printlogo


کد خبر: 200516تاریخ: 1397/7/29 00:00
اخبار

چرا آمار مرکز آمار و  بانک مرکزی متفاوت است؟
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به تفاوت آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار از شاخص‌های واحد اقتصادی، این مساله را ناشی از تفاوت نمونه آماری دانست. به‌ گزارش ‌ایسنا، امیدعلی پارسا درباره تفاوت آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار اظهار داشت: به‌عنوان نمونه در بیان شاخص تورم، بانک مرکزی آمار خود را با تاکید بر شهرهای بزرگ به دست می‌آورد، در حالی که برای مرکز آمار جامعه آماری همه شهرها و روستاهای کشور است که این مساله باعث تفاوت نرخ آمار اعلام شده 2 سازمان خواهد بود. وی تصریح کرد: رشد اقتصادی و تورم 2 متغیر مورد اختلاف مرکز آمار و بانک مرکزی است. یک راهکار اصلی برای حل این اختلاف تشکیل یک سازمان آماری واحد است. ادامه وضعیت فعلی نتیجه‌ای جز اتلاف منابع نخواهد داشت.  وی اضافه کرد: تورم نقطه به نقطه، شرایط اقتصادی و تورمی مردم را نشان می‌دهد و ما اگر می‌خواهیم اوضاع خانوارها را بررسی کنیم باید به این آمارها دقت کنیم.


نوسازی۱۰۰ هزار مسکن فرسوده
رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت کشور برای خنثی کردن اثرات تحریم، گفت: یکی از برنامه‌های دولت، نوسازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی بافت‌‌های فرسوده با هدف رونق تولید و اشتغال است. به گزارش مهر، محمدباقر نوبخت در مراسم امضای تفاهمنامه با وزارت راه‌وشهرسازی در زمینه رونق تولید و اشتغالزایی در حوزه بازآفرینی شهری پایدار اظهار داشت: با امضای این تفاهمنامه، بیش از ۱۰۰ هزار واحدمسکونی در بافت‌‌های فرسوده نوسازی خواهد شد که یک برنامه ۱۰۰ هزار واحد دیگری نیز مدنظر است که می‌توان با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ آن را عملیاتی کرد. همچنین 2 برنامه نوسازی ۵۰ هزار واحدی دیگر در روستاها و شهرها مورد نظر است. وی ادامه داد: ۳ هزار میلیارد تومان بودجه در یک ردیف مجوز گرفتیم که اجازه استفاده از ۲۰ درصد از اعتبارات عمرانی که معادل ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است به آن اضافه می‌شود و ۱۵‌هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی و ۳۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها نیز استفاده خواهد شد. معادل ریالی یک میلیارد دلار نیز از شورای اقتصاد برای ایمنی‌بخشی به تولید و بافت فرسوده مجوز گرفتیم. همچنین می‌توانیم ۵ هزار میلیارد تومان دیگر از ظرفیت تبصره ۱۴ استفاده کنیم.


رحمانی سرپرست وزارت صنعت شد
شریعتمداری بالاخره از صمت رفت
پس از چندین هفته کش‌وقوس بالاخره رئیس‌جمهور استعفای محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت را پذیرفت و شریعتمداری با این وزارتخانه خداحافظی کرد تا رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر در امور تولید که روحانی وی را به‌عنوان سرپرست وزارت صمت معرفی کرده جای او را بگیرد. به‌گزارش «وطن‌امروز»، همچنین به‌دنبال عدم کسب رای اعتماد علی ربیعی در جلسه استیضاح خود و رفتن وی از کابینه دولت دوازدهم، گمانه‌زنی‌ها برای جایگزینی وی با فردی از بدنه دولت بالا گرفت. از سوی دیگر حجم انبوه انتقادات و نارضایتی تولیدکنندگان، صادرکنندگان و تجار و بازرگانان از عملکرد شریعتمداری بویژه در 7‌ماهه 1397 کار را به جایی رساند که دولت ترجیح داد با یک جابه‌جایی درون‌کابینه‌ای هجمه علیه شریعتمداری را بردارد؛ یعنی انتصاب وی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. روحانی تلاش دارد با این تغییرات آنگونه که آخوندی در متن استعفای خود نیز آورده، تیمی هماهنگ و یکدست در وزارتخانه‌های اقتصادی گرد آورد تا بتواند به اوضاع نابسامان اقتصادی سروسامان بدهد. بر این اساس منابع آگاه به ایسنا اطلاع دادند 4 وزیر پیشنهادی کابینه روحانی قطعی شده‌ و امروز به مجلس معرفی می‌شوند. قرار است محمد اسلامی برای تصدی پست وزارت راه، فرهاد دژپسند برای تصدی پست وزارت اقتصاد، رضا رحمانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت و محمد شریعتمداری برای تصدی پست وزارت کار از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی ‌شوند.


Page Generated in 0/0062 sec