printlogo


کد خبر: 200522تاریخ: 1397/7/29 00:00
بررسی کارنامه آخوندی در وزارت راه و شهرسازی
استعفای وزیر طلبکار

گروه اقتصادی: عباس آخوندی، وزیر طلبکار و حق به جانب کابینه روحانی روز گذشته متن استعفای خود را 50 روز بعد از ارائه به رئیس‌جمهور رسانه‌ای کرد تا اختلاف وی و رئیس دولت را آشکار کرده باشد. به گزارش «وطن‌امروز»، عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی که عملکرد ضعیفی در حوزه کاری خود داشته و بیش از کار کردن حاشیه‌ساز بوده، سرانجام به دلیل اختلاف با روحانی استعفا کرد و از قطار دولت پیاده شد. متن استعفای وزیر راه طلبکار نیز طلبکارانه است و دلیل قهر خود را زیر پا گذاشتن پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی از سوی دولت عنوان کرده است. همچنین در استعفانامه آخوندی عنوان شده که 3 بار درخواست استعفای وی رد شده است.  متن نامه استعفای وزیر راه‌وشهرسازی خطاب به رئیس‌جمهور به شرح ذیل است: پیرو سه بار درخواستی که در سال گذشته از محضر جنابعالی داشتم اجازه می‌خواهم از خدمت شما در دولت رخصت بخواهم، به نظر نمی‌رسد در ارتباط با روش بازآفرینی شهری مورد نظر جنابعالی بتوانم کار موثری انجام دهم. همچنین در ارتباط با سیاست دخالت حداکثری دولت در بازار و روش ساماندهی امور اقتصادی به لحاظ شرایط موجود امکان هماهنگی ندارم. این حق شماست که وزیر همراه‌تری را در دولت داشته باشید. خواهشمندم این بار با درخواست اینجانب موافقت و در تعیین جانشین تسریع فرمایید. من بر این اعتقاد هستم که سه اصل پایبندی به قانون، احترام به حقوق مالکیت و اقتصاد بازار رقابتی را در هیچ شرایطی نباید زیر پا گذاشت. آنچه در تدبیر شرایط سخت جدید ناشی از تحریم‌های آمریکا شاهدیم دقیقا نقض همین سه اصل است. در هر صورت با این سطح از تفاوت دیدگاه از حیث اخلاقی ادامه کار من درست نیست. خواهش می‌کنم که به من رخصت دهید در نخستین ‌فرصت از خدمت‌تان مرخص شوم ولی درخواست دارم این زمان تا پایان مهرماه سال جاری فراتر نرود. برای جنابعالی و همکاران در دولت و مردم عزیز ایران آرزوی توفیق و سرافرازی دارم. 
آقای همیشه طلبکار
عباس آخوندی را می‌توان یک وزیر پرحاشیه نامید؛ وی به گالری‌ها و برنامه‌های هنری سر می‌زند، در رسانه‌ها درباره مارکس، موسسات اعتباری و FATF  یادداشت می‌نویسد و حتی با اعضای شورای نگهبان بحث حقوقی می‌کند. آخوندی را می‌توان یک مدیر لوس و طلبکار نامید؛ کسی که 3 بار استیضاح شد و چندین بار در آستانه استیضاح قرار گرفت و در جلسه دفاع از عملکرد خود به استیضاح‌کنندگان تشر ‌زند. روحانی هم پای وزیری که ادعا می‌کرد ثروت 7 میلیارد تومانی ندارد و در حساب بانکی خود فقط 44 میلیون تومان دارد، ایستاد. آخوندی اسفند 1396 و در جلسه استیضاح خود گفته بود «موجودی حساب بانکی دخترم هم اتفاقا 637 هزار تومان بود» تا خیلی‌ها به این گفته‌ها بخندند اما وی پنجمین رای اعتماد را هم از مجلس گرفت و 8 ماه بعد خودش رفت! آخوندی را براحتی می‌توان ضد مسکن مهر نامید و بسیاری از متقاضیان مسکن مهر در زمان وی از دریافت واحدهای مسکونی خود ناامید شدند و حتی تجمع‌ها و اعتراضات نیز فایده‌ای نداشت. وزیر فیلسوف حتی به طرح‌های خود نیز عمل نمی‌کرد و هیچ کس نفهمید طرح مسکن اجتماعی، مسکن امید و ... به کجا انجامید. آخوندی همه‌جا هم بدخلق نبود و در زمان تحویل هواپیماهای برجامی هیچ دوربینی نتوانست خنده‌های مستانه آقای وزیر را ثبت نکند، البته او بعد از خروج آمریکا از برجام و منتفی شدن ورود بیش از 100 هواپیمای وعده داده شده دیگر آنطور نخندید.  