printlogo


کد خبر: 200428تاریخ: 1397/7/28 00:00
اخبار

بورس انرژی هموار‌کننده تجارت نفتی
عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به افزایش تولید فرآورده‌های نفتی به جای خام‌فروشی، گفت: در کمیسیون انرژی طرح جدیدی را با مشارکت مردم برای افزایش ظرفیت پالایش در کشور آماده کردیم که بزودی برای تصویب به صحن علنی می‌فرستیم. علی بختیار در میزگرد «خواب آشفته نفت» با اشاره به اینکه در کنار توسعه و تولید صنعت نفت موضوع مهمی به عنوان تجارت نیز وجود دارد، گفت: طبق قانون اصل 44 و سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری، بخش خصوصی می‌تواند در فروش و تجارت نفت نیز مشارکت داشته باشد اما براساس یک چارچوب مشخص. بورس نفت شرایط بسیار خوبی است برای مشارکت بخش خصوصی در فروش نفت که امیدواریم با همکاری دولت بورس نفت شکل بگیرد. وی با اشاره به اینکه زمانی که پتروشیمی‌ها می‌خواستند وارد بورس شوند نیز سر و صداهایی ایجاد شد، گفت: اما اکنون می‌بینیم اگرچه کم‌وکاستی‌هایی وجود دارد و هر از گاهی مشکلاتی ایجاد می‌شود اما محصولات پتروشیمی در بورس عرضه می‌شود و مشتریان نیز به‌راحتی این محصولات را خریداری می‌کنند که این موضوع درباره عرضه فرآورده در بورس نیز صادق بود.
 بختیار با اشاره به اینکه به اعتقاد من بورس یک سازوکار شفاف است و می‌تواند مسیر تجارت نفت را هموار کند، گفت: شرکت ملی نفت به عنوان تنها عرضه‌کننده نفت در بورس باید صبر و تحمل داشته باشد و اجازه دهد بورس نفت شکل گیرد.
 وی همچنین با اشاره به سیاست‌های اتخاذی وزارت نفت، گفت: ما باید به طور کلی از خام‌فروشی دور شویم و می‌توانستیم این کار را با یک برنامه‌ریزی بلندمدت و در نهایت میان‌مدت انجام دهیم، مثلا بخشی از سهام پالایشگاه‌های خارجی را در اختیار می‌گرفتیم که اگر این کار انجام می‌شد اکنون نگران صادرات نفت خود نبودیم. وی با اشاره به اینکه ما در مجلس طرح جدیدی را برای افزایش ظرفیت فرآورش نفت‌خام در نظر گرفتیم، گفت: براساس این طرح که به صورت عادی نیز قرار است در دستور کار قرار گیرد و بزودی نیز در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد، سرمایه اولیه پالایشگاه‌های جدید که سودده هم هستند در یک فرآیندی از مردم اخذ می‌شود و خوراک نیز در یک بازه زمانی طولانی‌مدت تسویه خواهد شد، به طوری که سال اول هزینه خوراک از پالایشگاه دریافت نمی‌شود تا پالایشگاه به سوددهی برسد.
وی گفت: هزینه ساخت این پالایشگاه نیز با سود
4 درصد درنظر گرفته شده که مشوقی است برای بخش خصوصی که بتواند این پالایشگاه‌ها را- که با ظرفیت 2 میلیون بشکه می‌شود احداث کرد- احداث کند و من انتظار دارم 2 یا 3 هفته آینده شرایط این طرح در مجلس مهیا شود و ما بتوانیم آن را در صحن مطرح کنیم.


استاندارد مقابل خودروسازان کوتاه نمی‌آید
سازمان استاندارد با تبیین ۸۵ استاندارد خودرو به خودروسازان اعلام کرده است در تولید خودرو آنها را رعایت کنند و این سازمان به هیچ وجه از مواضع خود در این زمینه کوتاه نمی‌آید. علیرضا خاکی‌فیروز، رئیس مرکز تایید صلاحیت سازمان استاندارد در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: تایید صلاحیت‌ها براساس اصول و مفاهیم بین‌المللی انجام می‌شود و هیچ تفاوتی با تایید صلاحیت در کشورهای دیگر اروپایی، آمریکایی و آسیایی ندارد. وی بیان کرد: در کشور یکهزار آزمایشگاه آزمون و کالیبراسیون را تایید صلاحیت کردیم و ۱۶۰ شرکت بازرسی فنی در زمینه‌های مختلف تایید صلاحیت شده‌اند.


تأسیس نمایندگی بانک‌های خارجی در ایران
شورای پول و اعتبار اصلاحیه «دستورالعمل نحوه تأسیس، فعالیت، نظارت و تعطیلی شعبه و دفتر نمایندگی بانک خارجی در ایران» را در ۷۹ ماده و ۲۲ تبصره تصویب کرد. به گزارش بانک مرکزی، براین اساس در اصلاح مقررات مورد اشاره تلاش شده با بهره‌گیری از یافته‌های مطالعات تطبیقی مرتبط و نیز برگزاری جلسات کارشناسی با صاحب نظران و دست‌اندرکاران امر، ضمن به‌روزرسانی مقررات، نسبت به یکپارچه‌سازی و تجمیع مقررات موجود در این باره اقدام شود. گفتنی است با اجرایی شدن این مصوبه زمینه و شرایط ورود بانک‌های معتبر بین‌المللی در کشورمان تسهیل و تسریع می‌شود.


Page Generated in 0/0048 sec