printlogo


کد خبر: 200550تاریخ: 1397/7/30 00:00
در ادامه سیاست عهدشکنی کاخ سفید
ترامپ به خروج از پیمان موشکی با روسیه تهدید کرد

 به نظر می‌رسد سریال خروج آمریکا از توافقنامه‌ها و معاهده‌های بین‌المللی به خروج از پیمان موشکی با روسیه رسیده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرده کشورش از معاهده سلاح‌های هسته‌ای که در دوران جنگ سرد با روسیه امضا کرده است، خارج خواهد شد. ترامپ با متهم‌ کردن روسیه به نقض پیمان- البته بدون ارائه هیچ شواهدی- تأکید کرد که آمریکا تسلیحات هسته‌ای‌اش را توسعه خواهد داد. معاهده هسته‌ای سلاح‌های میان‌برد در سال 1987 میان رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیرکل حزب کمونیست وقت اتحاد جماهیر شوروی به امضا رسیده است. این پیمان در سال ۱۹۸۸ به تصویب مجلس سنای آمریکا رسید. هدف این پیمان ممانعت از تولید و نیز نابودی موشک‌های هسته‌ای کوتاه‌برد و میان‌برد و همچنین موشک‌‌های متعارف هر دو کشور بود.
ترامپ گفت: «ما به روس‌ها اجازه نخواهیم داد توافقنامه هسته‌ای را نقض کنند و سلاح‌هایی بسازند در حالی که ما اجازه آن را نداشته باشیم. ما در توافقنامه باقی مانده و آن را رعایت کرده‌ایم اما متاسفانه روسیه توافقنامه را رعایت نکرده است». دولت آمریکا به اقدام مسکو برای استقرار موشک‌های بالستیک دوربرد «9- ام729» که به مجموعه‌های موشکی «اسکندر- ام» معروف هستند، اعتراض دارد و آن را نقض معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان‌برد تلقی می‌کند. این معاهده با لغو استفاده از یک مجموعه موشک‌های دارای برد متفاوت از 500 کیلومتر تا 5500 کیلومتر، به بحرانی که در سال‌های 1980 با استقرار موشک‌های اس‌اس 20 دارای کلاهک هسته‌ای اتحاد جماهیر شوروی به وجود آمده بود، پایان داد. در زمان این بحران، این موشک‌ها پایتخت‌های کشورهای غربی را نشانه گرفته بودند. این تهدید ترامپ در حالی مطرح می‌شود که به نوشته روزنامه گاردین، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حال تلاش برای خارج کردن آمریکا از این پیمان است. بولتون همچنین هر گونه مذاکره برای تمدید معاهده نیواستارت را درباره موشک‌های راهبردی مسدود کرده است. معاهده نیواستارت در سال 2021 به پایان می‌رسد اما مسکو تلاش می‌کند آن را تمدید کند. این در حالی ا‌ست که جان بولتون قرار است در هفته جاری در سفری به مسکو با مقامات روسیه از جمله سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور، ملاقات و گفت‌وگو کند. گمان می‌رود این سفر مقدمه‌چینی یک دیدار احتمالی دیگر میان ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه باشد.
طبق این گزارش، اعلام خروج آمریکا از این پیمان در حالی است که روسیه تا پیش از این به‌ طور مکرر تأکید کرده تا زمانی که آمریکا به این پیمان پایبند باشد، مسکو نیز مفاد آن را به طور دقیق رعایت خواهد کرد. دولت ترامپ تاکنون از بسیاری از توافقات دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی خارج شده است. در واکنش به این تهدید کاخ سفید، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در اعلام خروج از پیمان تسلیحات هسته‌ای را گامی بسیار خطرناک توصیف کرده است.
الکسی پوشکوف، نماینده پارلمان روسیه (دوما) نیز با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: این حرکت آمریکا «دومین ضربه محکم (آمریکا) علیه کل سیستم ثبات استراتژیک جهان است.» او نخستین ضربه را خروج واشنگتن از پیمان موشک‌های ضد بالستیک در سال ۲۰۰۱ برشمرد. پیمان یاد شده نیز میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی با هدف محدودسازی سیستم‌های موشک‌های ضدبالستیک امضا شده بود. پس از خروج آمریکا، اجرای این پیمان متوقف شد.
یک منبع دیگر در وزارت خارجه روسیه نیز تصریح کرد رئیس‌جمهوری آمریکا از توافق‌هایی که بر اساس آنها واشنگتن تعهداتی همسنگ با تعهدات طرف‌های مقابل خود پذیرفته است خارج می‌شود. دولت ترامپ تاکنون از بسیاری از توافقات دوجانبه، چندجانبه و بین‌المللی خارج شده است.


Page Generated in 0/0064 sec