printlogo


کد خبر: 200358تاریخ: 1397/7/26 00:00
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح تشریح کرد
کسر خدمت در ازای فعالیت‌‌های پژوهشی
سردار کمالی: مشمولان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌توانند مدتی از دوره خدمت را با انجام پروژه تحقیقاتی سپری کنند

گروه اجتماعی: رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح نحوه بهره‌مندی دانش‌آموختگان برتر دانشگاهی، دانش‌آموختگان فناور و دانش‌آموختگان برتر ایرانی غیرمقیم از تسهیلات خدمت وظیفه عمومی تخصصی را تشریح کرد.
سردار موسی کمالی در این‌باره گفت: پیش‌تر گروهی از مشمولان وظیفه تحت عنوان نخبه و استعداد برتر خدمت سربازی خود را با انجام پروژه تحقیقاتی طی می‌کردند که در حال حاضر نام این افراد به «دانش‌آموختگان برتر» و «دانش‌آموختگان برتر فناور» تغییر کرده است. وی با بیان اینکه افراد واجد شرایط از سوی بنیاد ملی نخبگان و در یک فرآیند علمی، انتخاب و به مرکز امور نخبگان در دانشگاه عالی دفاع ملی نیروهای مسلح معرفی می‌شوند، به ایسنا تصریح کرد: سالانه حدود 2 هزار تا ۲ هزار و 500 نفر از این افراد با تایید بنیاد ملی نخبگان خدمت سربازی خود را با انجام پروژه تحقیقاتی انجام می‌دهند. رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه این تسهیلات با  گذراندن بخشی از سربازی در ازای انجام پروژه متفاوت است، گفت: دانش‌آموختگان برتر تمام مدت سربازی خود را با انجام پروژه سپری می‌کنند و می‌توانند در دستگاه‌های دولتی خدمت کرده و حقوق‌شان کمی بالاتر از سایر سربازان است. این افراد می‌توانند پروژه تحقیقاتی را در نیروهای مسلح یا یکی از وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی بعضی شرکت‌های دانش‌بنیان انجام دهند.
تشریح قوانین در سایت بنیاد ملی نخبگان
کمالی با بیان اینکه متولی امور اجرایی نخبگان دانشگاه مذکور است، افزود: پروژه این افراد پس از انجام تحقیقات موضوع، در کمیته ارزشیابی بررسی شده و در صورت کفایت، مجوز پایان خدمت صادر می‌شود و در زمان‌های تعیین شده این افراد برای طی دوره آموزش نظامی اعزام می‌شوند و سپس کارت پایان خدمت آنها صادر خواهد شد. به گفته وی، افراد متقاضی برای اطلاع از ضوابط سرباز دانش‌آموخته برتر یا سرباز دانش‌آموخته فناور باید به سایت بنیاد ملی نخبگان مراجعه و برای پاسخگویی به سوالات حین انجام پروژه تحقیقاتی با دانشگاه دفاع ملی نیروهای مسلح ارتباط برقرار کنند.
تسهیلات برای دارندگان مدرک ارشد
سردار موسی کمالی همچنین درباره مقررات و شرایط دریافت کسرخدمت سربازی در ازای انجام پروژه تحقیقاتی گفت: برابر مقررات و آیین‌نامه‌های وظیفه عمومی، مشمولان دارای مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌توانند مدتی از دوره خدمت ضرورت خود را با انجام پروژه تحقیقاتی درباره مسائل دفاعی و امنیتی کشور سپری کنند. وی با بیان اینکه در غلطی رایج از این مقررات به عنوان کسر خدمت پژوهشی یاد می‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که مدت تحقیق روی پروژه نیز به عنوان مدت خدمت در کارت سربازی درج می‌شود. رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح در همین راستا و برای انتخاب پروژه به مشمولان متقاضی توصیه کرد: این روش رویکرد جدیدی از خدمت سربازی بوده و لازم است متقاضیان سعی کنند پروژه را در زمان دانشجویی یا همان ابتدای فراغت از تحصیل انتخاب کنند تا فرصت کافی برای تحقیق داشته باشند. کمالی با بیان اینکه افراد برای انجام پروژه تحقیقاتی باید به یکی از دانشگاه‌ها یا مراکز تحقیقاتی نیروهای مسلح یا سایت‌‌های آنها مراجعه کنند، گفت: پروژه باید درباره نیروهای مسلح و مسائل دفاعی و امنیتی کشور باشد و متقاضیان باید توانایی انجام پروژه را داشته باشند؛ در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهند شد و چیزی به عنوان خدمت آنان محاسبه نمی‌شود.
توصیه مهم به فارغ‌التحصیلان
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح گفت: مشمولی که پروژه انتخاب می‌کند باید در مراکز فوق تاکید کند که موضوع در سامانه وظیفه عمومی ثبت شود و به این نکته نیز توجه کنند که هر فرد حداکثر 2 پروژه را می‌تواند انجام دهد و هر دو پروژه نیز باید برای یک سازمان مثلا ارتش، سپاه یا ناجا باشد و آن دسته از افرادی که سابقه خدمت قبلی دارند هم حتما باید توجه داشته باشند که پروژه را برای همان سازمان انجام دهند. کمالی به دریافت‌کنندگان پروژه توصیه کرد به محض فراغت از تحصیل برگ اعزام خود را دریافت کرده اما تقاضای اعزام بعد از پایان یک سال را بدهند تا دچار مشکلات بعدی نشوند. به گفته وی، آن دسته از افرادی که 8 ماه از فراغت از تحصیل‌شان گذشته و  در ۴ ماه آخر مهلت خود هستند هم نباید تقاضای پروژه بدهند.
ممنوعیت انتخاب پروژه حین خدمت
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح با تاکید بر اینکه انتخاب پروژه در حین خدمت ممنوع است، گفت: اصل بر این است که مشمول قبل از تاریخ اعزام مندرج در برگه اعزام، پروژه خود را به اتمام برساند اما در موارد خاص ممکن است با تشخیص و درخواست سازمان به‌کارگیرنده تقاضای تعویق اعزام مشمول مورد موافقت قرار بگیرد که البته این تقاضا باید حداقل یک ماه مانده به اعزام ارائه شود. کمالی همچنین درباره انتخاب موضوعات تحقیقی نیز تصریح کرد: تحقیق یک کار تخصصی است، لذا موضوع تحقیق باید متناسب با رشته تحصیلی فرد باشد. همچنین افرادی که برای سازمانی پروژه انجام داده‌‌اند باید در همان سازمان خدمت کنند و برای مثال اگر فردی برای سپاه پروژه‌ای را انجام داده، مابقی خدمت خود را نیز باید در همان سپاه سپری کند. وی افزود: افرادی که نسبت به دریافت پروژه اقدام کرده‌‌اند نباید برای دریافت امریه به دستگاه‌های غیرنظامی مراجعه کنند، مگر اینکه سازمان مربوط امریه را بپذیرد.
رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستادکل نیروهای مسلح  درباره شرایط دریافت پروژه به جای مدتی از خدمت برای دارندگان مقطع کارشناسی نیز گفت: تنها افراد نخبه که بنیاد ملی نخبگان نیز آنان را تایید کند می‌توانند در این مقطع از این تسهیلات استفاده کنند و شرط عمومی برای دیگر متقاضیان داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر است. کمالی همچنین تاکید کرد ورود به غیبت و داشتن غیبت مانع از استفاده از این تسهیلات برای مشمولان است. گفتنی است شرح کامل تسهیلات ارائه شده در سایت بنیاد ملی نخبگان در دسترس مخاطبان عزیز است.


Page Generated in 0/0055 sec