آخوندی آنقدر حق به جانب هست که هنوز روحانی استعفایش را نپذیرفته، خود زمان پایان خودش را اعلام می‌کند. وی دیروز در مراسم رونمایی از طرح‌های هوشمندسازی شهر فرودگاهی امام خمینی اعلام کرد: امروز روز آخر کاری من است و این پروژه را به صورت نمادین افتتاح می‌کنم! در زمان آخوندی حوادث ریلی، جاده‌ای و هوایی به وفور اتفاق افتاد و بسیاری از معاونان وی تغییر کردند اما خود وی برای ماندن بارها به مجلس رفت و رای اعتماد گرفت. هنوز پرونده برخورد 2 قطار در سمنان که منجر به کشته شدن 40 هموطن شد در جریان است؛ حادثه‌ای که سیستم هشدار هوشمند ریلی که با اصرار وزیر عملیاتی شده بود مقصر اصلی حادثه شناخته شده است. حالا آخوندی طلبکار این بار خودش رفته تا فریاد زده باشد که به علت عدم توجه دولت به اقتصاد بازار رقابتی رفته‌ام. استعفانامه آخوندی به گونه‌ای نگاشته شده که گویا باید کل دولت با وی هماهنگ می‌شده است. آخوندی در حالی از عملیاتی نشدن بازار رقابتی می‌گوید که در زمان وی نرخ بلیت هواپیما و قطار شناور شد و بر اساس عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری می‌شد. آخوندی درباره عدم تمکین به قانون سخن گفته، در حالی که وی در یک اقدام غیرقانونی رئیس نظام مهندسی ایران را برکنار کرد، در حالی که حکم رئیس نظام مهندسی را رئیس‌جمهور می‌دهد و عدم حمایت روحانی از نظر آخوندی شاید یکی از بزرگ‌ترین اختلاف‌نظرهای روحانی- آخوندی باشد. برخی رسانه‌ها انتصاب اکبر ترکان به عنوان مشاور رئیس جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناپایدار شهری را علت قهر آخوندی از کابینه می‌دانند اما هر چه بود آخوندی رفت؛ وی طلبکارانه استعفا نوشت و حالا می‌تواند با فراغ بال درباره مارکس و خطر سوسیالیست نوین و ضرورت  غلبه نولیبرالیسم و نوکاپیتالیسم بر سیاست شرقی بنویسد و به سینما و کنسرت‌های رنگارنگ برود و برای عکاسان دست تکان دهد، البته وی نشان داده حتی اگر وزیر وزارتخانه‌ای به بزرگی راه‌وشهرسازی هم باشد این کارهای فوق برنامه را انجام می‌دهد و همچنان طلبکارانه به منتقدان می‌تازد.
 

روحانی استعفای آخوندی را پذیرفت و اسلامی را سرپرست وزارت راه کرد
به‌دنبال اعلام استعفای عباس آخوندی از سمت وزارت راه‌وشهرسازی که 10 شهریور به رئیس‌جمهوری تقدیم شده بود، حسن روحانی در نامه‌ای ضمن پذیرش استعفای وی، محمد اسلامی را به عنوان سرپرست وزارتخانه راه‌وشهرسازی منصوب کرد. روحانی در نامه‌ای به آخوندی نوشت: «جناب آقای دکتر عباس آخوندی، بدین وسیله ضمن قبول استعفای جنا‌ب‌عالی از سمت وزیر راه‌وشهرسازی، از تلاش‌های مستمر شما در طول مدت تصدی وزارتخانه مزبور تشکر و قدردانی می‌نمایم».


Page Generated in 0/0067 sec