printlogo


کد خبر: 200515تاریخ: 1397/7/29 00:00
اخبار

مشاور عالی معاون اول رئیس‌جمهور در همایش توسعه همکاری‌های تجاری:
ایران بازسازی سوریه را انجام می‌دهد
مشاور عالی معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به اعلام آمادگی بانک مرکزی ایران برای معاملات تجاری بین ایران و سوریه با پول ملی ۲ کشور گفت: تأسیس بانک‌های مشترک بین ۲ کشور در دستورکار قرار دارد. به گزارش فارس، حسن دانایی‌فر در همایش توسعه همکاری‌های تجاری تهران و سوریه گفت: چرا به‌‌رغم روابط سیاسی گسترده بین 2 کشور روابط اقتصادی کم است و حجم مبادلات بین ایران و سوریه تنها ۱۶۰ میلیون دلار است؟ وی با طرح این پرسش که چرا ایران و سوریه بانک مشترک ندارند، ادامه داد: چرا شرکت‌های ما در آنجا ثبت نشده‌اند؟ وی با بیان اینکه ارتباطات اقتصادی ما از قبیل ارتباطات بیمه‌ای، بورسی، ‌بانکی و صنعتی به دلایل مختلف تاکنون قطع بوده است، گفت: من به عنوان نماینده دولت در این جلسه اعلام می‌کنم ما آماده‌ایم در زمینه‌های مختلف با سوریه همکاری کنیم. وی با تأکید بر ضرورت معامله با پول‌های ملی 2 کشور اظهار داشت: تشکیل شرکت‌های حمل و نقل زمینی و دریایی و همچنین راه‌اندازی اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه نیز در دستورکار قرار دارد. در ادامه محمد حمشو، دبیر کل اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه گفت: در سال ۲۰۱۱ یک موافقتنامه درباره حقوق و عوارض گمرکی بین سوریه و کشورهای عربی امضا شد و براساس آن، تعرفه واردات صفر است ‌ولی چرا بین ایران و سوریه نتوانسته‌ایم چنین موافقتنامه‌هایی را داشته باشیم؟ وی افزود: برخی کارخانه‌های ما در بخش دولتی نیاز به بازسازی دارد و برای بازسازی این کارخانه‌ها به همکاری طرف ایرانی نیازمندیم.

حسینی در نشست شنبه‌های انقلاب:
اقتصاد ایران در جایگاه هجدهم جهان قرار دارد
بیست‌وهفتمین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع «اقتصاد» و با هدف تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در این حوزه به همت جنبش مردمی پاسداشت 40 سال انقلاب اسلامی در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، شمس‌الدین حسینی، وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی در ابتدای این نشست اظهار داشت: ارزیابی عملکرد اقتصادی کشور فرصتی برای درس گرفتن از گذشته است تا چراغ راهی برای آینده باشد. حسینی اضافه کرد: ایران هفدهمین کشور پهناور و پرجمعیت جهان بوده و یک درصد مساحت جهان را در اختیار دارد و بر اساس شاخص قدرت خرید مردم، به‌عنوان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیاست. وی افزود: برخی از مردم، اقتصاد کشور بزرگ ایران را با اقتصادهای کوچک دنیا مقایسه می‌کنند درحالی‌ که درست نیست. وی با اشاره به گزارش سال 2016 موسسه «مک کینزی» پیرامون ظرفیت‌های اقتصادی دنیا افزود: بر اساس این گزارش، اقتصاد ایران متنوع است و به‌رغم تصور برخی مبنی بر وابستگی به نفت، تنها
25 درصد اقتصاد ایران به فروش نفت تعلق دارد. وی با اشاره به دستاوردهای 3 حوزه زیرساختی ایران افزود: با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، امروز 97 درصد جمعیت ایران از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی و 100 درصد جمعیت کشور از انرژی الکتریکی بهره‌مند‌ است. حسینی با اشاره به اینکه امروز شاخص‌های ترکیبی توسعه انسانی در جهان ملاک ارزیابی‌های اقتصادی کشورهاست، تصریح کرد: این شاخص‌ها بر اساس 3 قابلیت دانایی، سلامتی و درآمد ارزیابی می‌شوند. وی با اشاره به شاخص درآمد این گزارش برای ایران افزود: درآمد سالانه کشور در سال 1990 بالغ ‌بر 11 هزار و 400 میلیارد دلار بود که در سال 2017 به رقم 19 هزار و 100 میلیارد دلار رسید و در زمینه شاخص امید به زندگی نیز متوسط سن در سال 1990 در ایران 8/63 ارزیابی‌شده بود که امروز از 76 سال عبور کرده است.


بورس ۵۶۴۶ واحد رشد کرد
شاخص بورس در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه ۵۶۴۶ واحد رشد کرد. به گزارش تسنیم، در جریان دادوستدهای دیروز بازار سرمایه تعداد 2 میلیارد و  693 میلیون سهم و حق‌تقدم به ‌ارزش 920 میلیارد تومان در 163هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 5646 واحدی در ارتفاع 188هزار و 575 واحد قرار گرفت.


Page Generated in 0/0062 sec