printlogo


کد خبر: 200563تاریخ: 1397/7/30 00:00
یک روز هم یک روز است

محسن پورعرب: یک هفته از جلسه شهردار تهران با اعضای شورای شهر و نمایندگان تهران در مجلس گذشت. طرح آخرین پیشنهادها برای مستثنا شدن محمدعلی افشانی، شهردار کنونی تهران از «قانون منع به کارگیری بازنشستگان» اصلی‌ترین محور این جلسه بود. جلسه‌ای که البته پر از اظهارات متفاوت بود؛ از یک سو پیشنهاد طرح دوفوریتی اصلاح مصوبه بازنشستگان مطرح شد و از سوی دیگر پس از پایان جلسه مجید فراهانی گفته بود: «طبق نامه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری، شهرداران (از جمله شهردار تهران) مشمول این قانون هستند».
اصلاح یک مصوبه عام برای یک فرد خاص، از جمله رفتارهای عجیب اعضای شورا و نمایندگان مردم تهران در مجلس است تا بلکه بتوانند افشانی را در شهرداری ابقا کنند. با این حال در روزهای گذشته آنطور که دیوان محاسبات کشور و معاونت حقوقی رئیس جمهور اعلام کردند، شهرداران از جمله شهردار تهران نیز مشمول قانون بازنشستگی می‌شوند، با این حال آنچه مشخص است نپذیرفتن این قانون از جانب مدیریت شهری تا به امروز است.
با آنکه طبق قانون، بازنشستگان 2 ماه فرصت دارند با صندلی‌های‌شان خداحافظی کنند اما شواهد موجود نشان می‌دهد انگار شورای شهری‌ها نمی‌خواهند این واقعیت که باید سومین شهردار را برای پایتخت در یک سال گذشته انتخاب کنند، بپذیرند. شاید تنها امید آنها طرح دوفوریتی اصلاح مصوبه بازنشستگان باشد. جالب اینجاست که در این باره نمایندگان مجلس بر این باورند این طرح شکست خورده است. جلیل رحیمی جهان‌آبادی، عضو فراکسیون امید مجلس در این باره گفته است: «اگر بنا باشد قانونی به تصویب برسد و سپس با این نحو استثنا برای آن تعریف کنیم، قانون کارآمدی نخواهیم داشت و فکر نمی‌کنم در تهران آنقدر قحط‌الرجال باشد که به‌ خاطر آقای افشانی بخواهیم قانون را تغییر دهیم». همچنین زهرا ساعی، عضو فراکسیون جوانان مجلس نیز بر این باور است که اگر قرار به مستثنا شدن مدیران بود، چه لزومی وجود داشت وقت قوه قانونگذاری کشور برای تصویب قانون جدید گرفته شود، بنابراین به نظر نمی‎رسد طرح دوفوریتی برای اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان رأیی در مجلس داشته باشد.
این اظهارنظرها در شرایطی است که این روزها صحبتی از انتخاب شهردار جدید برای پایتخت از شورا شنیده نمی‌شود، پایتختی که به عنوان قلب تپنده کشور دارای اهمیت‌های فراوانی است. آنچه به وضوح دیده می‌شود، نارضایتی شهروندان تهرانی از عملکرد شهرداری تهران طی یک‌سال گذشته است؛ موضوعی که مورد تایید محسن هاشمی، رئیس شورای شهر هم است. در وی در این‌باره تاکید کرده است: «حدود ۱۴ ماه از مسؤولیت این دوره در مدیریت شهری می‌گذرد و با توجه به اتفاقات صورت گرفته انتظارات شهروندان تهرانی از مدیریت شهری تامین نشده است».
با  توجه به شرایط این روزهای کلانشهر تهران، آنچه باید کار ویژه شورا باشد، انتخاب شهرداری کارآمد و مدیر برای پایتخت است. ضرورتی که داوود محمدی، عضو مجمع نمایندگان استان تهران هم بر آن تاکید کرده است : «شورای شهر نباید در انتخاب گزینه جایگزین شهردار تهران تاخیر داشته باشد و هم‌‌اکنون باید بررسی‌های خود برای انتخاب شهردار جدید پایتخت را انجام دهد».
واقعیت تلخ انتخاب سومین شهردار برای پرجمعیت‌ترین شهر کشور، موضوعی است که باید هرچه سریع‌تر از سوی اعضای شورای شهر پنجم پذیرفته شود. آنچه در یک سال گذشته از نبود ثبات مدیریتی بر سر تهران آمده است، شاید حاصل برخی انتخاب‌های اشتباه نمایندگان مردم تهران در شورا باشد. به هر روی اگر شورایی‌ها می‌خواهند آنطور که باید به مشکلات، دغدغه‌ها و انتظارات شهروندان در تهران رسیدگی شود، باید در انتخاب سومین شهردار دقت فراوانی به خرج دهند و هر چه سریع‌تر وضعیت شهردار کنونی را مشخص کنند، چرا که برای مدیریت کلانشهر تهران یک روز هم یک روز است.


Page Generated in 0/0068 sec