بر این گزارش، با پیگیری‌های قضایی و اطلاعاتی دستگاه قضا و ضابطان در پی این اقدامات حدود ۱۶۵ هزار دلار، یک میلیون و ۴۲۰ هزار دینار، حدود ۵۰۰ میلیون تومان ارز‌های غیر، حدود ۸ کیلوگرم طلای آب شده، ۶ فقره چک تضمینی و بین بانکی به مبلغ ۳۴۰ میلیون تومان، حدود ۱۰۰ میلیون تومان وجه نقد، حدود ۳۲ هزار لیر ترکیه و حدود ۳ هزار یورو در همان ابتدای بازداشت از متهمان کشف و ضبط شد. گفتنی است بنا بر اعلام سخنگوی دستگاه قضا تا ۲۲ مهرماه در تهران بیش از ۴۹ مورد کیفرخواست صادر شده که برخی از این کیفرخواست‌ها ممکن است 5-4 تا ۱۰ متهم داشته باشد و برای بیش از ۹۰ نفر از کسانی که کیفرخواست برای‌شان صادر شده، تعیین وقت صورت گرفته است. آنگونه که معاون اول دستگاه قضا عنوان کرده است در استان سیستان و بلوچستان یک شبکه نفوذ بانکی کشف شده است که در جریان این پرونده ۱۷ نفر بازداشت شده‌اند. این افراد به صورت سازمان‌یافته و با اعمال نفوذ در سیستم بانکی و بعضا با استفاده از اسناد غیرواقعی توانسته بودند حدود ۱۰۰ میلیون دلار دریافت کنند و در حال گرفتن حدود ۳۰۰ میلیون دلار هم بودند که متوقف شدند. گفتنی است در ارتباط با بازداشت‌های صورت گرفته در دیگر استان‌ها نیز می‌توان به استان خراسان رضوی با ۴ بازداشتی و استان همدان با ۷ نفر بازداشتی اشاره کرد.
بازار آزاد برای متقاضیان واقعی
دیروز بازار آزاد ارز برای متقاضیان واقعی یعنی مسافران، دانشجویان خارج از کشور و تمام 12 ردیف متقاضی اعلام شده توسط بانک مرکزی دایر بود اما از سوی دیگر دلالان دست به عصا رفتار می‌کردند. با اقدامات امنیتی و انتظامی صورت گرفته خرید و فروش بین دلالان و مردم به صورت عملی متوقف شده است. با نوسانات اخیر کمتر کسی هم پیدا می‌شود که در بازار ارز اقدام به سرمایه‌گذاری کند. تمام نگاه‌ها در حالت فعلی به صرافی‌ها و بانک‌هاست که با نرخ دستوری بانک مرکزی و سنا اقدام به فروش می‌کنند.
صرافی‌ها روزهای پررونقی را سپری می‌کنند، بویژه اینکه موسم اربعین و تامین ارز زائران را نیز پیش‌رو دارند. صرافی‌ها دیروز هر 1000 دینار عراقی را بین 13500 تا 13100 تومان می‌فروختند و صف‌های 10 نفره روبه‌روی آنها شکل گرفته بود؛ آنها سقف نانوشته 300 هزار تایی برای فروش داشتند، در کنار این برای خرید دینار از صرافی‌ها احتیاج به مدارک سفر است. دلال‌ها همین دینار را 13300 می‌فروختند که نه محدودیتی برای فروش داشتند و نه از شما مدارکی می‌گرفتند، البته صرافی‌ها رقمی هم برای کارمزد از مشتریان خود کسر می‌کردند. شواهد حاکی از آن است که با نزدیک شدن موسم اربعین، دلار و یورو دیگر از رونق افتاده ‌است. معدود دلالان حاضر در میدان فردوسی که شباهتی با دلالان 2 ماه پیش ندارند و افراد جدیدی هستند هر دلار آمریکا را بین 14300 تا 14400 می‌فروختند و در عوض آن را بین 13700 تا 13800 می‌خریدند. یورو هم با رشد نزدیک به 500 تومانی نسبت به روز گذشته خود بین 16500 تا 16600 معامله می‌شد.
 

تداوم تأمین نیازهای واقعی
 فروردین ماه سال جاری زمانی که قیمت دلار در بازارهای غیررسمی یا آزاد بین 6450 تا 6600 تومان بود، ناگهان اسحاق جهانگیری در خبر ساعت 22 دستور ممنوعیت خرید و فروش ارز توسط صرافی‌ها و دلالان را اعلام کرد. در یک اقدام گسترده بیش از 200 دلال دستگیر و تابلوی صرافی‌ها خاموش شد، نزدیک به یک ماه کسی از قیمت ارز خبری نداشت، کارشناسان هم جرات اظهارنظر در این رابطه را نداشتند، تا اینکه ظرف 2 ماه و در پی هجوم متقاضیان و گرم شدن بازار دلالان، دلار به بیش از 9000‌تومان رسید. بنابراین با درک حساس بودن مقطع کنونی برای اقتصاد ایران باید توجه داشت که تامین نیازهای واقعی در مدار عرضه‌کنندگان قانونی باقی بماند و متقاضیان به سمت سوداگران نروند.


Page Generated in 0/0147 sec